Власник сторінки
http://www.nohatespeechmovement.org/
Так називався документальний фільм про громадянські війни після Другої світової. У фокусі трисерійного документу були Греція, Литва, Латвія, Естонія і Україна.
Я допомагала Рольфу (це
режисер) перекладати і монтувати звук, так, щоб добре накладався німецький
дубляж. Ще якось він мене відправив з Берліна в Київ з якоюсь неймовірною тоді
для мене сумою грошей, щоб викупити в кіноархіві матеріали. Здається, це був
Львів вересня 39-го, червня 41-го і хроніка похоронів Ватутіна.
Рольфу була цікавою моя реакція. Ну, принаймні, мені так здавалося.
«Поглянь, ось вітають радянські війська, а ось німецькі, з хлібом-сіллю,
святкові такі. Це ж одні і ті ж люди», - це питання я десь собі занотувала й
інколи до нього поверталася. На плівці епізоди практично ідентичні, там тільки форма у визволителів різна. Кадри військової хроніки монтувальник потім суміщав з
новими, знятими з такої ж перспективи. Львів у фільмі вийшов справді гарний,
м’які промені ранішнього сонця переливалися в кольорі з чорно-білими кадрами
військових хронік, а святкові чорно-білі вишиванки зливалися з темними мундирами. Рольф був естетом. Я зреагувала на запитання відомою фразою Людкевича,
яку він виголосив в Оперному восени 39-го: «Нас визволили, і нема на то ради». Але
насправді, це все неправильно, коли йдуть до всіх підряд, кланяються всім
підряд, а потім претендують на звання героїв і моральних авторитетів. Якось не
хочеться боготворити «одних і тих самих».
У фільмі було ще багато цікавих моментів. Один з сюжетів був побудований
на архівних матеріалах Бундесверу, там були дані німецької розвідки про УПА,
всякі цікаві штуки про організацію армії і військових дій. Ще були спогади
секретарки Шухевича, яка їздила збирати інформацію на Волинь у 43-му. Шухевич
тоді нібито говорив, мовляв, ми не можемо отак просто змінити людей, зробити їх
іншими. З її слів, Волинська різанина його вражала, тільки він не знав, що
робити людьми, які вітали і тих, і тих, а потім вирізали «інших». Ми дуже мало
знаємо про Шухевича як людину, навіть не знаємо, за що хтось його в тій країні
має за героя, а хтось згадує це прізвище з піною на губах. Як на мене, він був
набагато цікавішим, ніж Бандера. Просто в Бандери прізвище таке, співзвучне, що
дозволило пропаганді слово начепити ярлик «бандерівці» до всіх, хто говорить з
акцентом російською і не вважає 9 травня своїм святом.
Потім пішли радянські мотиви. Син Судоплатова докладно розповідав, як
батько полював за Шухевичем. Син Шухевича – як востаннє побачив батька.
Ветерани АК згадували, як громили УПА. Ветерани УПА - як сиділи в таборах,
відходили в гори, зустрічали десанти, охороняли Шухевича і хотіли померти за
Україну. Рольф не хотів показувати УПА колаборантами, тому усі згадки про
«гарних німецьких хлопців» і «поганих совєтів» нещадно вирізалися в студії. Це
теж було цікаво – треба було зробити так, щоб не втратилася інтонація речення. І
ще було якось відразливо чергувати файли – ті, з впевненими в собі і визнаними
у своїй країні поляками, й інші – з осуненими в плечах українцями,
маргінальними, обвішаними незрозумілими відзнаками, у стилізованій формі,
такими чужими у своїй країні. Поляки – це була реальність. Українці –
незрозуміла реконструкція.
Коли все закінчилося, Рольф подарував мені касету з українською серією. Через
якийсь час я її оцифрувала і той файл собі інколи переглядаю. Результат вийшов
не такий цікавий, як процес. Багато кадрів залишилося в комп’ютері. І все-таки,
те, що називається Днем Перемоги, мене ніяк не стосується. Я народилася у
місті, яке зовсім не чекало радянських солдатів ані у 39-му, ані у 44-му, хоча "на всяк випадок" вітало обидва рази з квітами.
Я не знаю, що святкувати. А квіти на могилу можна покласти кожному.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.