Креативність - наш найцінніший ресурс; ми не можемо дозволити собі втратити його в будь-якому секторі економіки.
В кінці минулого року на сайті LinkedIn з'явилося повідомлення, що
для опису своїх якостей люди найчастіше використовують слово «креативність». У блозі TechCrunch
додали: «У період високого рівня безробіття творчі навички як і раніше
затребувані. Всі ми хочемо стати частиною креативного класу. У
минулому цей термін застосовувався по відношенню до художників і письменників. Зараз він означає стабільність роботи». Чому люди так хочуть ідентифікувати себе як «креативні»?
Це просто тренд, модне слівце чи дійсно вартісна характеристика? Давайте
розбиратися детальніше.
З чого все почалося?
Економіст
і соціолог Річард Флоріда більше 10 років тому заявив про існування креативного
класу, який змінює економіку, географію, стиль роботи і життя суспільства. Тоді
його слова не сприймалися так серйозно, однак сьогодні всі дійсно розуміють, що
саме креативний клас стає рушійною силою. Креативний клас став
глобальним: на його частку припадає до половини трудових ресурсів в розвинених
країнах Північної Америки, Європи, Азії та інших регіонах світу. Загалом на креативні індустрії припадає 4,5%
світового ВВП. В Європейському Союзі культурний сектор забезпечує роботою 8,3
млн людей. Це в два з половиною рази більше робочих місць, ніж надають
автовиробники з їх великими концернами та заводами. А щорічний прибуток
культурної сфери в ЄС – 558 млрд євро. При цьому, наприклад, Великобританія може заробляти 11 млн євро на
годину! Ви лише уявіть собі!
Хто він – «креативний клас»?
Я, як
підприємець, розумію, що саме економічна потреба в креативності
сформувала новий клас. Його
ядро - письменники, художники і актори, дизайнери та архітектори, вчені та
інженери. Крім них до складу креативного класу входить і широке коло професіоналів зі сфер бізнесу і
фінансів, права та охорони здоров'я. Представники креативного класу розвиваються з рекордною швидкістю і
надихають на це оточуючих. Коли такі натхненники беруть участь в проекті, їх
присутність спонукає інших членів робочої команди шукати нові підходи і
домагатися високих цілей. Інноваційний процес відбувається всюди і найчастіше
починається з крихітних ініціатив. Держава повинна сприймати всіх членів
суспільства як потенційних новаторів і підтримувати їх ідеї, сприяючи їхньому
розвитку. Адже, в нас, в суспільстві,
хочу сказати, існує певний міф щодо так званих креативних геніїв. Люди вірять, що креативність – це якийсь рідкісний божий дар
і не працюють над собою, не намагаються розвивати в собі цю творчість. Я,
переконаний, що лише гарна освіта, наполегливість, дозволить створити творчу
еліту, як новий клас суспільства. Як і прихильник того, що
в основі креативності лежать дисципліна, впевненість в собі і здатність піти на
ризик. Адже, ще Томас Едісон - еталон технічної
креативності, любив говорити, що геній - це 90 % поту і 10 % натхнення.
Креативність = стабільність
Якщо задуматись про кризу 2008 року, то вона повинна була
навчити нас, не покладатися на один тільки ринок і вільну
конкуренцію. Потрібні нові інститути, які допомогли б в повній мірі
використовувати ці потужні економічні чинники і змусити соціально-економічну
систему працювати на всіх нас. Сьогодні величезний потенціал креативного класу, як і раніше залишається нереалізованим. Невже влада, не розуміє, що такий стан справ необхідно
змінювати. Взяти до прикладу сферу обслуговування в Україні, вона ж застаріла, її
необхідно привести у відповідність до вимог часу; а підвищення кваліфікації
обслуговуючого персоналу і модернізація його роботи - ключові фактори цього
процесу. Креативність - наш найцінніший ресурс; ми не можемо
дозволити собі втратити його в будь-якому секторі економіки. І я вважаю, що креативний
клас, представників культури необхідно залучати до різних сфер, використовувати, економічного розвитку держави. Наприклад, в Естонії складають загальнонаціональний план, а кожні три-чотири роки складаються карти
креативних індустрій. Це робиться для того, щоб знати, скільки людей працює в
галузі, які вона дає показники та прибутки.
З такими даними можна впевненіше лобіювати інтереси всіх, хто працює в
культурі, та досягати корисних усьому суспільству результатів.
Креативна молодь
на «валізах»
Україні найбільш потрібні
розумні інвестиції в технології, щоб знизити її залежність від сировинного
експорту і диверсифікувати джерела зростання. Але замість цього, саме креативні, творчі люди покидають країну і
виїжджають жити за кордон. Саме ті,
хто напевно, міг
би рухати свою країну вперед, шукають своє місце в інших державах. Чому? Тому що, хочуть більш
передбачуваного, справедливого і чесного майбутнього не тільки для себе, але і
для своїх дітей. З такої точки
зору, українці шукають в більшій мірі не якесь конкретне місце для проживання,
а в більшій мірі умови, що відповідають їх потребам. Це
сприятливі економічні можливості, особиста безпека, хороша освіта і охорона здоров'я. Найбільш
очевидні наслідки такого процесу
відображаються в
науці й техніці. Еміграція вже опустошила і «зістарила» українське наукове співтовариство, і ситуація лише погіршуватиметься, тому для держави повинна бути
дуже тривожною тенденція еміграції студентів і молодих випускників вузів. Вони
їдуть через низькі зарплати, проблеми з житлом, слабку дослідницьку базу,
несприятливе наукове середовище, непрестижність наукової роботи і відсутності
ефективних державних заходів щодо поліпшення ситуації. Адже хто з молодих людей
захоче займатися наукою з такою заробітною платнею? Коли публікація в західному
виданні наукової статті, коштує як півзарплати науковця. Держава повинна
«проснутися» і нарешті побачити їх: молодих, креативних, з творчим мисленням,
які зможуть не лише творити і розвивати культуру, а й генерувати економіку.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.