Роздуми про рефлексії щодо Волинської трагедії в сучасному суспільстві
На
рубежі нового тисячоліття людство
пережило черговий пізнавальний переворот,
який іменують “поворотом до пам'яті”.
Інтерес до нової галузі останнім часом
переріс у справжній нездоровий ажіотаж,
що відкриває водночас широкі можливості
для спекуляцій історичною пам'яттю
в кон'юнктурних цілях. Потроху
емоційний вплив пам'яті про травми,
репресії, депортації відходить на задній
план і питання колективної пам'яті
переходить у розряд політичної боротьби,
де спільними тяжкими сторінками
намагаються маніпулювати заради
отримання короткотривалих політичних
вигод. Тож, не дивно, що врешті суспільства
стикаються з парадоксом, коли дослідження
історичної пам'яті
не призводить до залагодження конфліктів
між носіями кардинально різних типів
історичної пам'яті,
а навпаки призводить до чергової
ескалації їх протистояння. Досить
відверто, проте надзвичайно влучно
пояснив такий стан речей французький
політолог Жорж Мінк: історична пам'ять
та наші рефлексії щодо неї «більше
пов’язані з бажанням таврувати,
дискредитувати супротивника, здійснити
перегляд історичних матеріалів, змінюючи
в них вердикт, грати на конфліктному
минулому в сьогоднішніх політичних
змаганнях»
Проблеми
історичної пам'яті майже завжди
супроводжується конфліктами. У соціумів,
розташованих поруч, що мають спільне
історичне минуле знаходяться точки
розбрату не лише в сфері безпосередніх
інтересів, але й у сфері колективних
спогадів.Проте
врешті виникає ситуація, коли певні
кола починають вдаватись до маніпуляцій
історичною пам'яттю
в політичній боротьбі задля отримання
певних сумнівних дивідендів у сучасних
міжнаціональних відносинах.
Чиненайяскравішим
прикладом подібних спекуляцій історичною
пам'яттю, безперечно, є спільні сторінки
польсько-українських відносин, апогеєм
напруження яких стала Волинська трагедія
1943 року. Українське та польське
суспільства, що “хворіють на історію”,
болісно сприймають будь-які проблеми,
пов'язані, особливо, зі спільним минулим
обох народів. Пам'ять стала таким собі
“полем змагань” національних
історіографій за утвердження своєї
власної “правди”, яких, як правило не
одна; а про “про пошуки істини” вже й
говорити
не
доводиться”. Колективна пам'ять для
обох народів виявилась зоною метафоричного
моделювання і нестримної міфотворчості.
Протягом
тривалого історичного періоду поступово
накопичувався загальний обсяг взаємних
українсько-польських образ, суперечностей,
певних непорозумінь і неузгодженостей
у суспільно-політичній, економічній,
релігійній і культурній сферах, тож у
ХХ ст. Українці і поляки мали вже достатній
багаж взаємних претензій та суперечностей,
які вилились у новий виток
напруження, що переріс у справжнє збройне
протистояння.
Досить
важливим аспектом для ведення дискусії
є її рівень. Якщо поляки зуміли звести
історичну дослідження історичної
пам'яті в
справжню міжгалузеву дисципліну, то
українці вдались винятково до редукції
історичного фактору. Тож, сьогодні ми
маємо вести зважену дискусії на рівних
і уникати взаємних звинувачень на адресу
один одного.
Події
1943 р. на Волині залишаються предметом
гострої польсько-української дискусії,
яку, на жаль, ведуть не лише науковці, а
й політики, публіцисти та громадські
діячі, що свідчить про потребу вибору
мови на користь саме академічного
дискурсу. Українські та польська
академічні кола намагаються хоча б
якось дотримуватися культури дискусії,
коли висловлювання політиків і
публіцистів, особливо, в в роковини
Волинської трагедії, призводять до
чергового нагнітання конфлікту між
обома націями.
Проте
й академічні кола не мають єдиного
зваженого погляду на польсько-українські
відносини середини 40-х рр. ХХ ст. Інколи
погляди на трагедію кардинально
різняться: від активного звинувачення
протилежної сторони конфлікту, до
цілковитої пасіонарності у ставленні
до трагедії.
Проблема
Волині і загалом протистояння на
західноукраїнських землях має ще один
надзвичайно важливий вимір. Мова йде
про те, настільки сторінки Волинської
трагедії є складовою національної
свідомості та історичної пам'яті.
Досить багато науковців екстраполюють
негативний досвід стосунків українців
та поляків середини 40-х рр. ХХ ст. На
сучасність, що призводить до того, що
проблема Волинської трагедії набуває
статусу сучасних викликів, нехтувати
якими аж ніяк не можна.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.