Тиха година данського кіно
Ясноокий Томас Вінтерберг носить суцільну біляву брову, без
якої був би надто схожий на випускника котрогось бойзбенду. У 90их Вінтерберг
скуштував слави як співзасновник проекту «Догма 95» і режисер радикального фільму
«Торжество» (1998). Однак, погравшись із ручною камерою й вхопивши приз журі в
Каннах, ще замолоду Вінтерберг став тим, що по-простому зветься «уже не той». Після
тривалого періоду експериментування з формою і змістом, 2012 року він все ж
таки повернувся до дечого з того, за що його й полюбили критики: рідної Данії
та старої-доброї теми педофілії.
«Полювання», як і тріумфальне «Торжество», є камерною драмою,
дія якої розгортається в обмежених часових та просторових рамках. Сюжет крутиться
довкола змученого розлученням і зміною роботи чоловіка, якому, на додачу, не
поталанило стати об’єктом громадського осуду. Здавалося б, це лише історія про «народ
проти педофіла», та Вінтерберг маніпулює поняттями жертви й нападника,
перекручує їх, немов вологу ганчірку, витискаючи зі своїх героїв усі рідини:
від сліз до крапельок змішаних з кров’ю сопель. За неповні два місяці з
улюбленця місцевих мешканців мужній інтелектуал перетворюється на загнаного у
безвихідь кафкіанського жука.
У «Полюванні» постановник розколупує набубнявілий гнійничок
на личку зразкового громадянського суспільства – його тихе й затишне передмістя,
що кишить середнім класом. Проте Вінтерберг багато в чому лише вторує
Трієровому «Доґвілю», провокуючи «маленьких», врівноважених європейців на
відчайдушні й анітрохи не байдужі вчинки. Данці також плачуть, а надто, якщо
спокусити їх пікантною історією про сусіда.
За Вінтербергом, толерантний данський соціум наскрізь лицемірний
і не здатен захистити по-справжньому беззахисних людей, мовляв, груди
європейської демократії обороняють тільки те, що першим впадає в вічі, й далеко
не завжди потребує тої оборони. А жителям нудного села також час від часу
потрібна розвага, цікавіша за просте відстрілювання диких тварин.
«Полювання» – це класична історія з бездоганною, як за підручником
виписаною драматургією. Вінтерберг грається тільки з героями, і не знущається з
будови фільму. Його кіно зрозуміле, послідовне й практично сімейне. Доволі
правдоподібне навіть, якщо забути про усі ті історії з новин, де мешканці котрогось
австрійського містечка протягом 24 років не помічали, що сусід тримає в підвалі
власну дочку. Якщо у Вінтерберговому «Торжестві» йшлося про слона у кімнаті, то
у «Полюванні» цього слона забивають і готують з нього рагу з духмяними приправами.
Томасу Вінтербергу лише 43 роки, він данець, і, очевидно, потрібен
кінематографічному світу тільки як режисер з тої незрозумілої, розпусної й «прогнилої»
Європи. Він уже виставляє освітлення в своїх фільмах, працює з кінозірками й
турбується про підсилення драматизму відповідною музикою. Хтось скаже «спопсовів»,
а хтось – що вгамувався.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.