Ведмідь в лісі, Жозефіна з кляпом в роті, діти сидять на деревах, загублений Тіма, титанічний переїзд на Скелі Довбуша. Це і ще багато чого в 12 день зйомок фільму «Урсус».
12 день, Україна,
Тернопільська область, ліс під Чортковом
7.00 День
починається з дикого скандалу з приводу запізнення групи – з Тернополя нам
треба просто летіти, аби не завалити плани зйомки і не потрапити під шашку
точного і пунктуального Сергія
Борденюка. Не вийшло – шашка свистіла довго і максимально загрозливо. Але
правильно, що ж тут скажеш. «Якщо б був би живий Мащенко, він би цього не
стерпів», - в серцях промовляв Борденюк. Втім, локація з кам’яним залізничним
мостом попід лісом зводила нанівець сварки – місце по справжньому мальовниче,
особливо якщо оглядати з мосту панораму села Кровинка – від гори зліва до гори
справа, і з озером та річечкою посередині.
Як на картинці з дитинства.
Дорогу з обох
боків попід мостом перекривали ДАІшники, і наш фургончик з Чолою на борту
(їдучи ледь-ледь, бо старий ПАЗ вже не тягне) заїжджав до лісу, за сюжетом – до
Тюрингського лісу в Румунії. З машини виходить Соня, яка тільки що обдурила
Фому, і вкрала машину, відкриває задні дверцята, дивиться на ведмедя, говорить
йому фразу, а потім бачить, як ведмідь, чухаючи собі голову, починає говорити
людським голосом: «Ну що, бейбі, будемо розмовляти, чи пограємо у щось?» Соня
верещить, і втікає… Коли Жозефіна заверещала, я аж присів – і від несподіванки,
і від переконливості гри, і від децибел крику. Цікаво, що спочатку вона
верещала, в буквальному сенсі при вигляді камери, яку на плечі у фургоні тримав
Борденюк. Так, він теж може налякати кого завгодно.
Ключова сцена,
власне, через яку і приїхали знімати в цей ліс, це поява нового персонажу –
Флоріана Грігоре, лейтенанта румунської таємної поліції Чеушеску «Секурітате»,
його грає німецько-український актор Петер Небенгауз. Його герой викрадає Соню,
і як він пояснив Нікові, котрий таки догнав горе-крадія, - викрав її через
бажання до жінки, якої у нього не було три роки, сім місяців та двадцять вісім
днів… Жахіття… Разом з цим у нього не було й інформації про стан речей у світі,
і слова Нікі про розвал Союзу, зникнення організації «Секурітате» і появу
вільних держав, сприймає за цілковиту фантастику. Що не дивно – його кинули в
лісі напризволяще, і він здичавів. Гримери відповідно Грігоре-Небенгауза і
загримували – в довгу бороду вплелися листя та трава, ніс розбитий, штани
колись кольору хакі набули кольору чорної землі, брудна камуфляжна
сітка-накидка - подерта, як і те, що під сподом. Він міг би стати братом чи то
Тарзана, чи Робінзона Крузо. Хоча монтажер Максим Десятерик, дивлячись на вигляд
забутого у лісі секретного агента, подумав про інший образ: «Я зрозумів,- каже
він, - що у нас таємно від Пенелопи Круз знімається її чоловік, Хавьєр Бардем». Щось і справді в ньому від Бардема є... До кожного кадру його довго і наполегливо
готують і режисер, і оператор. Вони пробують знімати, - ні, не так, давайте ще
раз. Дубль другий. Не так повернувся. Третій – не той текст. Четвертий – не
туди подивився. Врешті, коли кадр знятий, Борденюк цілує руку акторові.
Та з боку, треба
сказати, Петер в костюмі Грігоре виглядає надзвичайно колоритно. А коли він
стоїть поруч із Нікою в костюмі ведмедя та Жозефіною в бразі Соні – трійця
утворюється дуже мальовнича, і сказати б кінематографічна. Жозефіна де Ла Баум
з кляпом у роті, - щоб Соня не верещала, Ніка вдається до радикального – також
була вельми кінематографічна…
За всім цим з
гори спостерігають з десяток-півтора місцевих хлопчиків та дівчаток, які позалазили
на дерева і повсідалися на повалені стовбури, мов горобці. Нічого подібного,
гадаю, вони ще не бачили у своєму житті. Чоловік у костюмі ведмедя, красива
жінка з вогненним волоссям, купа людей з чудернацькою технікою й іноземні мови
у повітрі. Набравшись сміливості, вони спускаються все нижче до майданчику, а
коли зйомки закінчуються, підбігають усім натовпом до красунчика німця
Крістіана Хайне (дуже схожого на Тома Круза, зразку 2010 року), просячи у нього
автограф, хоча він не актор, а супервайзер компанії пост-продакшену. Тут таки є
й іспанці – для кровинських дітей вони цілком ймовірно є істотами з іншого
світу.
… Звертаючись,
група переїжджає на іншу локацію, з Тернопільської області до
Івано-Франківської, на Скелі Довбуша. Питаю у Борденюка, як йому день. «Мені
вночі, - відповідає він, - подзвонив друг-оператор, який свого часу знімав
«Кам’яний хрест» Осики, і питає чи не дивлюся я футбол. І я, хоч був втомлений,
як чорт, мав щастя подивитися фантастичну зустріч «Шахтаря» з німецьким
«Байєром». Молоді хлопці з Ліверкузену швиденько прийшли, легко позакидали
чотири голи, і так само легко пішли. Оце я розумію, майстерність плюс чіткість.
Так треба грати і так треба працювати, і якщо так не виходить, нащо воно
потрібно».
Власне, катавасії
сьогодні вистачало: то фургон не міг розігнатися, то актор не міг зіграти, то
поїзд не прийшов. «Я хотів зробити красиву перебивку, із проїздом поїзду, із
звуком, - і що? Та нічого, - поїзд не прийшов». Поїзд, про час приїзду якого
дізналися у диспетчера на станції, очікували о 10.00, потім о 12.00, а він
з’явився лише по першій. І звісно, коли група перебралася до лісу, назад, до
мосту, вже ніхто не міг бігти.
Вже ввечері, коли
ми збиралися у дорогу, іспанські ветеринари, з відчутним нервуванням розказали,
що не можуть знайти дресирувальника Вякіна з його Тімою. Телефон не відповідав,
куди поїхала машина з ведмедем – ніхто не знав, і що буде наступного дня – теж.
У фантазії малювалася картина, як ведмідь сам мандрує Карпатами, ходить
селищами в пошуках його улюблених фруктів, хлібу і сосисок. Власне, колись в
Карпатах ведмеді водилися, і знайомі навіть полювали на них, - бо, разом з
вовками, часом, крали овець і кіз. Всі сподівалися, що Тіма залишився в машині.
Та з його артистичними вміннями він цілком, як Ніка, міг би зійти і за людину.
Жарт, звісно…
«Насправді, все
добре, - підсумував день Отар Шаматава. – Ми йдемо за графіком, потрясаючі
локації. От тільки за Бенюком сумуємо – він буде лише 27-го. Ти, знаєш, він
фантастичний актор, може відразу зіграти все, що треба і навіть більше. А разом
з Нікою Тавадзе вони утворюють завершений дует».
… Ліс і
Тернопільська область – позаду. Караван вирушив ще західніше, щоб почати нічні
зйомки. 250 кілометрів шляху, ускладнені поганою дорогою. Ми їхали 5,5 годин,
група втрусилась, як дрова в кузові. В 23.30 ми приїхали на місце. Відлипли від
крісел, виповзли в ніч. Навколо – нічого не видно, нікого не має. Розпач. І тут
- «зйомки відміняються, переносимо все на завтра». Оце щастя. Чи не зачасто
трапляється щастя? Та правду кажучи, всі негаразди, невисипання, втома, дрібні
проблемки – як в житті – банальні, і абсолютно не дивні: ми всі люди, і процеси
у нас людські. Стандарти знімального періоду – це складні умови, які
виправдовуються великими цілями і приймаються групою в ім’я перспектив успіху і
досягнення результату, що поєднує мистецькі складові та бізнесові. Подібного до
«Урсусу» в Україні проекту ще не було, і кожний знімальний день наближає цей
унікальний фільм до матеріалізації чуттєвих ідей. Легко велике не твориться, до
зірок завжди рухаються через тернії.
Ярослав
Підгора-Гвяздовський
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.