Кіно — це чудово, бо коли вбивають ведмедя, жодна тварина не страждає під час зйомок. Коли стріляють по стінах, то лише холостими. Коли всі втомлені, то все одно щасливі.
8 день, Україна,
Київ, кіностудія ім. О. Довженка.
Нічні зйомки — це
завжди не просто: сонливість перемежовується з потребою працювати, кволість
рухів — з вимогою швидкого пересування, а кава — з тютюном, та в такій
кількості, що, будь на місці людини коняка, не одна віддала б душу богові
Аресу.
20.00 Восьмий
день київських зйомок фільму «Урсус» починався ввечері, а головна активність
припала на ніч, і аж до 6-ї ранку.
Знімали дві сцени
— смерть Чоли і побиття Нікі та Фоми. Як можна здогадатися, сцени не прості, і
в психологічному, і в постановочному плані. Ведмедя навмисно не годували вечерею
(не плутати з «морили голодом»), аби у нього було більше бажання і наснаги
активніше бігти до свого хазяїна на його окличні зазивання. І Тіма відпрацював
так, що всі присутні ледве чи не вклонилися (про це — трохи згодом) — не знаю
точно, але, здається, всі, дивлячись на гру Тіми, прицмокували у захваті, і
казали про нього, як про кращого спеціаліста проекту. Звісно, говорили вони
тихо, аби режисер з оператором не почули, і тільки тоді, коли обидва заглядали
кожний у свій монітор-екран-камеру…
На майданчику
з’явилася нова персона — акторка Мака Шалікашвілі, особисто запрошена Отаром
Шаматавою. Спочатку до неї придивлялися виключно через різкі риси дуже добре
обробленого макіяжем обличчя. Вдягнута у воєнізований одяг кольору хакі вона
виглядала ефектно, у рухах та словах демонструючи показову сміливість,
знаходячись поруч з ведмедем. Навіть стала з ним до знімки. Та в якийсь момент
Тімі повернувся до неї, обняв її за плече лівою лапою, за ногу — правою, і
граючись власне так, як і зі своїм дресирувальником Павлом Вякіним, охопив
ротом її над коліном. І тут Мака не на жарт злякалася: вона ж-бо не знала про
специфічні ігри Тіми, звичні для його хазяїна і вже загалом для знімальної
групи. В цьому випадку прикметним є те, що Мака мусила грати роль тої, хто
вбиває ведмедя. Не будемо впевнені в стимулі Маки потому переконливо зіграти
свою роль, але, не зважаючи на певний емоційний шок, очевидно, дестабілізуючий
будь-якого актора, вона виконала роль приголомшливо експресивно, і то в кожному
з трьох дублів! Звукорежисер був загіпнотизований її пристрасною голосовою
модуляцією, а все решта група — її обличчям і тими флюїдами, які, йдучи від
неї, навіть з екрану монітору на плейбеку зносили голову, мов мечем. Моє
скептичне ставлення журналіста було вивітрене, як дим протягом з кімнати. Вау,
округлені очі і переляк вже мій — ця реакція була непідробна, бо, здавалося, я
перед собою бачив щось значно більш дике, ніж той таки ведмідь Тіма.
«Звідки виник цей
образ дівчини, що вбиває ведмедя, в сценарії зазначений лише «боєць»?» — питаю
я у режисера. «Рік тому ми із Зазою Буадзе придумали цей образ, але проговорили
його лише на словах, — відповідає Отар Шаматава. — Справа в том, що наша
героїня є прототипом тої, хто справді існував. Була дівчина, чудова істота,
ніжна і добра, а потім її зґвалтували, в неї народилося мертве дитя, і вона
пішла у бойовики, шукати свого кривдника. Підсіла на наркотики, і врешті зовсім
заплуталася. В сцені вбивства ведмедя вона навіть до кінця не розуміє, що перед
нею — ведмідь, а не той, кого вона так довго шукала. Власне, і те, що вона
пішла на війну, і те, що вона вбила Чолу — винна ненависть. Насправді, вона —
загублена людина. І Ніка загублений, і навіть Фома. Бо це історія загалом про
загублену країну».
… Мака «в
розвалочку» підходить до клітки Чоли. Проводить автоматом по ґратах, Чола
виходить зі свого сталевого барлога, і біжить до п’яних бійців, котрі
розстрілюють із автоматів студійні декорації — скульптуру грифона й ікону
Святого Георгія. Перед цим Ніка кинувся до вандалів, зав’язалася бійка, і його
та Фому, котрий прибіг рятувати друга, жорстоко б’ють. Чола встає на задні
лапи, ревучи, і в цей момент Мака стріляє в нього.
А Тіма
закривається лапами. Цей жест приголомшив режисера та оператора ще за кілька
днів перед цим, через що було вирішено зробити сцену інакше. І вийшло набагато
краще. Якось дресирувальник Вякін сказав «Тім, Тіма — ая-йа-йай», і Тіма закрив
очі і морду лапами, і це було неймовірно зворушливо. І Шаматава і Борденюк
відразу подумали використати цей жест — в сцені вбивства, чим суттєво підсилили
б драму і Маки, і самого вбивства: адже ведмідь — жертва, а те, що його
вбивають із застеленими наркотиками очима, робить жертвою і Маку… Тіма встає на
задні лапи, йде в куток двору Фоми, розвертається, і навколо нього починають
вибухати піротехнічні засоби імітації пострілів. Тіма аж сіпнув головою від
здивування, та спромігся не вийти з себе, натомість, як і треба було і як йому
говорив дресирувальник, лягти і покласти голову на холодну засніжену землю.
Почали робити крупний план заздалегідь обмазаної бутафорською кров’ю голови, і
тут Борденюк зробив проїзд від очей Тіми до носа… На словах, на жаль, це
передати коротко не можливо, — це виключно результат магії кіно — результат споглядання
і подальшої обробки мозком отриманого зображення і проведення його через центр
етично-емоційного сприйняття світу. Мова про сльози, які самі собою викотилися
під впливом від цього короткого, кількасекундного проїзду камери по морді (ніби
то) вмираючого звіра і кількосекундна затримка камери на носі і на роті, який
судомно вдихав повітря. І це інстинктивно, не проговорюючи режисеру, придумав
оператор. На майданчику почалися овації, як на концерті після виступу Гідона
Кремера — свої кремери бувають і в операторському мистецтві.
Ярослав
Підгора-Гвяздовський
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.