Тихий, спокійний день. Ведмідь Тіма спростовує напади захисників прав тварин, Отар Шаматава розказує бувальщину, а спеціаліст з німецької компанії Digital Images робить заміри для пост-продакшену…
6 день, Україна,
Київ, Кіностудія ім. О. Довженка
11.00 Я підхожу
на знімальний майданчик, тихо, щоб не завадити зйомкам, стаю біля сірого
бутафорського молитовника, і не бачу, що майже торкаюся плечем центральної
гравюри-картини-ікони зі Святим Георгієм, що пробиває списом змія. І тут до
мене з криком підбігає режисер Отар Шаматава: «Ти що?! Це ж історична
цінність!» Я відсахуюсь, а він сміється і вибачається, кажучи: «Та я пожартував
— це елемент поганенького, але новенького реквізиту. У мене в такому дусі теж
сталася колись одна історія». І
розказує: «Колись, в році 1987, ми знімали фільм десь в Кахетії. Поруч були
руїни церкви, будови, звісно, неактуальної для Радянського Союзу. Ну, ми для фільму
виготовили там молитовник під старину і намалювали фреску зі Святим Георгієм. А
через десять років, я в тому ж місці проїжджав зі своїми друзями, і вирішив
показати місце моїх колишніх зйомок. Приходимо: а там купа туристів і охоронці
пропускають людей по кілька. Я й питаю, і через що ж такий ажіотаж. А мені
кажуть — у нас тут мистецька цінність є, дуже стара фреска Святого Георгія,
предмет нашої гордості». Так, кіно буває різним. І мені в цей день з цим
особливо таланило.
За сценарієм в
першій сцені 6-го дня знімають двір Фоми на Тбіліській кіностудії. Тут клітка,
в ній стоїть Чола-Тіма у повний зріст, спираючись передніми лапами на ґрати —
ну точно як людина. За кілька метрів перед ним спиною до клітки стоїть
Ніко-Ніка Тавадзе, до якого прийшов Мурнау-Крістіан Ульмен, просити підписати його
документи про розлучення. В проїзді — старий Range Rover, а за кермом — ефектна красуня Тамріко-Вікторія
Варлей. Сцена цього драматичного діалогу з поєднаннями купних планів облич —
дуже напружена і непроста: Фома з відразою. Змішаною з любов’ю, дивиться на
Тамріко, Тамріко в останнє дивиться на свого чоловіка. І от в момент, коли
пишеться звук, я візьми і ляпни якусь фразочку — другий режисер, здається,
хотів мене вбити, а я зрозумів, якою легкою може бути смерть через зіпсований
дубль. У кіношників все серйозно, не зважаючи на те, що на плівку вже не
знімають і на цифру можна перезняти сцену хоч сотню разів.
З ведмедем, видається,
значно простіше. Тіма ідеально слухається свого хазяїна-дресирувальника
(батька?) Павла Вякіна. Чи може й не просто слухається — він сам до нього
зачіпається, лізе обніматися, — любов, та й годі. Я питаю його про здоров’я
ведмедя і знімальний процес, питаю чи не обтяжений він роботою і чи є веселим.
На що Павло каже: «Пішли, подивишся». Тіма проходить повз вагончики-гримерки і
кейтерінг, і йде між дерев. Вівчарка Тузік починає гавкати, граючи роль
турботливого друга хазяїна. Павло хапає Тіму за лапи, провокує його відрити
пащу, запихає в неї хліб, а потім намагається його ж забрати. Хто сміливий, зі
згоди дресирувальника, наважується з ним сфотографуватися. Із «Кінокухні» ледве
чи не вивалюються здивовані люди. А Тіма показує свої коронні жести, зокрема —
жест із хлопанням однією лапою по ліктю іншої — «відвали», якщо не вдаватися у
ненормативну лексику. До кількох глядачів з адміністрації поступово
приєднуються актори, котрі пересилили страх перед диким звіром. Але кожний раз,
коли Тіма когось обнімав, чи бодай повертав голову у бік людини, я інстинктивно
присідав в очікуванні кривавої бані. Але — не в цей раз. «Урсус», як би кому не
хотілося, — не фільм жахів. Хоча після проби зробити щось жанрово подібне у
фільмі «Синевір» братів Альошечкіних бажання працювати у фільмах жахів, гадаю,
мало у кого може виникнути — «Синевір» викликав жах, але тим, як він був
злочинно погано продуманий, страхітливо зроблений, викликаючи сміх, а не
переляк.
Втім, все
вирішується просто, до цього, здається першим, додумався Любомир Левицький.
Один раз «облажавшись» на своїй дебютній «Штольні», для роботи над другим
жанрово-однорідним фільмом, містичним трилером «Тіні незабутих предків», він
запросив варягів — знаючого свою справу оператора із Голівуду. Для «Урсуса»,
який є постановочно дуже складним і де використовується комп’ютерна графіка,
мет-пейнтінг та механічні костюми, теж будуть працювати закордонні майстри.
Зокрема, ведмедя (CGI) та всі старі будівлі в Тбілісі 1991-1992 років будуть
малювати (робити мет-пейнтінг) в компанії із Саксонії Digital Images, яка почала
займатися пост-продакшеном ще в 90-х, і працювала й для голлівудських фільмів
(найвідоміший з низ — «Довгий поцілунок на добраніч» Рені Харліна). Представник
Digital Images, Крістіан Хайне, буде 11 днів на знімальному майданчику. Для
чого — хороше питання. Як приклад, сцена у зоопарку, яку поїхали сьогодні
дознімати — коли Мурнау і Тамріко фотографуються на фоні Чоли-Нікі, а Чола
починає ревти. Так от, Чола буде намальований. Бо в київському зоопарку Тімі не
дозволили зайти в чужий вольєр. Комп’ютерна графіка іноді просто спасає кіно, а
не тільки робить його ефектним.
Ярослав
Підгора-Гвяздовський
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.