Навіть сексуальна освіта молоді в селах у минулі століття відбувалась шляхом спостереження за тваринами. За звичаями українців, категорично заборонялося вбивати чи якось шкодити таким тваринам:
Звісно,
колись не існувало сучасного поняття охорони зникаючих видів. Ставлення українців
до диких тварин і в ХХ столітті залежало від їх статусу в прадавній язичницькій
вірі. Кожному язичницькому богу слов’ян відповідала не лише певна символічна
рослина, але і символічна тварина, ба навіть по кілька рослин і тварин.
Окрім
тварин-символів богів, тварини-тотеми слов’янських племен також користувалися особливим
статусом. Тотемами
українців, найімовірніше, є коза і вовк. Причому коза є переважно символом
хліборобського врожаю, плодючості, а вовк — символом воїна. Варто відзначити,
що інші
слов’яни Європи мають такі ж тотеми, а от росіяни зовсім випадають з цієї
спільності, бо мають головним тотемом бурого ведмедя. [1]
Священних
тварин українці охороняли, їм допомагали, присвячували певні обряди, приносили
їстівні жертви як уособленню богів, до них зверталися з проханнями, за їх
поведінкою подекуди ворожили про майбутнє. [8]
Однак
статус священної тварини не гарантував абсолютної недоторканості, адже шкурам,
рогам, іклам цих звірів надавали магічного значення. Лише деяким тваринам
категорично заборонялося заподіювати будь-яку шкоду. Деяких дозволялося вбивати
в певні періоди року для певних ритуалів, а на інших, які були їжею чи товаром, велося постійне полювання, іноді аж до повного їх
винищення.
Так,
у XVI столітті було вбито останнього тура — дикого
лісового бика [8, c. 245],
якого приносили в жертву Перуну [8, c. 182], а роги використовували
як музичний інструмент і як ритуальну посудину для пиття. Щоправда, князівська верхівка того часу вже християнізувалася
і втратила благоговіння перед природою, притаманне язичникам. Полюванння ж було
популярною розвагою феодалів.
Збереженню диких тварин частково сприяло те, що українці
займалися розведенням домашньої худоби. Причому, скотарство існує на землях
України з часів археологічної трипільської культури (як і землеробство). Коли
треба було принести жертву язичницькому богу, у першу чергу забивали відповідну
свійську тварину, яка заміняла більш священну дику. Наприклад, дикий тур і
свійський віл мали однакове символічне значення.
З
часів Київської Русі, ще за княгині Ольги, відомі історикам державні мисливські
заказники — «ловища», «перевесища», бобровники, бортні дерева (у яких жили рої
бджіл). Їх охороняв і закон «Руської правди» князя Ярослава Мудрого. Торгівля
хутром, медом і воском була тоді суттєвим джерелом наповнення державної та
князівської казни, тому піклувалися і про розмноження пушних звірів [6, с.102].
За звичаями
українців, категорично заборонялося вбивати чи якось шкодити (нищити гнізда,
брати яйця до рук) таким тваринам: лелекам, журавлям [2, c. 264], ластівкам, береговим ластівкам-щуркам, усім
співучим птахам (соловейкам, жайворонкам, зозулям, синицям та іншим),
трясогузкам, комасі «бабка» (рос. «стрекоза»), комасі «сонечко», їжакам, вужам,
ящіркам, жабам [3, c. 102-113],
лебедям, орлам
і беркутам [7], голубам
[7].
Вірили,
що за порушення цієї заборони Бог покарає або що за вбитою твариною плакатиме
Сонце [3, c.
111, 112]).
Також вірили, що за руйнування кубла лелек може згоріти хата, за знищення
гнізда ластівок «ряба віспа» зіпсує обличчя [8, c.
66, 68].
Язичники-слов’яни
вважали бога Сонця покровителем усіх тварин, їхнім пастухом, саме він призначав
здобич усім хижакам. Це уявлення збереглося в українців до початку ХХ століття [3, c.
90]. Воно спирається на спостереження за
природою, адже всі тварини люблять погрітися під сонячними променями, більшість
із них розмножується у весняно-літній період, коли сонячного світла й тепла
стає більше. Тому саме бога Сонця язичники вважали покровителем мисливських
промислів.
Схоже
на те, що ніякого бога Велеса — окремого покровителя тварин — у слов’ян не
було. Волосожар — одна з українських назв зоряного скупчення Плеяди, яке є
частиною сузір’я Тільця. Дуже імовірно, що саме його називали Волосом, також
Туром, тобто, биком [4, c.
48].
Цікаво, що
містично-магічною силою українці наділяли майже всіх птахів чорно-білого
забарвлення:
лелек, ластівок, сорок, беркутів (щодо чайок поки що незрозуміло, їх та їхні
яйця в ХІХ ст. дозволялося їсти, що засвідчив етнограф Олекса Воропай [3, c. 105] та численні народні пісні). Ще в
Стародавньому Єгипті священний бик Апіс мав бути чорно-білого кольору та з
білою плямою на морді. В Україні також вважали теля із «зіркою» на лобі
особливим.
Вбивство
шкідливих для сільського господарства й особливо небезпечних тварин
схвалювалося. Наприклад, дозволялося знищувати гадюк та їхні яйця; однією з
корисних дитячих розваг було ловити й убивати метеликів, особливо білих, гусінь
яких шкодить капусті. Проте, все одно вірили, що й за вбитою гадюкою Сонце буде
плакати [3, c.
112-113].
Тому, щоб воно «не бачило» тіла вбитих тварин, їх слід закопати, а залишки
гадюки можна кинути до мурашника.
За
прадавнім звичаєм, для відстрілу шулік та гайвороння (вони полюють на пташенят
свійських птахів) існувало спеціальне свято чи то в травні, чи в червні, коли
цих убитих птахів використовували для обрядового дійства під назвою «гоніння й
похорон шуліки» [8, c. 158].
У
певні дні року звичай забороняв ходити до лісу: на св. Олекси 17/30 березня, св.
Руфа 8/21 квітня, Головосіка 29 серпня/11 вересня, Різдво Богородиці 8/21
вересня, Хрестовоздвиження 14/27 вересня, «зимового» св. Юрія 26
листопада/9грудня. У день «весняного»
св. Юрія 23 квітня/6 травня заборонено віднімати здобич у будь-якого хижака [3, c.
90].
Спостереження
за поведінкою тварин та прогнозування за нею погоди — це складова української
культури й світогляду.
Навіть
сексуальна освіта молоді в селах у минулі століття відбувалась шляхом
спостереження за тваринами. Уважному підліткові достатньо поспостерігати за
«фліртом» та сексуальним контактом курки та півня у своєму господарстві, щоб
зрозуміти і основи фізіології, і залицяння. Мабуть, і за часів СРСР, де
сексуальної освіти, фактично, не було, селянська молодь була більш обізнаною в
інтимних деталях, ніж міська.
Тварини
є дійовими особами українських народних казок, як мінімум, з часів Київської
Русі. Але деякі казки є насправді міфами, що зберігають знання про язичницьку
символіку певних тварин і рослин.
Їжак — святий звір
Наприклад,
їжак в українській казці «Зустріч
їжака з лисицею і вовком» говорить про себе, що він є великоднім поросям,
якого Бог зачарував, укривши для захисту голками, і тепер його ніхто не може
з’їсти, бо він — святий звір [5, c. 142].
Більшість дослідників вважає, що свято Великодня за язичницьких часів було
святом бога Сонця.
До
свята зимового сонцестояння (Різдва) кімнату прикрашали виготовленими з глини або тіста
фігурками їжаків, у яких колючки були зроблені з колосків. Їх підвішували до
стелі [8, c. 6]. Їжаки на зиму засинають, а навесні,
коли сонячного тепла стає більше, прокидаються. Усе це дозволяє зробити
висновок, що їжак у праукраїнців-язичників був священною твариною бога Сонця.
Оскільки
їжаки їдять мишей, то деякі господарі ловили маленьку тварину в полі чи в лісі,
деякий час ростили в хаті («хай миші половить, а тоді іде собі з Богом куди
хоче»), потім випускали в садку з надією, що вона там оселиться [3, с. 110].
Їжаків
категорично не можна було ображати. Якщо в господарстві оселявся їжак, його, як
і священних для слов’ян вужів, час від часу пригощали коров’ячим («солодким»)
молоком. Шанобливе ставлення до цих тварин відображене й у сучасній жартівливо-філософській
пісні «Їжачок»
українського рок-гурту «Фліт».
Читайте також:
Екологічні
традиції українців: пречиста вода
Екологічні
традиції українців: озеленення могил
Екологічні
традиції українців: ведмідь — звір Сонця
Екологічні
традиції українців: вуж — наш домовик
Використана
література:
1.
Вікіпедія
україномовна. – Стаття «Тотем». - http://uk.wikipedia.org
2.
Воропай О.
Звичаї нашого народу. – К.: Оберіг, 1991. – Том І. – 456 с.
3.
Воропай О.
Звичаї нашого народу. – К.: Оберіг, 1991. – Том ІІ. – 448 с.
4.
Знойко О.П.
Міфи Київської землі та події стародавні. – К.: Молодь, 1989. – 304 с.
5.
Казки про
тварин (Українська народна творчість)/ Упорядник Березовський І.П. — К.: Наукова
думка, 1979. — 575 с.
6.
Полонська-Василенко
Н. Історія України. – К.: Либідь, 1992. - Том І. – 640 с.
7.
Птахи-символи. – Сайт «Про
Україну» - http://about-ukraine.com
8.
Скуратівський
В.Т. Дідух: свята українського народу. - К.: Освіта, 1995. – 272 с.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.