Власник сторінки
співредакторка журналу соціальної критики "Спільне"
В дискусії про аборти псевдо-етичні цінності підміняють здоровий глузд
23 травня 2012 о 15:00 Комітет ВРУ з питань правової
політики буде розглядати сексистський законопроет № 10170 про заборону штучного
переривання вагітності. Цей законопроект, автором якого є депутат від БЮТ
Андрій Шкіль, грубо порушує Конституцію України, в якій заборонене втручання в особисте і сімейне життя (Стаття 32). Фактично,
парламентарі та духовенство змушують українських жінок боротись за своє
життя.
Я відмовляюсь вести дискусію про те, є ембріон людиною чи ні.
Сама постановка питання про «вбивство» віктимізує жінок і відволікає увагу від
соціального та гендерного виміру проблеми. Так, аборт це погано, і він має бути
легальним, безпечним і рідкісним явищем. Коли ж ми говоримо про рівень абортів
і способи його зниження, вартує називати речі своїми іменами. Найперше – вказати
на тотальну сексуальну дрімучість українців, про яку розповість кожна гінекологиня.
Мова не лише про молодь, котра не знає елементарних речей («з першого разу не
залетиш»), але й про безвідповідальність чоловіків, котрі відмовляються
користуватись презервативами, штовхаючи жінок на аборти. Мова узагалі про
позиціонування сексу як чогось такого, що жінки «дають», а чоловіки «беруть», а
ще дуже брудного і непристойного, а отже, не-можливого-до-обговорення – яким чином
тоді вибудовувати гуманістичні принципи сексуального спілкування? Безпечні і
ненасильницькі? Моралізаторам вартувало би поцікавитись питанням зґвалтування у
шлюбах.
Депутати-популісти та церковники апелюють до «споконвічних»,
«традиційних» цінностей, які на перевірку, у тому конкретному змісті, який
стоїть за їх заявами і діями, виявляються псевдо-цінностями. Етичність полягає
передусім у солідарності, розумінні і підтримці. Погано уявляю собі панотців,
котрі йдуть до шкіл, роздають презервативи і розповідають про хламідіоз та
трихомонади. Чи проводять з паствою тренінги протидії сімейному насиллю. А от хоругвеносців
з палицею-хрестом, як на роботі Бєлова, дуже навіть уявляю. Лицемірів, які
намагаються придушити притомну й давно назрілу розмову про секс та сексуальності,
гендероване насилля, рівність і свободу вибору. Чим спричиняють небажані
вагітності, хвороби і смерті від невдалих операцій і готують новий нелегальний ринок
– абортів – для місцевої мафії.
Відповідають за діла і їх наслідки. У випадку анти-абортної
кампанії маємо класичний приклад «дороги в пекло, котра вимощена добрими
намірами». Заборона не вирішує проблему, але погіршує ситуацію. Приклад
сусідньої Польщі, де аборти заборонені, й до якого так люблять апелювати через
офіційну «низьку» статистику направду показовий – рівнем нелегальних абортів,
їх високою ціною, та позовами громадянок, котрі втратили здоров’я, до
Європейського суду з прав людини.
Розмову про етику можна і потрібно вести – на засадах
громадянського суспільства і демократії. Однак сьогодні дрімучі патріархальні стереотипи
проголошуються недоторканними «цінностями» й усі інші голоси агресивно
заглушуються. Ми отримуємо пакетом серію інквізиторських заборон – на аборти,
гомосексуальність, секс, свободу слова і свободу пересування. Бидло треба
контролювати економічно і біологічно, тому консервативне моралізаторство так
квітне на фоні неоліберальних деформ та «закручування гайок». У всіх нас є невід’ємне
право на життя – безпечне, достойне, екологічне. Його гарантують об’єктивні
суспільні зміни, а не безвідповідальні популістські заборони. І якщо вже перейматись правом на життя як всезагальним етичним
принципом, варто спочатку перестати їсти тварин і носити на собі їх мертву
шкіру.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.