Історична місія України в планетарному масштабі
Україна історично формувалася і знаходиться на «розі вітрів»
з різних кінців світу (різних цивілізацій), під впливом яких формувалися
особливості менталітету українців та національна самобутність українського
народу. Поперемінно потрапляючи здебільшого під вплив західноєвропейської і
східноєвропейської культур, наша країна була як би їх окраїною, звідси її назва
– Україна. Цим обумовлений цивілізаційний розлом України та загроза її розпаду.
Але разом з тим і перевага України, її унікальність і наш шанс.
Україна як представниця європейської
(християнської) цивілізації формувалася і розвивається на стику східної і
західної традицій у християнстві. В
умовах України заперечення західної або, навпаки, східної християнської
традиції загрожує міжусобицями й розпадом. Тому наше завдання не бути
рубіконом, не розриватися між двома традиціями («дім, що поділився сам в собі,
не встоїть»), а зв'язати їх воєдино, взявши з них краще, поєднуване, і
створивши першооснову для єдиної України (бо сказано «що зв'яжете на землі,
буде зв'язане на небі»).
В цьому історична
місія України в планетарному масштабі – забезпечити сполучення в її лоні
східної і західної традицій у християнстві, поклавши початок поверненню
сучасної європейської цивілізації до споконвічного християнства.
Поділ християнства тисячоліття тому на західне і східне було
реакцією Західної Європи на недооцінку матеріального начала в житті людини
східним крилом у християнстві, аж до фактичного відходу від земного в духовну
сферу. Західне християнство, що виділилося в самостійну гілку в християнстві,
сформувало світогляд, що забезпечив прогрес в матеріальних умовах існування
людини, але і втратило той глибинний зв'язок зі споконвічним розумінням
спасенного духовного життя, який зберігається у східній гілці. Східне
християнство, як і раніше, по великому рахунку утримується від широкої
підтримки людської активності у мирських справах, піклуючись переважно про
духовне. Споконвічне (цільне) християнство з трудом виявляється в православ'ї
серед безлічі богословських шкіл, які формуються під впливом східного крила, а
після никонівських реформ і західного також. В результаті майже весь
християнський світ в питаннях земних «озахіднився», страждає від недооцінки
духовного начала в земному, а «внутрішнє» східне християнство, що живе в рамках
того ж простору, по великому рахунку як і раніше демонструє духовну
індиферентність до питань облаштування земного життя, підживлюючи ілюзію
заперечення матеріального начала споконвічним християнством та відповідно
гріховності активної діяльності з матеріального облаштування цього світу. В
результаті дії зазначених факторів серед населення переважає лише номінальне
співчуття і західному, і східному християнству (згідно із законом «Заперечення
заперечення»), надається перевага атеїзму. Разом з тим людина страждає від
внутрішнього конфлікту, опиняючись перед вибором між духовним і матеріальним,
вибираючи більш зрозуміле – матеріальне. Розрішити цей конфлікт може сполучення
кращих сторін західної та східної традиції в християнстві з використанням
переваг першої в матеріальному і останньої в духовному. З урахуванням того, що
більшість населення України через історичні обставини співчуває православ'ю,
нейтралізувати духовний фактор, який стримує людську активність в мирських
справах, значить відпустити пружину економічного розвитку, закласти основу для
українського економічного дива.
Русь – це стан душі, її богоугодний мирний, творчий
склад і добра воля. Припинення міжусобиць між слов'янськими племенами і
формування держави Київської Русі пов'язується з покликанням варягів-русі – кращих з варягів, здатних управляти «по ряду, по праву» (Повість временних літ).
По великому рахунку йдеться про велике примирення Заходу і
Сходу на теренах багатостраждальної Вітчизни. Відродження України починається з
примирення заходу і сходу в душах українців (заходу і сходу в християнстві,
заходу і сходу України, заходу і сходу Європи і в цілому світу). Завершується в
теоріях і на практиці сполученням західного
індивідуалізму і східного колективізму – в межах інтегрованої під український
менталітет індивідуалістично-колективістської методології. Собор у вільний
колектив незалежних українців – то і є соборна Україна.
«Блаженні
миротворці, бо вони синами Божими назвуться» (Євангеліє).
Сучасна Росія, звертаючись до ідеї «Третього Риму», не
пов’язує її з матеріальним добробутом свого народу в умовах величезних природних багатств. Україна (суть Київська
Русь), просуваючись волею долі власним національним шляхом, має здолати протиставлення
матеріального і духовного. Саме тоді на берегах
Дніпра, на горах, «возсіяє благодать Божа»
(Андрій Первозванний).
Зараз ми маємо взаємне заперечення західного і східного
християнства, що стало результатом перекосу в сторону матеріального або
духовного начала відповідно в західній і східній християнській традиції. На
зміну має прийти рівновага цих двох начал, їх збалансоване сполучення. Досягти його можливо, розвінчавши поширене
помилкове уявлення про гріховність матеріального достатку, в якому (уявленні)
перебуває більшість співчуваючих православ'ю, рідше знаходячи в тому втіху, ніж
відгукуючись розривом зв'язків між духовним і матеріальним життям. Навпаки,
досягти збалансованого розвитку людини в матеріальній та духовній сфері
можливо, розглядаючи суспільно корисний труд, спрямований на примноження
матеріальних благ, як засіб вираження любові (до себе, Бога і людей). Не як
борг чи обов’язок перед Богом, а добровільно взятий на себе труд (діло) по перетворенню
матеріального і духовного світу ради Бога і людей, і зворотною стороною цього
процесу є творення самого себе як незалежної самодостатньої людини, що світить
подібно Сонцю, зігріваючи простір навколо себе.
«Йти треба
середнім шляхом, не ухиляючись ні в десно [авт. – духовне начало, схід, небо],
ні в шуйя [авт. – матеріальне начало, захід, земля]» (Серафим Саровський).
Україна – унікальне явище, сутність якого «Русь» (Київська
Русь). Припинити духовний розпад України, за яким крокує великий розпад в усіх
його проявах, може повернення до суті, єдиний
дух – дух миру і творення (творчого, праведного труда), Святий Дух. Це і є
та вузька Путь, по якому Україна може прослизнути між Сциллою і Харибдою і
вийти у велике плавання («вірний в малому над великим поставлений буде»).
Стисле формулювання української національної ідеї.
Бачення самовідданого творчого труда українців
(матеріального і духовного) як вірної путі до дійсної незалежності України (від
гріха і грішного світу, хай то східний чи західний чи власний вітчизняний) як
кінцевої мети за горизонтом виводить національну ідею незалежності України на
новий рівень. Вільна Україна (у
матеріальному і духовному сенсі) – це ідея дійсної свободи українства
(зовнішньої і внутрішньої, матеріальної і духовної), яка починається з
християнської поваги до людини, до її свободи
волі. А свобода волі немислима у лоні будь-якої залежності.
Для України ВОЛЯ – це національний дух, бажання і здатність
діяти (індивідуально у соборному вільному колективі), долаючи внутрішні і
зовнішні перешкоди. Свобода – це можливість чинити вибір відповідно до своїх
бажань, інтересів і цілей на основі знання об’єктивної реальності, позбавленого
ілюзій, та незалежно від будь-яких зовнішніх чи внутрішніх вирішальних впливів.
ВОЛЯ – це й її свобода, і потенціал, і реальна сила, що окриляє людину на шляху
самореалізації, і постійне втілення в реальність.
ВОЛЯ – національне слово українства. В тому змісті, що в нього
вкладаємо ми, воно існує лише у нас. Слово, що окриляє. Істинно руський дух, що надихає на подвиг і героїчне перетворення матеріального
світу. Символом останнього для українства є «ЗЕМЛЯ» (омріяна оспівана полита
потом і кров’ю багатостраждальна наша земелька).
ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ – найбільш стисла і
несказанно ємна українська національна ідея, заснована на сполучені
матеріального і духовного начал, гасло соборної України.
ЗАМОЖНА ВІЛЬНА УКРАЇНА – її
державницький вираз.
___________________
Українська
національна ідея, яка у прагненнях до волі відштовхується від землі, може
скласти основу для духовного відродження України, слугувати налагодженню конструктивного
міжконфесійного і внутріконфесійного діалогу та загальносуспільного діалогу в
цілому. На засадах взаємної поваги до гідності людини (як образу і подоби
Бога). Адже в сутності гідність людини не
залежить ні від форми віросповідання, ні від атеїстичних уподобань. Колись атеїзм
став розумною противагою крайнощам західного і східного християнства. Сьогодні розумною
противагою атеїзму стає повернення до зваженої (з урахуванням досвіду двох
тисячоліть) споконвічної християнської традиції. Коло замикається. Процес
пізнання християнства завершається поверненням до вихідного положення і
первинної форми. З переходом на більш високий ступінь. Розвиток по спіралі.
__________________
Коментар. Примирення заходу і сходу європейської (християнської)
цивілізації на теренах України – не пуста мрія, а плідна національна ідея.
Якщо розквіт західноєвропейських економік став результатом
прориву східнохристиянської ідеї в західний простір, то зараз ми стоїмо на
порозі поглиблення цього прориву на нашому просторі і досягнення нових висот.
У гуманітарних науках це повинно виразитися в використанні
нових підходів, що спираються на накопичений досвід, розвивають його на основі
міждисциплінарних досліджень, які дозволяють перейти від диференціації в
отриманні знань до їх інтеграції, що приносить синергетичний ефект. Наприклад,
обґрунтований в процесі пошуку шляхів реалізації православ'я в праві правовий
інституціональний підхід (Грудницька С.М., Інститут економіко-правових
досліджень НАН України, 2011), що гармонізує правовідносини з інституціональною
економічною теорією, в області теорії права і різних його галузей відгукнувся
каскадом відповідей на теоретичні проблеми, які не знаходили відповіді на
протязі десятиліть і навіть століть. З самого початку її автор ставив за мету
пошук шляхів реалізації в праві споконвічно християнського погляду на світ,
результатом стало обґрунтування нового наукового підходу, який відкриває новий
науковий напрям у праві. Новий, правовий інституційний підхід, базується на
органічній концепції право розуміння та індивідуалістично-колективістській
методології, що ґрунтується на принципах сполучення та участі, на відміну від
традиційної для континентального права методології, що виходить із принципу
протиставлення (матеріального і духовного, індивідуального і колективного,
приватного і публічного начал). Застосування нового підходу дозволило
обґрунтувати рішення ряду теоретичних і практичних проблем, які не знаходили
свого вирішення ні в рамках індивідуалістичної, ні колективістської
методології.
Новий підхід здатен наблизити Україну до своєї сутності
(Київська Русь), справляти благотворний вплив на всі сфери суспільного життя, в
т.ч. на рівень добробуту народу. Не можна розраховувати на допомогу міжнародних
інстанцій, потрібно розраховувати на свої сили, тоді не гріх попросити і про
допомогу.
Запропоновану національну ідею фактично можна розглядати
як квінтесенцію правового
інституціонального підходу, адже в її світлі Україна розглядається як правовий
інститут – пересічний (стиковий) міжцивілізаційний і внутріцивілізаційний
феномен, в якому кожна цивілізація, кожна її гілка має право на існування,
держава розквітає в умовах їх мирного співіснування і творчої співпраці. В
цілому ж являє собою єдине ціле, стійкість якого заснована на основоположній
інтегральній складовій, яка сполучає в собі прагматичний підхід (земля),
свободу і вдохновення (воля). Земля і воля – це одне ціле, як дві сторони
однієї медалі. Усвідомлення цього є першим кроком на шляху до споконвічної
національної єдності нашої країни і довгоочікуваного економічного дива.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.