Сьогодні розглянемо співвідношення духовного і матеріального в християнському демократичному суспільстві.
Людина у своєму фізичному житті залежна від низки необхідних матеріальних потреб: їжа, одяг, житло, лікування тощо – все це у Біблії названо "хлібом насущним". Без мінімального задоволення цих потреб людина жити не може.
Для задоволення матеріальних потреб людина має працювати, створюючи відповідні блага: виробляючи товари, надаючи послуги, виконуючи роботи.
Історія нашої країни свідчить, що, наприклад, в натуральному господарстві, яке існувало в середньовіччі у сільській місцевості, кожна сім'я, працюючи на землі, задовольняла своїми силами практично всі свої матеріальні потреби – це, передусім, їжа, одяг і житло. Лише
металеві вироби і сіль купувалися в обмін на продукти харчування. При цьому
рівень життя був невисокий. Всі жили бідно, крім великих землевласників, які зазвичай до збільшення статків не
прагнули. Християнські громади були як правило міцними і охоплювали практично все
населення, особливо в селах. Нехристияни мали свої релігійні громади (переважно
це були іудеї та мусульмани).
В
містах, а в подальшому і в сільській місцевості, в результаті виробничої
спеціалізації і зростання продуктивності праці, розвинулася торгівля,
яка з часом стала самостійним видом господарської діяльності – виникла професія
торговців. Середній рівень життя поступово зростав. В успішних підприємців
відбувалося накопичення капіталів, які інвестувалися в подальший розвиток. Накопичення
багатства ставало метою для багатьох. Тисячі селян пішли у міста для роботи у
промисловості і транспорті. Рівень духовності населення знижувався.
Колосального
удару по духовності нашого народу було завдано в часи Радянського Союзу, коли
матеріалізм став державною догмою, а влада прагнула комуністичною ідеологією
витіснити і замінити християнство.
В сучасному світі економічна
спеціалізація людей, громад, регіонів і навіть країн набула вкрай вузького і
глобального масштабу. Водночас, суттєво зріс рівень життя. Почалася ера
суспільства споживання. Метою багатьох
людей стало надмірне збільшення рівня споживання матеріальних благ,
доступність яких зросла, у т.ч. за рахунок споживчого кредитування. І в цьому
багато людей стали бачити зміст життя. Поступове відродження християнських
цінностей досі не змінило споживацький вектор руху нашого суспільства.
Біблія з цього
приводу говорить нам:
«І промовив до них
[Ісус Христос]: Глядіть, остерігайтеся всякої зажерливості, бо життя чоловіка
не залежить від достатку маєтку його.» (Від Луки 12:15);
«12. Усе мені можна, та не все на
пожиток. Усе мені можна, але мною ніщо володіти не повинно. 13. Їжа для черева,
і черево для їжі, але Бог одне й друге понищить. А тіло не для розпусти, але
для Господа, і Господь для тіла.» (1 до Коринтян 6:12,13);
«9. А ті, хто
хоче багатіти, упадають у спокуси та в сітку, та в численні нерозумні й
шкідливі пожадливості, що втручають людей на загладу й загибіль. 10. Бо
корень усього лихого то грошолюбство, якому віддавшись, дехто відбились від
віри й поклали на себе великі страждання.» (1 Тимофію 6:9,10).
Отже,
отримання матеріальних благ для християнина не може бути пріоритетною метою, а
лише засобом для життя духовного, служіння Господу.
Це
жодним чином, не заперечує прагнення людини створювати матеріальні блага,
займатися підприємництвом, торгівлею, робити інвестиції тощо. Принципово
важливо, щоб така діяльність велася чесно і справедливо та не була для людини
метою її життя, не вела до надмірного споживання.
Зазначений
підхід може бути реалізований в
християнському демократичному суспільстві, в якому людина у сфері матеріального
життя підпорядковує всі свої зусилля служінню Богу, використовуючи досягнення
матеріального світу для цієї високої мети.Лише
металеві вироби і сіль купувалися в обмін на продукти харчування. При цьому
рівень життя був невисокий. Всі жили бідно, крім великих землевласників, які зазвичай до збільшення статків не
прагнули. Християнські громади були як правило міцними і охоплювали практично все
населення, особливо в селах. Нехристияни мали свої релігійні громади (переважно
це були іудеї та мусульмани).
В
містах, а в подальшому і в сільській місцевості, в результаті виробничої
спеціалізації і зростання продуктивності праці, розвинулася торгівля,
яка з часом стала самостійним видом господарської діяльності – виникла професія
торговців. Середній рівень життя поступово зростав. В успішних підприємців
відбувалося накопичення капіталів, які інвестувалися в подальший розвиток. Накопичення
багатства ставало метою для багатьох. Тисячі селян пішли у міста для роботи у
промисловості і транспорті. Рівень духовності населення знижувався.
Колосального
удару по духовності нашого народу було завдано в часи Радянського Союзу, коли
матеріалізм став державною догмою, а влада прагнула комуністичною ідеологією
витіснити і замінити християнство.
В сучасному світі економічна
спеціалізація людей, громад, регіонів і навіть країн набула вкрай вузького і
глобального масштабу. Водночас, суттєво зріс рівень життя. Почалася ера
суспільства споживання. Метою багатьох
людей стало надмірне збільшення рівня споживання матеріальних благ,
доступність яких зросла, у т.ч. за рахунок споживчого кредитування. І в цьому
багато людей стали бачити зміст життя. Поступове відродження християнських
цінностей досі не змінило споживацький вектор руху нашого суспільства.
Біблія з цього
приводу говорить нам:
«І промовив до них
[Ісус Христос]: Глядіть, остерігайтеся всякої зажерливості, бо життя чоловіка
не залежить від достатку маєтку його.» (Від Луки 12:15);
«12. Усе мені можна, та не все на
пожиток. Усе мені можна, але мною ніщо володіти не повинно. 13. Їжа для черева,
і черево для їжі, але Бог одне й друге понищить. А тіло не для розпусти, але
для Господа, і Господь для тіла.» (1 до Коринтян 6:12,13);
«9. А ті, хто
хоче багатіти, упадають у спокуси та в сітку, та в численні нерозумні й
шкідливі пожадливості, що втручають людей на загладу й загибіль. 10. Бо
корень усього лихого то грошолюбство, якому віддавшись, дехто відбились від
віри й поклали на себе великі страждання.» (1 Тимофію 6:9,10).
Отже,
отримання матеріальних благ для християнина не може бути пріоритетною метою, а
лише засобом для життя духовного, служіння Господу.
Це
жодним чином, не заперечує прагнення людини створювати матеріальні блага,
займатися підприємництвом, торгівлею, робити інвестиції тощо. Принципово
важливо, щоб така діяльність велася чесно і справедливо та не була для людини
метою її життя, не вела до надмірного споживання.
Зазначений
підхід може бути реалізований в
християнському демократичному суспільстві, в якому людина у сфері матеріального
життя підпорядковує всі свої зусилля служінню Богу, використовуючи досягнення
матеріального світу для цієї високої мети.ф