Два ключових моменти фільму «Урсус» - еротична сцена між героями та фінал. Злети і падіння – як в житті…
20 день, Україна,
Закарпатська область, Ужгород
21:00 З вікна
мого готелю на другому поверсі видно, як внизу, перед рестораном, стоїть
фургончик, що в групі називають «чоло-вагеном». В ньому герої Соні та Ніки,
поглинуті пристрастю, з’єднуються в палкому вияві кохання... Пафосно? Ну, може,
але в тому, як це знімають, цнотливість на першому місті. Бо сцена не мусить
бути натуралістичною і надмірно сексуальною – це лише коротка демонстрація
нового рівня стосунків героїв, які пройшли шлях від ненависті до любові. «Вони
абсолютно різні, - перед самою сценою розказував Ніка Тавадзе про героїв Соні
та Ніки, - але їх тягне одне до одного. І любов – природне продовження їх
стосунків»... Насправді, аби вони зійшлися, їм довелося пройти через шалене
випробування. Хоча вони б самі, без Фоми, з ними не справилися. Не даремно Заза
Буадзе називає героя Фоми своєрідним Санчом Пансою…
9:00 … Зранку
знімали епізод, як Фому і Соню зупиняє румунська поліція, наказуючи їм рухатися
за ними. Знімали за Ужгородом, на трасі. Сцена здається проста – проїзд машини,
поліція їх підрізає, виходить поліцейський. Та зрушити старезний, 50-літній ПАЗ
з місця, розігнати його, а румунським поліцейським загальмувати саме перед
камерою – це надзадача. Адже і елементи сцени розбиваються теж на свої
компоненти – людина за кермом ПАЗа, дублюючи Бенюка, мусить бути на нього
схожою; поліцейські мають бути автентичними – у відповідній до того часу і
країни формі, з правильними погонами і гербом на фурашці. Натомість дублер Фоми
виявляється занадто зарослим, і в кадрі видно його борода, яка довша, ніж
щетина Бенюка. Тож дублера відправляти підстригати бороду. Форма поліцейських
теж не надто грана – відправляють на доопрацювання… Не відомо, чи так буває
завжди, але - не одноразово. Виробництво кіно тягнеться роками, зйомки фільму –
місцями, а встановлення сцени – годинами. І це – буденність, просо не відома
масам. Хоча, аби це зрозуміти, можна згадати епізод з «Людини з бульвару
Капуцинів», коли герой Миронова пояснюю своїй коханій щодо народження дитини у
кіно – що спочатку є любов, потім вагітність і лише за нею – поява на світ, а
те, що ми не бачимо проміжних ланок між поцілунком двох і усмішкою третього –
дитини, - завдячується мон-та-жу.
Сцена в барі
«Берлін», коли спочатку герої Фоми і Ніки дивляться по телевізору відкриття
Берлінського кінофестивалю, а потім, через рік, коли Ніка вже сам бачить
церемонію вручення «Золотого ведмедя» герою Жан-П’єра Женно, - це монтажна
сцена. Два шматки, розкидані в часі, покликані скоротити хронометраж фільму (і
терпіння глядача); приклеїти майбутнє до теперішнього і побачити в реальному
часі, одне за одним, те, що стається і що станеться невдовзі. Це однин з
елементів магії кіно. Як це робиться. Ось красивий, з добре вкладеним волоссям
Ніко (біля нього постійно бігають гримери) в чистому сірому светрі сидить поруч
із народним Богданом Бенюком у його звичному для фільму коричнево-вишневому
одязі, вони вдивляються в порожнечу старого німецького телевізора (там буде
спец-ефектами вставлений міні-фільм). Накурене приміщення ресторану (дим
напомповується зі спеціальної дим-машини), сидять відвідувачі (статисти), їм
носять пиво (безалкогольне) самі ж офіціанти бару та добровольці з нашої
знімальної групи. Це перша сцена. В другій Ніку вдягають в стару вилинялу
кенгурушку і чорне пальто нагору, навмисно покоцане костюмерами. Волосся йому
розтріпують, скидають на лоба і очі, з балончика трохи міняють колір; обличчя
тонують і роблять темніше, на щоках і лобі – додають грим-подряпини, а руки,
які потрапляють в кадр крупним планом, і поготів перетворюють у вияви хвороби і
докази бомжацького способу життя. Різниця між закінченням першої й початком
другої сцени – хвилин 20-30 у виробництві, а за сюжетом фільму – рік.
Кадр з крупним
планом рук Нікі та його обличчя – неймовірної драматичності й кінематографічної
сили. А від початку його в задумах творців не було взагалі – це виникло на
ходу, коли побачили, що доглянуті руки актора не відповідають зовнішньому
вигляду героя. Чудовий план виник спонтанно. І так буває доволі часто.
Ресторан фактично
поділили на дві частини – одна, яка потрапляє в кадр, заповнена столами і статистами
за ними; друга частина, невидима для глядача, - заставлена апаратурою – там
стоять плейбек, звук, монітор і сидять техніки, режисер і сценарист. Цього не
побачать у фільмі, але, якщо знаєш, як його робили, фільм здатний вийти за межі
свого двовимірного горизонтального прямокутника, і перетворитися на дуже
реальне майже документальне тривимірне дійство. Власне, цей блог частково
покликаний зробити таку конвертацію в мізках глядачів.
Смішно, що про
реалістичність говорив і Тавадзе, кажучи про свої відчуття після знайомства з
Бенюком: «Таке враження, - казав він мені, - що ми були до цього з ним знайомі.
І з ведмедем та ж історія, в тому сенсі, що на першому курсі я грав невеличку
пантоміму, змушений на завдання зображати ведмедя. А тепер я граю ведмедя,
перевдягають у нього, зображаю його. Час ніби повернувся».
Час – це те, чим
кіно грається, як може і чого не може людина. Так само і з останньою, еротичною
сценою дня. Якби в житті було так, як робиться кіно, до сексуальних стосунків
люди б не дійшли – просто не вистачило б терпіння. Поки середину фургончика
декорували у відповідності до завдання оператора і режисера, пройшла
година-дві. Ось лежить шкура-костюм Нікі, ось голова ведмедя у фіртці клітки,
ось килим на стінці, дотичної до кабіни водія. У героїні Жозефіни де Ла Баум руде
волосся, а килим теж із рудими елементами. Сергій Борденюк стурбовано дивиться
на плейбеці картинку камери, і незадоволено хитає головою: «Ми не побачимо
Соню, бо вона зіллється з декором. Треба міняти фон». І художник-оформлювач,
Палич, лізе у фургончик прибивати білий кожух. Оці всі деталі мусять створити
дух, і сховати штучність. Що маємо в результаті? Руде волоссі на оголеній білій
спині Соні, що сидить на героєві Нікі – це дуже красиво. Хвилюючої, трохи
збуджуючої краси і домагалися Отар Шаматава та Заза Буадзе.
15-годинна зміна
закінчується о 12-й ночі. Разом з нею минає і екватор – 20-й день, середина
знімального періоду. До краю зйомок – 19 днів. На 4-те листопада запланована
натурна зйомка в Мукачевому. Після цілоденного дощу, який, на щастя, припав на «павільйон»,
всі – Заза особливо – моляться, аби сонце допомогло. Є шанс. Бо дуже багато в
зйомках «Урсусу» покладено на молитву і допомогу, і проекту допомагають
найрізноманітнішими і найнеймовірнішими способами. «Урсус» - нестандартний
проект, він стає більшим за просто кіно.
Ярослав
Підгора-Гвяздовський
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.