Вони розвиваються у паралельних світах і художніх стилях, що не перетинаються. Та кожен із них дарує людям світлі почуття. Ту радість і тепло, які зараз у великому дефіциті.
Після спекотного літа й,
пов'язаними з ним, великими творчими планами художників поновила свою
діяльність галерея „Арт-Мікс”. Нещодавно там відбулося відкриття виставки
„Династія” київських художників Раїси та Павла Вітановських.
Павло Вітановський,
не зважаючи на відносно молодий вік, уже відомий не тільки в Україні, але і
далеко за її межами. Його роботи знаходяться в приватних колекціях багатьох
країн світу. Він буквально увірвався в мистецький простір. Запорукою такого
успіху став своєрідний, легко впізнаваний
стиль. Серед робіт Павла дуже багато міського пейзажу, хоча тема останніх його
робіт, навпаки, «вибралася у поле».
Павло Вітановський дає людям
побувати у казково-омріяному місті. Це казковий світ. Вулиці його фантастичних
міст є рідними для всіх. Недарма Павло жартує, що перед його урбаністичними
пейзажами зупинялися люди і казали: «Це ж Львів. Я тут був!»
Важливу роль у картинах Павла
Вітановського грає сонце. Його проміння відходить концентричними колами і
захоплює глядача. У певний момент здається, що сонячний потік, навпаки, починає
зачаровувати і затягувати в саме серце світила. Але це суб’єктивні враження.
Роботи Вітановського треба бачити «вживу».
На відміну від фантастичних міст,
старий Київ виписаний документально і ретельно пропрацьований (до уваги
видавництв – маєте готові ілюстрації). Про ці метаморфози у творчості говоримо
з Павлом Вітановським:
- Звідкіля Ви берете натхнення для своїх
робіт?
- Київ
написаний під впливом романів Булгакова. В роботі використовував матеріали з
Інтернету та вивчав старі листівки. Фантастичні міста з серії «Паралельний
світ». Вона народилася давно, кілька років по тому, як я закінчив інститут. Але
все одно надихнув мене старий Київ. Також я використовував мотиви Львова,
Камянця-Подільського, старої Європи. Люди впізнають в моїх роботах Сербію,
Ригу, пригадують, що пили каву у ресторані за рогом. Але я люблю і новий Київ.
Хочеться залишити Київ з його архітектурними родзинками але осучасненим.
- Індустріальний, офісний Київ холодний для
Вас?
- Це
тимчасове явище. Сучасний Київ – наче новонароджена дитина, він нічого ще не
увібрав у себе і нічого не вміє. Та мине час, ультрасучасні новобудови
наберуть, дай Боже, позитивної енергії і люди сприйматимуть Київ позитивно. Але
треба поєднувати сучасне і минуле. Мені подобаються деякі надсучасні будинки із
металу та скла, у якому віддзеркалюється архітектура ХІХ століття.
Наша розповідь про виставку „Династія” була б
неповною без другого її учасника – Раїси Вітановської. Якщо картини Павла
навіюють то легку ейфорію, то щемливу ностальгію, то, глянувши на полотна
Берегині династії, отримуєш заряд не просто позитиву, а навіки втраченого дитинства
– того часу, коли дерева видавалися великими, коти вміли говорити, а уява
малювала добрих фей і підступних чарівників. В усіх відвідувачів виставки губи
мимоволі розтягувалися у добрих, безтурботних усмішках.
На полотні художниця зобразила казковий світ,
у якому живуть симпатяга котик, благородний єдиноріг, по-доброму лупаті риби. Дуже
багато Раїса Вітановська пише квітів. Вони у неї ніби ось-ось хитнуться від
легкого вітру, зашумлять і заспівають пісню кохання. А які ж чарівні гобелени
висять на стінах… Здавалося, зараз із-за отієї хатки українського села, яке
тихо спало на тканині, почнуть брехати собаки, лякаючи опівнічного
парубка-гуляку. Ці враження не є гіпертрофованим захватом і екзальтацією, вони
народжуються десь глибоко у серці, там, де схована (чи закодована) пам'ять про
землю без асфальту і зелені луки, на які вийдуть косарі.
Про те, як відбулася династія і про джерела
натхнення питаємося у Раїси Вітановської.
-
У мене
двоє дітей – Павло і його молодший брат, він у нас музикант. Треба любити своїх
дітей, розрізняти їхні таланти і, головне, не заважати.
-
А з якого віку Ви почали «не заважати»
Павлові?
-
Як
тільки він почав мазюкати якісь карлючки, то я сказала: „Росте художник!” Перші
ознаки майбутнього малярства він подавав десь у півтора роки, а в чотири уже
малював портрети. Він не боявся, бо у багатьох дітей є підсвідомий страх перед
чистим аркушем паперу та олівцем. А ще у нього була дуже розвинена уява: він з
стільців, подушок, інших побутових речей будував якісь споруди і казав, що ось
там жінка, а тут дитинка. Я дивилася на все це і дивувалася його фантазії.
Знаєте, він і зараз дуже добре працює з уявою і продукує багато цікавих ідей.
-
Ви якимось чином впливали на розвиток Павла?
«Ставили» йому руку, наприклад?
-
Знаєте,
ні. Він робив різні творчі роботи. До восьмого класу він ходив у художній
гурток і там його викладач не намагалася затиснути дітей у певні рамки. Вона
давала завдання, а от діти уже самі шукали шлях до його виконання. Свобода така
була. А от коли він пішов у художню школу, то там уже почали більш жорстко
слідкувати за учнями. Давали їм кубики малювати тощо. З «композиції» у Павла завжди
було «п’ять» балів, але самі заняття були йому нецікавими.
-
А хто вплинув на Ваш творчий шлях?
-
Я
закінчила художнє училище на Кіквідзе за спеціальністю «промисловий дизайн».
Але там жив дух творчості. У нас у групі лише один чоловік робив дипломну
роботу саме по спеціальності, а решта виконували зовсім не промислові роботи. У
мене було макраме, панно розміром три на три метри. А викладачі нам сприяли.
Пройшло багато років з тієї пори і тепер зрозуміло, наскільки там був високим
рівень викладання, академічний. Ми багато малювали, займалися скульптурою, ще
на додачу і дизайн.
-
Ви не в мейнстримі, здається, що своїми
роботами Ви висловлюєте протест проти надлишкового прагматизму?
-
Так. Ми
нещодавно були на Венеціанському Бієналлє, знаєте – мені сподобалося. Там
сучасне мистецтво, але видно було, що то високохудожні речі. А от у нас в
«Арсенал» зайдеш, подивишся і хочеться зробити щось… Ви розумієте! Хочеться
наперекір отому, зробити щось гарне, яскраве, життєдайне. Щоб будило радість,
надію. А ті роботи знищують художника, воно його вбиває, витравлює душу.
-
Настільки усе погано?
-
Я думаю,
так. Коли випадає вільна хвилина, то я йду у Лавру і милуюся картинами Катерини
Білокур, потім Примаченко – вона моя улюблена бабуся. Ці люди жили на землі,
отримували її енергію і передавали людям через полотна. І фантазія у них така,
що диву даєшся.
-
А Ви сподіваєтеся на продовження династії?
-
Звичайно.
Я дуже жду онуку, щоб передати їй уміння робити гобелени. Павло колись зробив
пару гобеленчиків, але йому не вистачає терпіння. Павло повинен швидко передати
свої відчуття і емоції.
Що ж, дійсно хочеться побажати цій чарівній
мистецькій династії розвитку і продовження. Вони розвиваються у паралельних
світах і художніх стилях, що не перетинаються. Та кожен із них дарує людям
світлі почуття. Ту радість і тепло, які зараз у великому дефіциті.
А помилуватися
їхніми творіннями можна в галереї „АРТ-Мікс” (вул. Мельникова, 6)
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.