Блакитний, синій, голубий
Гомосексуальність – великий блакитний кит. Один із тих, на яких
тримається фестивальний європейський кінематограф. Він плаває поряд з
китом-педофілією й китом-національним питанням і час від часу випускає фонтан. Цьогоріч
на Лазурове узбережжя прибилися два французькі представники сімейства блакитних
– «Незнайомець на озері» Алена Ґіроді й «Життя Адель» Абделатіфа Кешиша. Ці
абсолютно різні фільми об’єднує лише дві речі: режисери-французи і головні
герої нетрадиційної сексуальної орієнтації.
Хоча ні, є дещо ще – після обох цих стрічок важко
оговтатись, і не лише через надвідверті відвертості й прямолінійні
прямолінійності. Фільм Ґіроді заперечує усталене уявлення про гей-кіно: тут
немає схованих у шухлядах блискіток з боа й набитих суспільним осудом саден. Він
спопеляє своїх героїв в чистому, аскетичному крематорії, тоді як Кешишу до
вподоби розцяцьковані печі й додаткова пляшка запалювальної суміші. «Життя
Адель» була б ідеальною стрічкою про нелегку жіночу долю, якби режисер не
напхав у неї м’ятно-персикових льодяників, завбачило відсунувши шурхотливу
блакитну обгорточку.
Абделатіф Кешиш, звісно, не жінка і не лесбіянка, та це не
виправдовує зловживання ним шаблонами. Він знімає фільм про доленосне кохання,
де завжди розтулений рот є ознакою чуттєвості, «справжні» лесбіянки шаленіють
від устриць, а гомосексуальна пара ділиться на «хлопчика» і «дівчинку» за
довжиною волосся.
«Життя Адель» засмальцьоване стереотипами про лесбіянок, та
все одно Кешиш показує любов не так, як це прийнято. Справжня любов у кіно
зазвичай тихенько зітхає й ховається під ковдрою. Героїні Кешиша кохають одна
одну голосно, самовіддано й прилюдно. І це не просто пристрасть – це кохання
всього життя. Уже за кілька днів після перегляду фільму все стає на свої місця:
секс для режисера нічим не відрізняється від поглинання їжі, він захоплюється
людською фізіологією. Його любов не душить з милосердя на старості років
подушкою – вона трішки ближча до життя, хоча й надміру живописна.
Ось Адель (Адель Екзаркопулос) закінчує школу – її рот
розтулений, і ним вона спрагло поглинає чужі думки: що треба мати хлопця,
готуватися до випускних іспитів і протестувати проти зменшення видатків на освіту.
Адель слухняна й обожнює спагеті болоньєзе. Блакитнокоса коханка (Леа Сейду) –
перше її самостійне рішення, нехай і прийняте під впливом прочитаних книжок і
невдалих побачень з незграбними хлопцями. Ось Адель уже мешкає з Еммою – вона
досі збирає волосся на маківці, але тепер уже ходить на мітинги за права
сексуальних менших і вчиться любити морепродукти. Вона вже не слухняна – Адель
виросла, вміє частувати гостей і частіше миє голову. А ще вона вчителька, і
пишається цим. І саме тому більше не цікавить свою кохану.
А Кешиша не цікавить ніхто, крім його героїнь. Тут має
значення лише те, що Емма обожнює полуничне молоко й пофарбувала волосся, а Адель
на уроці не встигла дочитати з діточками казку. Режисер замикає своїх дівчат у
фатальному ланцюжку подій: змусиш когось плакати – плакатимеш сам, розіб’єш
пару – розіб’ють і твою, вчитимеш інших – навчать і тебе. Події повторюються,
партнери змінюються, змінюються зачіски. Незвичність, ніжність, блакитний колір
– усе дуже гарно. Однак Кешиш міряє своїх чарівних дівчат мірками нудних, геть
не богемних пар. Він розбиває цю кульку з блакитного кришталю об гори немитого посуду
і невірність. Висновок режисера дуже сумний: навіть у палких красунь часом
болить голова.
За дивним збігом обставин, «Життя Адель» вийшла в
український прокат 7-го листопада – на річницю Жовтневого перевороту. Цей фільм
– революція, а у кожної революції має бути власний гімн. Відтепер це Lykke Li “I Follow Rivers”. Рожевий –
уже не найбільш лесбійський колір.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.