Про найважливіші мистецькі події літа у світі
Ми поїхали вчотирьох: я, моя
дружина Юля та арт-дилер Ігор Абрамович
з дружиною. План був амбіційний: побувати на трьох наймасштабніших
арт-подіях сезону – Венеціанській
бієнале, Російських торгах у Лондоні та ярмарці сучасного мистецтва Арт-Базель у
Базелі. Ми проїхали автомобілем через усю Європу, щоб надати авторський звіт
про світове мистецтво і українців у цьому контексті
В павільйоні Бельгії
два чоловіки вже з годину вдумливо і безвідривно дивились на гігантський чудернацький корінь в бетоні та ганчір’ї. Мої знайомі з України з виразом
інтелектуальної напруги на обличчі спостерігали за цими чоловіками. «Ні, ну що
там годину можна роздивлятись? Я за п'ятнадцять хвилин встиг все побачити
декілька разів», – сміючись, прокоментував український товариш вже на виході з
павільйону. Ось така ментальна різниця у
сприйнятті: хтось захоплюється купою брухту, бо бачить в ній сенс, а хтось
захоплюється вмінням інших вбачати сенс у купі брухту. Погоджуюсь, бувають інсталяції,
які викликають посмішку від абсурдності. А ще комічніше виглядають
спантеличенні обличчя, які цей абсурд споглядають. Проте інсталяція бельгійського
павільйону дійсно заслуговувала уваги і поваги. Її створила художниця Берлінда
де Брейкере. Образ 16ти метрового
дерева, прикрашеного уривками з тексту нобелівського лауреата з ПАР Джона
Кутзее, піднімає вічне питання про життя і смерть. У технічному плані
інсталяція має дуже високий рівень: тут продумано все – від освітлення, до
найменших деталей.
У російському павільйоні йшов золотий дощ. Монети
сипалися на підлогу, а внизу снували жіночки з прозорими парасольками. Проект
«Даная» Вадима Захарова, окрім алюзії на древньогрецький міф, відкривав перед глядачем
цілий ряд контекстів, метафор і натяків. Тут же на жердині сидів аристократ,
пародія на відомого фінансиста Йозефа Аккермана, і лускав горішки. Для цього
чоловічка фінансова криза – дрібничка, горішки. Завдяки смисловому насиченню,
тонкій іронії проект став одним з фаворитів бієнале
Португальська художниця
Жоан Васконселуш зробила об’єктом мистецтва цілу баржу, яка плаватиме
Венецією протягом виставки. Всередині баржі – дивовижний казковий світ з
тисячами ліхтариків та чарівним оздобленням. Потрапляючи сюди, відчуваєш себе
гостем підводного царства і розумієш всю силу мистецтва, що перетворює казку у
реальність.
Український павільйон був скромно представлений на
периферії, і мене особисто нічим не здивував. А ось Віктор Пінчук запропонував
привабливу альтернативу нашого мистецтва: над палаццо Контаріні Поліньяк гордо
майорів український прапор. Тут були представлені роботи свіжі і оригінальні
молодих художників, переможців конкурсу Future Generation Art Prize,
організованого Пінчуком. Гостям бієнале роботи у Палаццо прийшлись до душі –
тут завжди було людно. Така разюча різниця між офіційним павільйоном і експозицією
пана Пінчука ще раз доводить: люди вкладають гроші у мистецтво, не зважаючи на
те, що уряд не підтримує митців. Шкода, що поки відсутня співпраця між державою
та меценатами.
З гомінливої, переповненої туристами Венеції, ми поїхали
до респектабельного Лондону. Під час Російських торгів у місті з усіх кафе і
ресторанів чути російську і українську мову. Продажі і рекорди на аукціонах ще
раз підтвердили високу популярність російського мистецтва у світі. Загальна
виручка аукціонів Sotheby's, Christie's,
Bonhams и MacDougall's – 51 мільйон фунтів стерлінгів. Найбільш вражаючий
результат торгів – рекорд картини Миколи Реріха «Труди Богоматері», що з
естімейтом в 0,8-1,2 мільйона фунтів стерлінгів була продана за 7,88. Чудово, що роботи українських авторів теж були представлені на аукціоні Sotheby's . Серед них витвори Олега Тістола, Павла Макова, Олександра Животкова, Арсена Савадова. «От би організувати окремий аукціон виключно для наших художників», – подумав я.
Як в підтвердження цієї думки, на обіді президент
аукціону Sotheby's Марк Полтімор, піднявши келих, підкреслив великі перспективи
українського мистецтва у світі. Він
вважає, що наш арт має високий, потужний рівень і інтерес з боку
колекціонерів. Також пан Полтімор сказав про можливість суто українських торгів
– не тільки класиків, але і сучасного арту. Секрет успіху криється у постійній
роботі над просуванням, вважає Марк Полтімор. Щоб вивести наше мистецтво на
перші позиції, треба залучати інвесторів, організовувати участь у міжнародних
виставках, проектах. Я з ним повністю згоден: доки ми будемо сидіти і чекати,
доки нас, таких геніальних, світ визнає
і помітить, нічого не станеться. Мистецтву
потрібен рух, дії. З новими ідеями і планами ми поїхали далі.
Останній пункт призначення нашої подорожі – найбільша у
світі ярмарка мистецтва Арт-Базель, що традиційно проходить у Швейцарії у
червні місяці і збирає прихильників прекрасного з усього світу. Ця виставка задає настрій мистецькому ринку на
цілий рік. За високу концентрацію мільйонерів і зірок світової величини, увагу
з боку професіоналів та іменитих колекціонерів, Арт-Базель порівнюють то з
Канським фестивалем, то з Олімпійськими іграми у мистецтві. Цього року за шість
днів роботи виставку відвідали 70 000 людей. Серед них і Леонардо ді
Капріо, і Роман Абрамович. Тут були
представлені 304 кращі галереї з 39 країн світу. Роботи близько 4000 художників
на загальну суму 2 мільярди доларів були
на будь який смак і гаманець: від класиків 20 століття за мільйони до
талантів-початківців, чиї витвори коштували кілька тисяч доларів. Серед
найдорожчих продажів: робота Sumaс О.Колдера за $12 млн., безіменне полотно Р.Раймана за $7 млн., абстракція
Герхарда Ріхтера вартістю в 20 млн. Цей список можна довго продовжувати.
Загалом купують або імена-бренди Пікассо, Уорхол, Кунс, та
роботи, де поєднанні і оригінальна концепція, і висока якість виконання.
Особисто мене дуже вражають концептуальні та водночас реалістичні роботи. В
таких витворах присутнє не тільки точне, ювелірне відтворення дійсності, але й образ
з концентрованим смисловим навантаженням. Зовнішня естетика і глибоке
наповнення. Нажаль, українські галереї тут не були представлені ні разу.
Арт-Базель у цьому році значно розширив пропозицію. Цей факт
красномовно доводить, що ринок мистецтва
швидко зростає і розвивається. А в українців є всі шанси отримати ласий шматок
пирога.
Мистецькі події стають одним з найпопулярніших видів
дозвілля у світі. Зараз арт-індустрія – справа вишукана, престижна і
прибуткова. Увага політиків, натовпи
зірок, мільйонерів, туристів на Венеціанській бієнале, аукціонах, Арт-Базелі –
яскраве тому підтвердження.
Більшість наших бізнесменів сприймають сектор мистецтва,
як мої знайомі бельгійську інсталяцію, – незрозумілим і беззмістовним. Проте
західні колекціонери та інвестори
вбачають у ньому сенс і високі прибутки. Сподіваюсь, це мистецтво скоро опанує
українська бізнес і політична еліта.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.