Про людину

17 лютого 2017, 09:51
Власник сторінки
0

есей



Відмінність людини від тварини полягає 
в тому, що людина може покінчити
життя самогубством.

 (Жан-Поль Сартр )

Що поєднує терориста-смертника і монахиню? Дефініція "людина". З чого розуміємо, що людиною можна бути по-різному. І кожен має свободу обирати, якою саме людиною бути. Це ускладнює виведення спільного для всіх визначення "людини". Пропоную розглянути, як це намагалися зробити мислителі різних епох.

Давньогрецький філософ Платон запропонував відповідь: "Людина — це  тварина, що ходить на двох ногах". Обміркувавши зауваження, що й птахи ходять на двох ногах, мислитель додав: "але без пір'я". Через дві тисячі років французький фізик і математик Паскаль заперечив Платону: «Людина без ніг все ж залишається людиною, а півень без пір’я людиною не стає». На цьому, скоріше анекдотичному прикладі бачимо, що у кожну епоху розуміння людини було різним. Якщо античний образ людини космоцентричний, тo середньовічний — теоцентричний. В епоху Відродження погляд на розуміння людини  знову радикально змінюється. Віра в Бога перетворюється на віру в себе, свій розум і талант. Декарт ототожнює людину з мисленням, у Канта людина належить двом різним світам — природній необхідності й моральній свободі, Фойєрбах розуміє її як чуттєво-тілесну істоту. По-своєму цікаве визначення людини пропонують марксисти, для яких головне у сутності людини — здатність свідомо перетворювати дійсність за допомогою штучно створених знарядь. За всю історію цього дискурсу виокремилося безліч теорій виникнення людини, три основні з яких: релігійна, космічна, еволюційна.

Як на мене, найцікавішим, найближчим поглядом на роль і місце людини, на те, що означає бути людиною, є екзистенціалізм. «У людини можна відібрати все, крім одного: останньої волі — обирати власне ставлення до будь-яких обставин, обирати власний шлях.» Так коротко висловив одну з екзистенційних ідей Віктор Франкл — австрійський психіатр і психолог. Автор концепції логотерапії, згідно з якою рушійною силою людської поведінки є прагнення знайти і реалізувати існуючий в зовнішньому світі сенс життя. Натомість Гайдеггер формує своє визначення людини: «Суще, що існує шляхом екзистенції — це людина.» Ще Аристотель казав, що слова відображають сутність речей, їх логічні ознаки. Наприклад, говорячи «це — ліжко»,  ми вказуємо на конкретне ліжко, і, разом з тим, на його сутність: ліжко так назване, бо на ньому можна лежати. А як за таким принципом дати визначення людині, дізнатися про її сутність? Назвати її  ім’я, стать, вік, приналежність до якоїсь країни? Можемо погодитися з Сартром, що у людини немає жодної визначеної сутності, вона просто існує.

Платон називав сутністю людини сміх, Рембо і Раблє — любов, Сократ вважав, що бажання людини визначають її сутність, Спіноза вбачав її у спілкуванні, а Бернард Шоу казав, що ми дізнаємося про те, чим ми є, виключно через те, що ми робимо.
Отже, на мою думку, людина — це істота, що все життя обирає між добром і злом, балансує між « хочу» і «можу», між думками і почуттями, прагне до свободи і виходить за свої межі, залишаючись самим собою — кінцевою людською формою безмежного буття.
З цих визначень може здатися, що не кожна людська істота називається Людиною, тому ця тема і надалі залишається головним питанням філософії.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.