Тарас Мазур пішов з театру, але наостанок гримнув дверима так, що Англія здригнулась.
Тарас Мазур пішов з театру, але
наостанок гримнув дверима так, що Англія здригнулась. Його «дембельський акорд», а
саме вистава за п’єсою Рея Куні «Тато в павутині», змусила зал сміятися
(вибачте за пікантні подробиці) до гикавки протягом більш ніж двох годин. Уже
перша дія показала – видовище нас чекає неординарне.
Події, які відбувалися на сцені,
на перший погляд, були безглуздими, як вбрання Стенлі Поуні, одного з головних
героїв, а обличчя Джона Сміта прибрало тривожно-здивованого виразу і він
(вираз) не сходив аж до фіналу. Та й глядач також міг би дивуватися, якби у
залі не стояв гомеричний регіт. В одну купу намішалися комедія становищ,
символи (білі рукавички) французьких мімів у їх стереотипному сприйнятті,
елементи багатосерійних комедійних телешоу із закадровим «га-га-га», сцени із
пародійних голівудських фільмів та всесвітньовідомої автопрограми «Тop Gear».
Як сказав після прем’єри художній керівник театру В’ ячеслав Усков: «Рей Куні
перевернувся у своїй постелі разів чотирнадцять!», а режисер Тарас Мазур додав:
«Напевно, глядачі перешіптувалися про те, чи курив я під час роботи над
виставою щось цікаве!»
Але не дивлячись на нібито абсурд
і бардак, сюжет вистави стрункий і логічний. Таксисту-ловеласу, який (вибачте захисники
моралі) став добропорядним главою двох сімей, потрібно за всяку ціну не
допустити зустрічі своїх дітей, які не знаючи один одного зав’язали романтичні
стосунки за допомогою Інтернету. Тож у досягненні своєї мети Джон Сміт і його
вірний Панса Стенлі не зупиняться ні перед чим, навіть перед натяком на
гомосексуальні стосунки, які (вибачте мене моралісти ще раз) виглядали цілком
природно.
Природність і невимушеність, от
що вирізняє цю виставу. Не дивлячись на специфічний перчений гумор, репліки
акторів не сприймаються як «пошлость». Що, мовляв, візьмеш із тих англійців.
Вони втратили дух відчайдушних і цілеспрямованих Кіплінга і Лівінгстона, Роудса
і Дрейка і зараз завойовують лише жінок та футбольні клубні трофеї. Цілком
можливо, виставу розберуть на цитати, адже там присутні такі «перли», як
«Совсем не годиться сидеть в ягодицах», «Дядя Стэнли умер и хочет тебя видеть»,
«Мистер Смит? Мистер спит!» та ін.
Інтернетно стурбовані підлітки
Вікі та Гейвін також були достатньо переконливі. Вікі цілеспрямована і готова
зірватися в дівчачу істерику з приводу тиранічності Джона Сміта (ми його
розуміємо), який перешкоджає романтичним стосункам. Інфантильність Вікі вдало
підкреслена дитячим триколісним велосипедиком.
Гейвін, здебільшого, промовляє
високопарні фрази, неначе живе не у скромній квартирі таксиста, а десь у
родовому замку і вступив на перший курс Ітонського університету. Важко
повірити, що цей «ботан» здатен гасати Лондоном на моторолері. Візуально Гейвін
виглядає так, ніби його возить персональний шофер, або він викликає татове
таксі і розплачується власною кредиткою. Надто він випрасуваний і викоханий.
Втім у тихій заплаві такі чорти водяться, що ого-го.
Барбарі і Мері глядацький «респект».
Не кожна «сорокалітня», чи десь близько цього, жінка виглядає настільки
шикарно. При цьому мами зовсім не сприймаються як подруги своїх дітей. Ні, вони
в міру тверді, рішучі і…, а от про це в кінці вистави.
Антону Пилипейченку вдаються ролі
різноманітних проноз – від хитрющого раввина до розхристаного пасивного
соціопата Стенлі Поуні. Девіантна поведінка цього персонажу спрямована на
ухилення від виконання обов’язків на роботі (він і не працює), а також на
завдання дрібної шкоди оточуючим. Але у
нього добре серце і поставлений у певні обставини Стенлі змушений рятувати
сім’ю – «ячейку общества». Хоча одна його «дрібна шкода» насправді добряче
прислужилася усім героям вистави.
Переглядаючи «Тата в павутині»,
мені спали на думку фільми-пародії, які Голівуд знімає сам на себе. Здається,
що і Тарас Мазур просто іронізує над собою, загнаним у певні творчі рамки, «стібеться»
над безхитрісним репертуаром театру, який зробив виразний крен в бік легких
комедій, а також над глядачем-«піплом», який радісно «хаває» пропонований репертуар.
От такий вийшов яскравий і веселий протест.
Цікаво було б переглянути
постановки Тарасом Мазуром класичних творів. Складається враження, що якби він
поставив «Гамлета», то датський принц не виглядав би понурим самоїдом, а був би
підступним норманом у шкіряній куртці під кольчугою, із важким мечем при боці й
загинув би від втрати крові, перед тим рубонувши навскіс Клавдія.
Після вистави Тарас Мазур виглядав
трохи втомленим, але погодився дати коментар.
- Дозвольте привітати вас з прем’єрою…
- Прийдіть наступного разу, бо на
здачі вистави вони були трохи «легші», а сьогодні, напевно втомилися.
- Крім того, що актори не були «легкими» Ви задоволені виставою і
реакцією глядача?
- Якщо актори будуть «легші», то й
реакція буде зовсім іншою.
- Ви отримали кінцевий продукт, на який сподівалися?
- Так отримав.
- Вистава дуже сподобалася дітям, Ви помітили це?
- Я дійшов думки, що, напевно, я
класний дитячий режисер (сміється). Ви знаєте, мій викладач колись казав:
«Найкращий критерій успішності вистави – реакція дурнів і дітей. Якщо вони
сміються – значить в тебе все вийшло.» Моя дитина завжди сміялася на моїх
виставах і це мені подобалося. Здавалося б, такі слизькі дорослі теми, але діти
сміються.
- Сьогоднішня вистава виглядала набагато легшою ніж «Занадто одружений
таксист». Ви як режисер помітили, що п’єса стала витонченішою?
- Ви знаєте інші цілі ми мали на
увазі, коли ставили «Таксиста». Коли врахувати, що «Тато в павутині» то вже
була третя вистава Рея Куні і ми намагалися трохи піти від Рея Куні. Ми
намагалися знайти там те, що Рей Куні навіть і не бачив. «Таксист» був свого
роду гімн життю, сексу, супротив людських табу.
- Ви не маєте наміру продовжити
історію персонажів, які полюбилися глядачеві?
- Є декілька п’єс написані Реєм Куні у співавторстві зі своїм братом. Там,
правда, уже інші герої, але я дуже хотів би, щоб їхнє сімейство років на десять
залишили мене у спокої. Дуже багато є цікавої драматургії і Рей Куні не
найкращий її представник.
- Як у Вас з’явилася ідея привнести
елементи кінематографу і телевізійних шоу?
- Багато що робиться завдяки
інтуїції. Я не можу вам відповісти напевно.
- А якби вам дали до постановки Лесю Українку, то люди теж сказали б, що
режисер щось покурив?
- Лесю Українку я
ставив би теж по-особливому. Це мій особистий погляд на театр. Він має бути
неочікуваним. Театр обов’язково повинен привносити щось нове, бути, у
нормальному сенсі слова, революційним. Для мислення, для сприйняття, для
розуміння світу – людина має відкривати для себе щось нове. Я хочу ставити
«Лісову пісню» Лесі Українки, новели Василя Стефаника, драматургію Миколу
Куліша…
Читайте також:
Режисер Тарас Мазур: «Нашому театру не вистачає духовності»
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.