Власник сторінки
історик, кандидат історичних наук
Я раджу прийти в Софію, зайти в собор, підняти очі на Оранту та Христа- Вседержителя. Бо поглянувши на це, ви неодмінно запитаєте себ«Як? Як це чудо змогли зробити людські руки?"
Гадаю, що перше кольорове видання мозаїк
Михайлівського залу Софійського собору, презентація якого відбулося вчора,
стане предметом моєї особистої та менеджерської гордості та, судячи з
резонансу, вже стало екстраординарною культурною подією. За сприяння посольства
США ми зробили реставрацію давніх мозаїк Михайлівського монастиря, які перебувають на другому поверсі Софійського собору та видали
каталог.
Колись я із
подивом для себе виявила, що навіть освічений киянин не до кінця усвідомлює,
яким вишуканим мистецтвом є давні мозаїки. Вчені-візантологи всього світу їдуть
до нашої Софії подивитися на результати зусиль цього наскільки давнього,
настільки розкішного мистецтва, а багаж жителів столиці про це обмежується
кілька рядками. Я би радила нашим журналістам (бо їх вважаю не лише провідниками
суспільних настроїв, а й головними зв’язуючими ланками між вченими (експертами,
серед яких є і митці, і мистецтвознавці) та суспільством) прийти до Софії саме
для того, щоб подивитися лише мозаїки. Мозаїки, як святої Софії, так і Михайлівського
залу Софійського собору. Нагадаю, що другий поверх собору став прихистком для
мозаїк Михайлівського собору, який майже 90 років тому радянська влада висадила
в повітря.
Я раджу пишучим
колегам просто прийти в Софію, зайти в собор, підняти очі на Оранту та Христа-
Вседержителя. Зробити це без підготовки та очікувань. Думаю, поглянувши на це,
ви неодмінно запитаєте себе: «Як? Як це чудо змогли зробити людські руки?»
Крихітні скляні квадратики, так звана смальта, одиниця мозаїчного мистецтва, вісімнадцять
груп кольорів, 173 зразки клалися вручну десятками рук на тиньк створюючи
величну іконографічну програму… Точніше, спочатку готувалося три шари тиньку…Давні
майстри не закінчували академій, але вони знали, як чарівно змінюється колір
залежно від освітлення. Рухаючись, ви зможете помітити, як золото мозаїк або
світиться на повну силу або сяє. Ефект мозаїк може змінюватися залежно від
освітлення, вдень вони мають один колористичний ефект, ввечері - інший. Твори
мозаїчного мистецтва грають на увігнутих поверхнях, апсидах, банях, склепіннях.
У історії створення мозаїк цікаво все: епоха та князі, технологічний процес,
історія скловарних заводів, створення київських майстерень, які б економили на
імпорті з Візантії, особи майстрів та апетити імперій, які намагалися в якийсь
спосіб експропріювати мозаїки.
Коли радянська
влада вирішила підірвати Михайлівський, через обурення вчених дозволили
демонтувати мозаїки собору. Частину їх врятували, частину експропріювала в
радянські часи Москва та Петербург ( я детально писала про це у своєму блозі).
http://blogs.korrespondent.net/celebrities/blog/lanamailru/a99085 Саме ці
врятовані мозаїчні ікони ви зможете побачити у Михайлівському залі Софійського
собору. Хоча я не полишаю надії видати такий каталог і з мозаїками власне
Софійського собору.
Журналісти
люблять слово «ексклюзив». Це слово вживає і фешн-індустрія. Але насправді ані в моді, ані в подіях нема
нічого такого, що не відбувалося б раніше. А от в історії мистецтва таке є.
Давні мозаїки Софії - це абсолютний історичний та мистецький ексклюзив. І мати
змогу його бачити щодня - це наш з вами чудесний привілей. Просто спробуйте
його побачити та зрозуміти…
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.