Цигани, турки, болгарські красоти; гори, винні магазини, ведмеді. Фільм «Урсус» продовжує кінотур, змішуючи художню форму зі справжніми місцями в дусі Discovery та National Geographic.
Струмешниця
1% населення села
Струмешниця – цигани, саме вони є героями сценарію, які грабують героїв
«Урсуса». Але щоб не було ніяких національних образ, вирішили не називати національність
грабіжників. До того ж, половину їх, двох з чотирьох, грають болгарські
каскадери, а інших двох взяли з місцевих болгар. Місцеві, звісно, не каскадери
і тим паче не актори, але які вони фактурні! Грати їм було не потрібно, вони
лише сидять позаду сплячого Фоми на ліжку поруч з Нікою – вночі тихо влізли у
фургон, витягли пістолета і чекають поки їх жертви прокинуться. Камера спочатку
знімає одного, який відкриває бокове водійське скло і притуляє пістолет до лоба
Фоми, який у свою чергу, прокинувшись, каже: «Ніка, здається нас грабують…».
Камера повертається вліво, робить панораму кабіни і вихоплює ще двох. Всі в
шатрі плейбека - режисер, сценарист, звукорежисер і монтажер - давляться від
сміху, бо ці двоє мають феноменальний вираз обличчя – крайній зліва
всміхається, показуючи світу шалено страшні зуби, крайній з права – має серйозний,
але вимучений вигляд ну такого побитого життям забулдиги, що й у фільмах
Кустуріци не знайдеш.
Це комічно до
гомеричного сміху. Проте «Урсус» - трагікомічне кіно, в якому життя
відбивається з такою силою художного бачення, що проглядає справжнє. Власне, це
і було ціллю Зази Буадзе і Отара Шаматави, творців сценарію – показати жах 90-х
років для двох втікачів, які намагаються знайти у майбутньому бодай надію,
цілковито відсутню у їх минулому. Зробити складного і серйозного «Урсуса»
зрозумілою історією і допомагає іронія. Дует Богдана Бенюка і Нікі Тавадзе – як
2Н + 1О – оптимальне поєднання для утворення життєдайної сполуки, класичної
сполуки, втім, вкрай рідко такої чистої і бажаної.
… Героїв Бенюка і
Тавадзе витягають з машини і тягнуть до задніх дверей, тягнуть грубо і страшно,
де, не зважаючи на їх застереження, все ж відкривають вхід до Чолиного барлога,
а там – голова ведмедя. Злодії втікають, а Фома з Нікою, хоч і побиті й
обкрадені, регочать, як Дон Кіхот і Санчо Пансо. Література і життя, словом.
І все це
відбувається в природній красі… суттєво доповненій красою постановочною. Якщо
ви гадаєте, що для вражаючої картинки можна обійтися лише вражаючою природою,
то ви дуже помиляєтеся: кілька годин щоденно – з постійним процесом
вдосконалення – художники-постановники, художники зі спецефектів і освітлювачі
«творили» навколишнє середовище героїв фільму. «Робили» сніг та іній (для
образу зими), дим (для настрою та глибини кадру), світло (для фактурності та
чіткості) – робили таке кіно, як ми всі любимо, адже об’єктив камери не в змозі
передати світ, бачений людським оком. Простіше кажучи, роблять ням-ням. Та
гарне кіно, мов пиріг, складається з багатьох шарів, тим стійкіший і глибший
смак.
Мельник
30 знімальний
день, проведений в невеличкому містечку Мельник в 160 кілометрах від Софії, - ось
квінтесенція «урсівського» смаку (хоча це вже було проявлено в Україні й на
Джуринському водоспаді, і в Скелях Довбуша, і на Синевирі). Як на мене, Мельник
був кращим акордом на честь завершення болгарського блоку зйомок, фактично
уособлюючи собою те, про що мовиться – суміш несамовитої краси природи, таланту
декораторів і класу групи з акторами включно. Що мається на увазі?
Мельник ще навесні, коли
відбувався вибір локацій, затвердили продюсер Олег Щербина і режисер Отар
Шаматава. 18 листопада у правильності цього вибору переконалася
знімальна група... В ущелині розміром можливо з 100 метрів стоять по обидва її
боки гарненькі, біленькі, чистенькі будиночки, з мурованим камінням і білою
штукатуркою першим поверхом і оздобленим деревом другим поверхом. В дуже
доброму стані. А посередині між будинками проходить канал з численним
місточками. Така собі болгарська Венеція. Але як таке може бути в глухому
(тупиковому) болгарському селі десь в горах? Виявляється років з 8 тому
Євросоюз виділив до мільйона євро на реставрацію цього унікального краю.
Місцеві мешканці цим чудово і скористалися, відновивши (чи наново збудував)
готелі, десятки готелів. Але що ж в Мельнику такого, що за нього так тримаються
люди? Тут є церква Святого Антонія Великого XIX сторіччя та церква Миколи Чудотворця. Але,
соррі, для регіону Мельник цінний виноградниками, вино з яких тут і продається.
Продається, розливається і дегустується. Сюди міг би приїхати герой Пола
Джиаматі з фільму «На узбіччі» Александра Пейна. Але, врешті, приїздить герой
«Урсуса» Фома на своєму фургончику з другом Нікою у шкурі ведмедя. І приїздить
не на дегустацію вина. І, власне, не в Мельник – за фільмом це місто має назву
Айі, що з турецької перекладається як «Ведмідь».
Так, Мельник
виступає турецьким містом. Але ж не випадково – раніше, в XIX сторіччі він був під владою Туреччини. І
Фома зупиняються біля будинку, який колись був мерією (а після вигнання
завойовників, став бібліотекою і місцевим таким собі Будинком культури). Тепер,
в «Урсусі», він декорований килимами і гобеленами із зображенням ведмедя. Тут
ведмеді повсюдно, як в Берліні, що, звісно, символічно. В турецькому стилі тут
збудоване щось на кшталт чайної зі столиками на гнутих ніжках, кальяном і
подушками. Все автентично і має дух Туреччини. За що дяка одній з кращих в
Болгарії художниці-постановнику Ваніні Гельевій, яка, аби відтворити сценарне
завдання, вивчала турецькі мистецькі та культурні стилі. Та сценарій «Урсуса»,
яким перейнялася, як, за її словами, найцікавішим і складним завданням в її
житті (вона робила для фільму всі декорації в Болгарії).
Роль
турка-наркоторгівця Талата продовжив грати вже нам знайомий за зйомками в Києві
та Скелях Довбуша азербайджанський актор Заур Шафієв. І він склав чудову пару
Богдану Бенюку, фактурно і впевнено граючи протилежність Фоми, і за своєю
суттю, і за виглядом: чорний, з холодною красою Казанови-Нарциса, він
максимально і правильно відрізнявся від щирого і відкритого добряка Фоми. Як і
Жозефіну де Ла Баум, Заура любить камера – в кадрі видно лише його, - його
енергію треба гасити, інакше глядач опечеться цією пристрастю Отелло. І спокій
Бенюка лише трохи гасить це полум’я.
Проблема з
Мельником була лише у тому, що знімати тут більше, ніж до обіду, не можливо –
сонце швидко сідає за колючки гір, закінчуючи світловий день раніше бажаного.
Втім, «Урсус» мав виробничу вимогу бігти далі, наганяючи сонце. І це вийшло в
жанрі роад-муві з додатком «екшен». 7 машин ланцюгом погналися за останніми
сонячними промінчиками: камеру встановили в Land Rover модель Discovery (не випадково?), позаду їхав чоло-ваген, а попереду – щоб не потрапити в
кадр – всі інші. Сергій Борденюк зі своєю Alex’ою виглядав не інакше, як кулеметник в літаку часів Другої світової,
тримаючи чоло-ваген на прицілі камери (оператор фільму про фільм мав менший
«кулемет»-камеру, визираючи із-за плеча Борденюка). Цей біг дорогою з
випередженням, обгоном і відставанням тривав хвилин з 15-ть. Чи щось подібне
вже хтось робив, аби встигнути зафільмувати необхідне? Хтозна. Але це дійство
було напружене. І виграшне.
Так завершилися
зйомки «Урсуса» в Болгарії. Попереду, в грудні, зйомка в Києві (на яких буде і Жозефіна),
а потім, в січні, - в Німеччині, в Берліні. За нею буде Грузія, в Тбілісі та
Сарпі. Тобто задоволення не закінчується, воно продовжується.
Ярослав
Підгора-Гвяздовський
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.