Зауваження до проекту “Реконструкція будівлі Гостинного двору”

17 вересня 2012, 12:57
Власник сторінки
0
Зауваження до проекту “Реконструкція будівлі Гостинного двору”

Чи не кожного дня ми чуємо новини про те, як у нас з вами відбирають культурну спадщину. У більшості випадків, майно переходить у власний кошт та перетворюється на порнографічні торгівельні центри.

Більшість киян, які переймаються долею Гостинного двору на Контрактовій площі певно бачили вже ескізи проекту реконструкції будівлі Гостинного двору від Андрія Міргородського. http://kiev.unian.net/ukr/detail/6359

Найбільше занепокоєння у новому вигляді давньої будівлі викликають скляні елементи фасаду та скляний дах. Між прихильниками проекту реконструкції та прихильниками реставрації точаться запеклі суперечки. Та ось, з’явились авторитетні зауваження від Дійсного члену ICOMOS , головного спеціаліста Головного управління охорони культурної спадщини, архітектора Валерія Сопілки.

Зауваження
до проекту
“Реконструкція будівлі Гостинного двору під торгово-офісний центр 
на Контрактовій площі, 4 у Подільському районі м. Києва”.

Проектним рішенням передбачено наступні заходи, щодо перебудови з метою розширення торгових площ, які призведуть до втрати архітектурно-художньої виразності та провідної ролі Гостинного двору, як домінанти, що об’єднує простір площі та навколишні будівлі в цілісний ансамбль: 
– засклення зовнішньої та внутрішньо дворової галереї по периметру призведе до перетворення об’єму в глухий суцільно засклений об’єм, відчужений від громадського простору, 
– вилучення зовнішніх стін і розширення приміщень за рахунок галереї неминуче призводе до радикальної зміни фасадів та погіршення архітектури будівлі в цілому; 
– розширення будівлі в плані з обох боків за рахунок забудови внутрішнього двору призводить до загромадження двору прибудовами, до ліквідації виразного, відкритого до небозводу каре, 
– підвищення конька крівлі майже на 19 м вище церкви Успіння Богородиці Пирогощої (висота 15 м) є порушенням принципу формування історичного ансамблю Контрактової площі, історично визначених регламентів забудови, що склалася в системі домінант, при цьому 
– надбудова поверху з боку двору посилить навантаження на фундаменти, а зменшення ухилу крівлі та збільшення площі водозбору призведе до збільшення снігового навантаження в зимовий період; 
– влаштування паркінгу під будинком Гостинного двору над трасою підземного метро призведе до додаткового приваблювання потоку автомобілів в громадську зону з масовим перебуванням людей та створить загрозу виникнення деформаційних тріщин. функціональне пристосування Гостинного двору під офісні та торгові функції неминуче потребує радикальних перетворень плану та об’єму будівлі, зміни фасадів, відселення державної бібліотеки ім. Заболотного та функціонально пов’язаного з нею інституту УкрНДІпроект реставрації. 
За функціональним призначенням земельна ділянка Гостинного двору належить до території громадських будівель і споруд (рішення Київської міської ради від 28.03.2002 р. № 370/1804), а сам Гостинний двір займає центральне місце в ансамблі Контрактової площі, тому його громадське значення повинно бути посилене і збережене. 
Висновки: 
Передбачені у проекті заходи реконструкції значно принижують містобудівну роль будівлі і в цілому призводять до погіршення архітектурного ансамблю Контрактової площі – історичного центру міста Києва в ХV та ХІХ ст. Подальше функціональне використання Гостинного двору повинно здійснюватись без руйнівної перебудови і спотворення виразно оформленого будинку Гостинного двору, який беззаперечно належить до найкращих будівель в столиці. 

Додаткові пояснення:
Засклення галереї
Цілісне сприйняття будівлі сприймається на певному віддаленні від неї, при цьому повинен бути забезпечений горизонтальний кут зору не менший ніж у 130 град. З огляду на значні горизонтальні розміри Гостинного двору (121 м), цілісне сприйняття його фасадів в межах оптимального кута зору (130 град.) потребує відступу на значну відстань – за 100-110 м., тобто ближче до периметру. Віддалені точки потребують укрупнених форм фасаду. Проте проектом реконструкції передбачається засклення галереї на обох ярусах, що перетворить фасад фактично в суцільну пласку площину. Коли щезнуть глибокі ніші, то суттєво послабиться активність пластичних форм будівлі, різко скоротиться зона їх впливу на територію публічного простору. Аркади, виявлені світло-тіньовими нішами відкритих галерей виразно сприймаються на значно більшій відстані, ніж засклені, тому будівля втратить свій архітектурний образ та силу свого впливу на громадський простір. І тоді зорове сприйняття Гостинного двору не справить нинішнього враження і вже не викликатиме такого емоційно-художнього піднесення. Тому засклення галереї є недопустимим як на зовнішніх фасадах так і у внутрішньому дворі. Заходи повинні бути спрямовані на те, щоб не погіршувати, досягнутий архітектурно-художній результат, а зберігати його і підтримувати провідну роль Гостинного двору в ансамблі.
Архітектурний ансамбль площі

Своєрідність ансамблю полягає в наявності зовнішнього і внутрішнього фронту забудови. Зовнішній, обмежуючий її простір фронт забудови складають різноманітні за стилістикою, гармонійно поєднані за пластикою та масштабом пам’ятки архітектури. Внутрішній – периптер Гостинного двору у вигляді аркади з колонами по всьому периметру. Конфігурація Контрактової площі наближена до квадрату (за підрахунком починаючи зі східного боку по стрілці годинника сторони 212х219х200х260 м). Територія площі в межах зовнішнього фронту її забудови становить 5,3 га (з Гостинним двором включно). Особливість в тому, що просторово розвинутий громадський (публічний) простір оточує Гостинний двір з чотирьох сторін, виокремлюється на частини відповідно до кількості фасадів Гостинного двору – північна, східна, південна, західна. В кожній частині бачимо по кілька просторово об’єднаних фрагментів, де особливої активності набувають яскраво виражені пластичні і силуетні об’єми, що виділяються на тлі зблокованих фасадів інших будівель і в гармонійному з ними сполученні визначають архітектурний зміст картин, що розкриваються перед нами. Архітектурно-художнє враження є результатом взаємодії навколишніх об’ємних, площинних та лінійних об’єктів. В єдиному полі проявляється пропорційне, масштабне, фактурне та колористичне співвідношення фасадів будівель, об’єктів монументального мистецтва – пам’ятників, елементів міського дизайну, садово-паркового озеленення. Загальне враження про образ площі складається в процесі пересування навколо Гостинного двору, послідовно, з переходом від однієї частини простору в наступний.

Від себе, зверну увагу на те, що вся симетрія будівлі Гостинного двору має шість симетричних арочних входів у двір. Така архітектура сама підказує на відкритість та доступність для всіх, а стіни двору виступають у ролі захисту від важкого та швидкоплинного оточуючого світу. Я вже бачу у своїх мріях, як у дворі, під відкритим небом, у внутрішніх кутах двору стоять столики невеличких кав’ярень та лунають звуки скрипки, де можна перепочити після виснажливої прогулянки Андріївським узвозом у будь який час доби. Нажаль, у варіанті з критим дахом такі фантазії стають неможливими. А щодо дощових вод, які ніби-то руйнують фундамент та проникають до метрополітену - так сьогоднішні технології дозволяють зродити гідроізоляцію будь-якого рівня складності,  навіть під таким простим фундаментом стрічкового типу.

Як стало сьогодні відомо, у порядок денний засідання Київради, яке заплановано на 20 вересня 2012 внесено питання №55 про передачу ПАТ «Укрреставрація» участку землі для реконструкції під торгівельно-офісний центр та його обслуговування з благоустроєм та гостьовою автостоянкою. 

Це вже буде остання куля.

Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.
РОЗДІЛ: Пользователи
ТЕГИ: реконструкция,Подол,реставрация,Гостинный двор,Гостинний двір,реставрація,Поділ,реконструкція,Культурна спадщина
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.