Внесок українців у розвиток освіти всіх слов’янських народів часто применшують, кажуть про те, що української культури, а отже й освіти взагалі не існувало. Але цей погляд, щиро кажучи, є примітивним.
Внесок
українців у розвиток освіти всіх слов’янських народів часто применшують, кажуть
про те, що української культури, а отже й освіти взагалі не існувало. Але цей
погляд, щиро кажучи, є примітивним і не має ніякого історичного підгрунтя.
Навпаки, українці займають таку ж важливу сходинку в розвитку слов’янських
народів, як і будь-який інший представник цих народів.
Українські
культурні діячі активно сприяли розвою освіти слов'янських народів. Процес
самовизначення українського народу (XIV – XVI ст.) характеризувався тим, що не
збігався з будівництвом державності (як це відбувалося, наприклад, у Росії), а
розвивався як духовно-культурний рух, спрямований на усвідомлення власної національної
самобутності. Він збагатив європейську культуру доби Реформації, вилився у
широку гуманістичну і реформаційну течію. Українська культура мала зв’язки із
Західною Європою і це сприяло активному розвитку нашої культури, освіти, науки.
Дуже багато студентів із України навчалися у кращих закордоних навчальних
закладах на той час, а саме: у Болоньї, Падуї, Кракові, Празі тощо. Друковані
видання грецьких, римських і західноєвропейських авторів доходили до Росії
насамперед через Україну та Білорусь. Так, наприклад, у 1477 p. київські купці
завезли до Новгорода із західноруських земель трактати "Шестокрил" та
"Космографія", що давали знання з астрономії.
Для того, щоб зрозуміти наскільки
великим та важливим був внесок українських культурних діячів у розвиток освіти
слов’янських народів, треба зрозуміти спочатку, де був центр культури та освіти
в нашій країні.
У
XVI – на початку XVII ст. важливим осередком культури і освіти стає Острозький
центр, заснований 1576 p. у м. Острозі. Дуже багато видатних українських діячів
працювали в цьому місті. З ним пов'язана діяльність українського вченого та
письменника М. Смотрицького, білоруського вченого А. Римші,
польсько-українського поета С. Пекаліда та ін. Також при сприянні православних
братств в Україні діяли численні школи. Вони забезпечували високий рівень
освіти і виховання. При братствах функціонували також друкарні, що видавали
крім підручників богословську та наукову літературу. Друкарні були у Києві,
Чернігові, Львові, Острозі тощо. Часто майстри друкарської справи переїжджали з
регіону у регіон для того, щоб налагодити книговидавничу діяльність. Серед
таких відомих майстрів були І. Федоров, П. Беринда, Ф. Скорина, Т. Земка.
У
1654 p. за Березневими статтями, підписаними Богданом Хмельницьким, відбулося
приєднання Лівобережжя України до Росії. Рівень освіти в Україні на той період
був значно вищий, ніж у Росії, тому наша країна надзвичайно сильно вплинула на
розвиток освіти, науки та мистецтва Росії. Вплив української культури на
московську відзначав Іван Огієнко та інші українські вчені.
Особливе
значення у розвитку української та російської культур мала діяльність
Києво-Могилянської колегії, заснованої Петром Могилою у 1632 році (а з 1694 p.
– у статусі академії). За час існування Києво-Могилянської академії, з її стін
вийшло багато відомих випускників. До вихованців належали гетьмани Іван Мазепа,
Пилип Орлик, Павло Полуботок, Іван Скоропадський та Іван Самойлович, а також
багато хто з козацької старшини. Тут навчалися архітектор Іван Григорович-Барський,
композитори Артемій Ведель та Максим Березовський, філософ Григорій Сковорода
та науковець Михайло Ломоносов. Авторитет та якість освіти в академії також
приводили сюди іноземних студентів: росіян і білорусів, волохів, молдаван,
сербів, боснійців, чорногорців, болгар, греків та італійців. Вихованці академії
часто продовжували освіту в університетах Європи, оскільки, згідно з
європейською традицією, викладання проводилось латиною. Багато з тих, хто
навчався у Києво-Могилянській академії стали вченими та відомими діячами
культури. Так, у 1649 p. боярин Ртищев запросив з Києва до Москви вчених
монахів і створив школу у заснованому ним Андріївському монастирі. У 1664 p. до
Москви приїжджає Симеон Полоцький (1629 – 1680), який став вихователем царських
дітей. Він був також викладачем створеної для нього монастирської школи, що
випускала освічених чиновників для державних установ Росії. перша праця з
руської історії, «Синопсис», 1674 р., була створена у Києво-Могилянській
колегії. Цей твір залишався найпопулярнішим серед українців і росіян твором про
власну історію до появи праць Ломоносова і Карамзіна.
В
Україні у XVI – XVII ст. поширюються релігійно-філософські ідеї гуманістичного
спрямування, що лягли в основу суспільно-філософського руху Просвітництва.
У
XVII ст. в Україні активізується розвиток світської культури. В архітектурі
збільшується кількість світських будівель, тобто житлових та громадських,
адміністративних, торговельних, видовищних.
Український
архітектурний стиль вплинув на російську архітектуру. Наприклад, у храмах сіл
Троїцько-Ликове та Філях під Москвою. У свою чергу в архітектурі України другої
половини XVII ст. помітний вплив російського стилю, особливо при забудові нових
територій на півдні. Ознаками такого впливу є спорудження храмів на підклітях,
сполучення в одній споруді храму, дзвіниці й трапезної, а також своєрідність
декору на фасадах (Покровський собор у Харкові, 1689).
Саме
вчені України, науковці Києво-Могилянської академії, започаткували
слов'яно-греко-латинську академію в Москві. Ініціатором її створення став С.
Полоцький у 1687 році. Тривалий час її протектором був С. Яворський, якого в
1700 p. відкликали із Київської академії і за царським наказом висвятили на
митрополита Рязанського та Муромського. С. Яворський для зміцнення
слов'яно-греко-латинської академії запросив з Києва не лише викладачів, а й
студентів.
Культурно-просвітницький
рух в Україні XVIII ст. характеризувався утвердженням гуманістичних поглядів на
людину. На утвердження гуманістичних ідеалів була спрямована філософія
Сковороди. Його етичне вчення було близьке світобаченню українського
просвітника С. Гамалії.
У
XVIII ст. розвиток української культури стимулювався взаємовпливом та
інтеграцією у їх зміст загальноєвропейських стилів і художніх течій. Особливо
позитивно вплинули на розвиток архітектури, живопису та музики стилі бароко і
класицизм.
Загалом,
українські діячі мали сильний вплив на розвиток не тільки освіти, а й культури
слов’янських народів. Зокрема це можна побачити через взаємовплив у архітектурі
України і Росії. А завдяки українським навчальним закладам світ побачив
науковців, культурних діячів, які рушили з місця розвиток української та й
західної культури. Бо, як кажуть, нація пізнається через її культуру і саме
через культуру кожна нація залишає свій певний відбиток в історії світової
культури.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.