Власник сторінки
співредакторка журналу соціальної критики "Спільне"
Павлоградська випусниця – втілення комерціалізованої жіночої тілесності в суспільстві, соціальні ліфти якого зачинено на переоблік
Після традиційних
шкільних балів інтернетами
та соцмережами гуляє фотографія павлоградської випускниці у незвичному наряді –
цілком прозорій мереживній туніці, одягненій на чорну білизну, панчохи і
червоні туфлі. У сотнях коментарів обговорюється цей fashion choice – як вульгарний несмак і
одяг, недоречний моменту. Позиції варіюються – мовляв, це аморально і
недопустимо. Або – нічого такого, але є багато прозорих суконь, красивих і
стильних, а конкретно ця – не дуже. У відповідь на своїй сторінці ВКонтакті
(невідомо, фейковій чи ні) дівчина публікує фото знаменитостей у подібному
одязі.
Звідки усе це взялось? І сукня, і обурення? Питання «смаку»
облишимо в стороні. Мені йдеться про соціальне, а не естетичне. Відверті
декольте та мережива на випускних зовсім не рідкість. Чому саме цей образ
викликає стільки уваги? Комбінація кількох деталей (грає роль як білизна, так і
контекст її демонстрації – провінційного містечка з обшарпаними будівлями)
створили саме те дзеркало, на яке нічого нарікати. Павлоградська випусниця – втілення
комерціалізованої жіночої тілесності в Україні, де для більшості молодих жінок
вибір невеликий – продати тіло тим чи іншим способом, щоб вирватись із бідності
у суспільстві, соціальні ліфти якого зачинено на переоблік.
Отже, чому моралізаторство?
Чому справді на випускний не можна прийти в трусах, якщо саме в них
виступає на сцені Тіна Кароль? Це пост-радянське свято чимось подібне до
першого причастя, випуск юнок у широкий світ. А отже, вони би мали
демонструвати ніжність та сумирність благородних дівиць, майбутніх дружин і
матерів. Моралізаторську частину фейсбуків обурює очевидна порочність і
сексуалізованість образу, який мав би бути як у нареченої – попереду шлюбна
ніч, але про це тсссс. Замість невинної принцеси з замку, на шкільний бал
приходить відверта спокусниця. Так працює гендерний режим, який особливо
контролює жіночу тілесність. У патріархатному суспільстві жінки повинні робити
неможливе – водночас демонструвати як цнотливість, так і сексуальність, перекіс
в ту чи іншу сторону карається. У контексті шкільного балу прозора мереживна
сукня є відходом від умовностей, називанням речей своїми іменами і сміливою
заявкою на свободу тілесності. Однак це лишень свобода бути сексуальним
об’єктом.
Чомусь в коментарях обурення стосується лише
дівчини та її матері-вчительки, але не переходить на мас-культурну
комерціалізацію і строгу стандартизацію зовнішності, яка – логічно – з рекламних
щитів та музичних кліпів добирається до тіл юних дівчат, ані на
чоловіків-споживачів такого продукту (стара добра економічна наука вчить, що
саме попит породжує пропозицію). Не викликає критики й вульгаризація останнього
шкільного свята, яке не є нагодою побути разом молодому колективу, прожити ще
раз давні дружні зв’язки та відчуття солідарності. Це наче в порядку речей, коли
основне на початку дорослого життя – це показати найкращу сукню і найдорожчий
костюм.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.