Новий український фільм уже в прокаті
Те, як українське кіно намагається завоювати вітчизняний
ринок, можна порівняти з сюжетом малобюджетної американської комедії, де
підліток за лічені дні повинен здобути прихильність учнів своєї школи й вдягнути
обгорнуту в фольгу пластикову корону на випускному: мінімум фантазії, максимум
сліз у розчервонілих очах і незрозуміла віра в диво.
Цього року в ролі такого прищавого тинейджера виступає
повнометражний ігровий дебют Валентина Васяновича, 84-хвилинна трагікомедія
«Звичайна справа». Це недоношене, хворобливе, народжене в п’ятирічних муках
дитя протягом п’яти тижнів показуватимуть у низці українських міст, загорнувши
в ароматну пелюшку з биркою «знято про нас і для нас».
Під «про нас і для нас» мається на увазі склеєний
аматорськими віршами фарсовий колаж із життя сорокарічного психотерапевта.
Головний герой на ймення Толік (Тарас Денисенко) страждає на невиліковну форму
кризи середнього віку й хронічну безхребетність особистості. Лікар не
зцілюється сам, а спокушається стежкою хлопчика-емо: здається, що будь-якої
миті він почне підвивати під Tokio
Hotel[1].
Цей персонаж, за задумом режисера, продюсерів і Держкіно, повинен змусити серце
українського глядача тьохнути. На жаль, замість «тьохнути» вийшло щось схоже на
«сохнути».
Попри те, що участь у написанні сценарію брали аж чотири
автори (з-поміж яких режисер з дружиною Ією Мислицькою), жодному з них не спало
на думку, що вітчизняний глядач, обтяжений кредитами, дітьми, хворими батьками,
запльованим під’їздом та безвихідною професією у кращому разі зневажливо
поспівчуває інфантильному Толіку. Більше того: швидше за все, він вловить
синтетичність останнього і закуняє/піде геть посеред сеансу. Втримати його в
сидінні зможе хіба Славік (Віталій Лінецький) – пропахлий нафталіном герой з
дев’яностих: єдиний персонаж, який виглядає більш-менш адекватно у заявленому
жанрі трагікомедії. Він вправно витягує комедійну лінію і, незважаючи на те, що
язик не повернеться назвати його сучасним героєм, принаймні, є підвішеним і
забинтованим свідченням отого «про нас».
Справжньою кризою середнього віку страждає вся «Звичайна
справа»: з нею хочеться розлучитись, і розлучитись якомога швидше. У фільму
проявляються усі класичні симптоми: нудьга: кволі «кумедні» замальовки, немов списані
з останньої шпальти бульварної газети – від похоронів песика (очевидно, на цей
епізод творців «Справи» надихнув культовий фільм кінця 80-их, «Рибка на ім’я
Ванда») до торгівлі курячим послідом, і, безперечно, шедевральна фінальна
пародія на колишнього столичного мера в стилі «95-го Кварталу»; зміна місця
роботи або партнера: Валентин Васянович зрадив улюблену документалістику й
взявся освоювати неторовану стежку ігрового кіно; помітні прояви насильства: насильства
над психікою глядача; непостійність – режисер плутається в жанрах на стежці до
бажаної гротескної трагікомедії .
«Звичайна справа» в рамках заявленого хронометражу проходить
шлях від понурої драми до понурої повчальної драми, часом відхиляючись на фарс
(авантюрні пригоди Славка й Толіка, грибочки в ТЮГу і БДСМ-прочуханка в лікарні)
і завершується тим же, з його й почалась – журливою грою піаніно, без якої не
обходиться майже жоден український фільм. Враження дедалі більшої нав’язливості
виникає не так через недолугість висмоктаного з пальця сюжету чи штучність
персонажів, як внаслідок обтяжливого речитативу закадрового монологу. Краще б
Славік з Толіком розвозили по селах у мішках не лайно, а мовчання й почуття
гумору – нічого не варті, але всім потрібні речі. Васяновичу торбинка б також стала у
нагоді.
[1] Tokio Hotel – німецький музичний
гурт, палко обожнюваний школярами й старими кошатницями
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.