Нині Софія Київська святкує свій 1000-літній ювілей з часу її заснування.
Численні дослідження останніх років, проведені науковцями
Національного заповідника «Софія Київська», підтверджують заснування Софійського собору в 1011
р., спростовуючи тим самим суперечливі літописні згадки про закладини
Софійського собору, які вказують на заснування Софії як під 1017
(«Новгородський перший літопис»), так і під 1037 р. («Повість временних літ»).
Як вважають софійські науковці, літописи, що
вийшли з-під пера книжників Ярослава Мудрого, різняться між собою двадцятьма
роками, бо вони не фіксують історичного факту, а відбивають намагання
приурочити створення Софії до правління саме князя Ярослава, який, як відомо,
прийшов до влади в результаті тривалої міжусобної боротьби за київський стіл.
Тому літописні дати штучно «прив’язані» до
головних віх княжіння Ярослава в Києві: 1017 р. – до появи його тут наприкінці
1016 р. з Новгорода, 1037 р. – до посадження його в 1036 р. на великокнязівський
престол Русі після смерті його брата Мстислава і ув’язнення другого брата –
Судислава.
Отже, суперечливі літописні записи про час
заснування Софії, що збереглися у пізніх літописних списках XIII–XV ст., є
недостовірними. Недарма наукова дискусія щодо них триває вже два століття і
давно зайшла в глухий кут: одні вчені обстоюють дату 1017 р., інші – 1037, при
цьому цілком аргументовано та логічно спростовуючи обидві дати.
Найбільш достовірні дані для вирішення цієї
проблеми знайдені в самому храмі святої Софії, зокрема це неофіційні
написи-графіті на її стінах. В різних місцях собору на фресках виявлені
графіті, які містять дати – 1018-1021, 1019, 1022, 1028, 1033 і 1036 рр., що
спростовує 1037 рік як час заснування чи навіть завершення Софії. Перекреслюють
вони і 1017 р., адже свідчать, що вже до 1018-1019 рр. собор стояв і був
розписаний фресками. У співставленні з днями освячень Софії, що збереглися в
Святцях, графіті дозволяють софійським науковцям стверджувати, що закладини (посвячення)
храму Софії Премудрості Божої відбулися в неділю 4 (за новим стилем – 17)
листопада 1011 р., а завершення її (освячення-інавгурацію) – в неділю 11 (24)
травня 1018 р. Саме на ці дати припали
недільні (Господні) дні, в які за церковними канонами могли освятити Софійський
собор (дім Господній).
Таке датування підтверджується даними неписемних
джерел. Так, сучасник будівництва Софії митрополит Іларіон стверджує, що у цій
справі «Ярослав завершив починання Володимира як Соломон – Давидове у створенні
Єрусалимського храму».
1011 рік як час заснування Софії фігурував у
написах над її головним входом та під центральним куполом аж до нових часів, і
визнавався в Києві офіційною датою аж до кінця XVIII ст., про що свідчать
опубліковані статистичні «Описи Київського намісництва» 70-80-х рр. XVIII ст. Крім
того, комплексний аналіз епіграфічних та документальних джерел, змісту сюжетів
та особливостей стилю мозаїк і фресок Софії, результатів лабораторних
досліджень її фрескового тиньку та полив’яних плит підлоги дають змогу датувати
собор 1011 – 1018 рр.
Здавалося б, це датування на якихось 6 чи 26 років
давніше за літописні свідчення, однак різниця є істотною, оскільки дозволяє
вважати засновником Софії не Ярослава, а його батька – Володимира Великого.
Отже, собор був закладений і майже закінчений князем Володимиром, хрестителем
Русі (980-1015 рр.), а завершений вже за князювання його сина Ярослава Мудрого.
За свою тисячолітню історію Софія Київська не раз
переживала нелегкі часи, це і навали загарбників, пожежі та спустошення,
руйнації та запустіння. Але так склалося, що з самого початку свого існування
Софія перебувала в епіцентрі основних доленосних подій в житті нашого народу.
Починаючи з давньоруських часів тут містилася
київська митрополія. Ще за Ярослава Мудрого при Софійському соборі було
влаштовано бібліотеку та діяв скрипторій, де перекладалися і переписувалися
книжки. У соборі відбувалися посадження на великокняжий престол, посвячення в
митрополити, укладання політичних угод, прийоми послів. Тут збиралися церковні
собори, правилися подячні молебні на честь важливих подій.
Та й після розорення Києва ордами Батия 1240 р.,
коли собор був пограбований, він
залишався головним митрополичим храмом, в якому відбувалися поставлення
ієрархів на єпископські кафедри Русі. Навіть коли митрополит Максим переніс
свій осідок у Володимир-на-Клязьмі 1300 р., офіційно кафедра залишалась у Софії
Київській. При соборі існував митрополичий двір, де мешкали митрополити під час
перебування в Києві.
У ХІV ст., коли київські землі підпали під владу
Литовської держави, була створена осібна Київська митрополія для православних
підданих литовського князя. Хоча руські митрополити майже не жили в Києві,
маючи осідок у столичному Вільні або Новогрудку під Вільном. У 1416 р. Київ був
спустошений і спалений ордами кримського хана Едигея, а 1482 р. –
Менглі-Гіреєм. В 1497 р. в Софії покладено мощі вбитого татарами під Мозирем
митрополита Макарія, який їхав з Вільно до Києва з метою надання допомоги
розореній Святій Софії. Софія дедалі більше занепадала.
Після укладення Берестейської релігійної унії у
1596 р. Софійський собор потрапив до рук уніатів. Стан Софії, за володіння якою
точилася гостра боротьба, залишався невтішним, у чому уніати і православні
взаємно обвинувачували одне одного. Храм катастрофічно руйнувався часом і
людьми, була повністю розграбована його ризниця. А в першій чверті ХVII ст.
впала західна стіна Софії, внаслідок чого головний вхід у собор виявився
заваленим її уламками.
У 1632 р. київський митрополит Петро Могила
домігся на сеймі офіційного відродження православної Церкви, і отримавши у
квітні 1633 р. висвяту в сан митрополита,
повернув Софію православній церкві та заснував при ньому чоловічий
монастир.
За Петра Могили у соборі були проведені перші
реставраційні та відновлювальні роботи. Над реставрацією Софії працювали
запрошені Могилою майстри – відомий італійський зодчий Октавіано Манчіні,
українські художники брати Тиміш та Іван Зінов’єви. Петро Могила дбайливо
ставився до збереження давніх форм і живопису «митрополії руської». Він зібрав
до Святої Софії мощі численних святих, устаткував її богослужбовими книгами і
церковним начинням.
Та основне відродження Софійського собору пов’язане з добою Гетьманщини та з ім’ям гетьмана
Івана Мазепи (1687-1709). Коштом Мазепи собор був перебудований в стилі
українського бароко, яке своєю пишною нарядністю, святковістю і життєствердним
національним характером якнайкраще відображало пафос Мазепиної епохи.
Капітальні роботи у Софійському соборі та на його подвір’ї були проведені на
зламі ХVII-ХVIII ст., коли гетьман Мазепа досяг зеніту своєї слави й
могутності. В цей час Софія набуває того вигляду, який у своїх основних рисах
зберігся й донині.
З Софією та софійським майданом пов’язані події
відродження національної державної ідеї 1917-1921 рр. Хоча ці драматичні часи
зміни режимів, коли кожна влада супроводжувала взяття Києва артилерійським
вогнем, завдали собору значних пошкоджень.
Після створення в 1919 р. Української
Автокефальної Православної Церкви (УАПЦ) Софійський собор став її кафедральним
храмом. У жовтні 1921 р. тут був скликаний Всеукраїнський православний
церковний собор, на якому священика Василя Липківського поставлено київським
митрополитом шляхом всенародної висвяти. Але вже у січні 1930 р. в умовах
репресій на І «Надзвичайному» соборі УАПЦ в Софійському соборі під тиском ДПУ
було прийнято вимушене рішення про саморозпуск УАПЦ. Значну частину її діячів,
у тому числі і Василя Липківського, було репресовано. З 1929 р. відправи у
Святій Софії припинилися.
В 1934 р. Софію було перетворено на музей і
почалася нова, музейна доба в багатовіковій історії храму, позначена
грандіозними ремонтно-реставраційними та науково-дослідницькими роботами.
В 1990 р. Софійський собор разом з ансамблем
монастирських споруд XVIII ст. на його подвір'ї внесено до Списку всесвітньої
спадщини ЮНЕСКО.
Нове датування Софії Київської офіційно затверджено
рішенням 35-ої сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО в жовтні 2009 р. І цей ювілей внесений до Календаря
пам’ятних дат на 2011 рік. Отже, вся міжнародна спільнота разом з нами відзначає
1000-річчя заснування собору Святої Софії у Києві.
Хоча «день
народження» Софії у 2011 р. є зафіксованим у ній нашими пращурами та доведеним
сучасними дослідженнями достовірним історичним фактом, російська академічна
наука, так як і українська проросійського напряму, не визнають його. Адже не
одне покоління радянських, а тепер вже й російських та українських вчених захистилися
та отримали найвищі наукові ступені, грунтуючись на літописних свідченнях. Вони
одноголосно заперечують об’єктивні факти, посилаючись, в основному, на дані літописів, які були
неодноразово переписані, бо ж історію як-то кажуть, пишуть переможці. Крім
того, нове датування означає, що Софія Київська є найдавнішим християнським
храмом, який зберігся на східнослов’янському просторі, що суперечить загальноприйнятим
в історичній науці постулатам.
При цьому, показовим є відношення до Софійського
собору УПЦ московського патріархату. Російський патріарх Кіріл, під час
відвідання Софії Київської, з належною ретельністю, характерною для колишнього
співробітника КГБ, детально оглянув пам’ятки
заповідника. Не приховуючи своїх намірів, зробити Софію Київську своєю
вотчиною, він виразив бажання влаштувати собі резиденцію в нещодавно
відреставрованому та відкритому для відвідувачів Митрополичому будинку, що
слугував резиденцією київських митрополитів в XVIII-ХІХ ст.
Як бачимо Свята Софія нерозривно пов’язана з історією
Руси – України. Сьогодні маємо зробити все можливе, аби не віддати нашу святиню
у вотчину до чужинців. Софія Київська й надалі має залишатись надбанням усього українського
народу – єдиного спадкоємця наших славних пращурів часів Київської княжої держави.
Володимир МАНЬКО, Ксенія ЯКОВЛЄВА
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.