Українська Ніагара, литовсько-польско-угорський замок, французько-британська акторка. Фільм «Урсус» розвивається в усіх напрямках – в географічному, національному і культурному.
10 знімальний
день, 12-й день від початку зйомок. Україна, Тернопільська область, Джуринський
водоспад, Червоноградський замок.
7.00 Холод
собачий і темно, як взимку. З двору чується притлумлений гул, якого раніше не
було чутно. Це водоспад. Вночі на нього не можливо було зауважити через певну
його віддаленість і повну нашу втому. Втім, в кінці тунелю колишнього
піонерського табору «Ромашка» було світло, і не тільки тому, що тепер це дитячий
оздоровчий табір, в розкладі якого ранкова та вечірня молитва, а тому що
освітлювачі ставили лампи і ліхтарі з 4-ї ранку (чи ночі?). За 200 метрів від
нашого місця таборування ліс, здавалося, палав білим світлом і стогнав в
низькому діапазоні – видовище та звукова палітра вражаючі: шалено бурхливий,
гучний і повноводний Джуринський водоспад, освітлений з усіх сторін, виглядав
мов мініатюрна, але не менш переконлива Ніагара. Саме тут (через неможливість
під’їзду, скажімо, до Манявського водоспаду) було вирішено знімати одну з
найскладніших сцен фільму – як знімається інший фільм.
Виходило дуже
кумедно: напередодні почали знімати фільм про фільм «Урсус», в якому є сцена,
як знімається фільм. Та це ще не все. За сценарієм герої «Урсусу» (як ми
пам’ятаємо, кавказького бурого ведмедя) знімають фільм за книжкою Джеймса
Олівера Кервуда «Грізлі», у свій час екранізованою з назвою «Ведмідь» тим самим
режисером Жан-Жаком Анно, який в «Урсусі» постає з прізвищем-анаграмою Жанно. І
він знімає фільм про ведмедя. Це гра, чудова для тих, хто хоче показати свою
кінематографічну ерудицію… Хоча я вже все розказав, соррі…
Сцена біля
Джуринського водоспаду за рівнем складності досягає 10-бальної шкали. Аби все
зняти так, як задумав режисер Отар Шаматава та сценарист Заза Буадзе, запросили
компанію «Фільмотехнік» (ту саму, з допомогою кранів якої творяться багато складнопостановочних
і дорогих фільмів в Голівуді, на кшталт «Титаніку», «Трансформерів» чи
«Форсажу»). Вони пригнали сюди два крани, причому якщо один мав справжню камеру
Arri Alexa, то другий - бутафорську камеру, на
вигляд точну копію Arri з початку 90-х, в час існування героїв
Нікі, Фоми і Соні. А ще одна камера, теж Arri, стояла на штативі над водоспадом.
Далі в кадрі
збиралися актори, ведмідь, людина в костюмі ведмедя і статисти. Смішно, але
серед них, перевдягнутими, стояли як іспанські ветеринари ведмедя, надіслані
компанією-посередником продажу послуг Тіми, так і німецький супервайзер – він
контролює процес зйомок, аби було правильно зняті сцени з подальшими
використанням комп’ютерної графіки.
Монтаж світла і
кранів зайняв, можливо, годин з п’ять. А потім годинами тягнулися спроби таки
зняти заплановану сцену. Справа в тому, що Жозефіна де Ла Баум, працюючи в
кадрі з людиною у костюмі ведмедя, робила все добре і швидко. Але коли на
маленькому острівці посеред водоспаду мусив лягти Тіма, а плаття Жозефіни
вдягав дресирувальник Павло Вякін, все перезнімалося безліч разів – Тіма
опускав голову на траву лише на кілька секунд, і коли його хазяїн відходив, він
піднімав голову назад. Чудовий, витривалий і талановитий Тіма цього разу
відмовлявся лежати в незручній позі в статичному положенні. Потім,
розвертаючись на вузькому як для нього містку, він дупою впав у водоспад – аж
серце йокнуло – добре, що водоспад є каскадним, інакше… «Тіма просто не любить
нічого не робити, - каже Павло, - навіть якщо нічого не робити є роботою. Він в
житті сам до мене підходить, штовхає лапою, або риє землю, таким чином кажучи
щось робити – вивчати нові трюки чи повторювати старі. Я ж з ним так і почав
працювати: спочатку один мій знайомий запропонував мені показати тільки-тільки
розучені Тімою номери в цирках Мадриду і Валенсії; потім одна рекламна компанія
попросила зняти лише один кадр, як Тіма встає зі стільця, опираючись передніми
лапами на стіл; а вже через місяць-другий, ця реклама, і розповсюджене мною
через інтернет відео з ним, обернулося великою кількістю запрошень на
телебачення та в кіно. Тепер ми тут, і це – супер, але все одно, лежати на
одному місці – вище сил Тіми».
Скільки дублів
зроблено – не зручно вже й питати у оператора Сергія Борденюка. Та він і сам
все розуміє, кажучи: «В кіно, як із жінкою – постійний компроміс».
На майданчику
з’являється загримований Богдан Бенюк у костюмі валійця. Всі статисти тут таки
кидаються до нього брати автограф чи сфотографуватися, чи просто погомоніти-ні-про-що.
Перед Жозефіною, яка сидить на стільці в платті XIX сторіччя, він починає щось насвистувати, на що актриса відповідає
гомеричним сміхом. Питаю у Бенюка, що це має означати. Відповідає: «Ми
позавчора були в Івано-Франківську в ресторані, і я показав пантоміму, і
Жозефіна просто під стіл сповзала від сміху. А взагалі вона неймовірно проста у
спілкуванні – ми думаємо, що якщо до нас приїжджають якісь закордонні зірки, то
вони обов’язково мають бути інакшими. Ні, вона адекватна і дуже талановита
дівчина – її очі в грі просто таки виражають душу. Це потрясаюче».
Сцену вдається
закінчити посеред дня, а далі – бігом, щоб встигнути в світловий день, - до
розвалин Червоноградського замку. Місце – безпрограшне. Рештки двох башт і
костелу виглядають містичною візитівкою минулого, і допоміжним трампліном
сьогодення – знімати в подібних локаціях, означає вбити двох зайців: і ефектні
декорації в кадрі, і їх безкоштовне, природне використання. Причому, є момент і
ексклюзиву – у повнометражному художньому кіно Червоногородський замок ще не
знімали. Власне, з відсутністю туристів тут проблем не має, але, може, після
виходу «Урсуса» нарешті візьмуться за голову наші можновладці, адже замок є
частиною того міста Червонограду, яке ще 1448 року (!!!) отримало магдебурзьке
право.
Прикол усього
знімального дня в тому, що в кадр потрапляли майже всі учасники процесу – і
фотографи, і освітлювачі, і звукорежисери, бо ж знімали справжній знімальний
майданчик і (майже) справжню зйомку фільму.
Ярослав
Підгора-Гвяздовський
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.