Чутки про приїзд на знімальний майданчик продюсера; розуміння відмінності дублера Богдана Бенюка і самого актора; факт того, що ведмідь Тіма знімає своє кіно. 13-й день зйомок «Урсуса».
13 день, Україна,
Івано-Франківська область, поблизу Скель Довбуша.
18.00 Перший день
відсипання, щоправда використаний не до кінця – вечір мав бути зайнятий
зйомками. Ну хоч півдня всі відпочили, до речі, з постійним фізіологічним
відчуттям нестачі чогось чи когось – зйомки затягують, і навіть втомлюючись,
думаєш про них, очікуєш на них… і на наступний «відсипний» також.
Тепло. Та з
початком розгортання знімальної групи стає холодніше. Всі вдягають зимові
куртки. А один з нашої команди перевдягається в костюм Фоми-Бенюка – в невеличкій
сцені, де й обличчя в кадрі не має бути видно, він стане його дублером. Сцена триває
5-7 секунд – Фома вибігає з ресторану в напрямку до Нікі, і поки Соня та її колишній,
режисер Жанно, гуляють, він хоче здихатися тих наркотиків, які їм підкинули в
Туреччині, та не встигає – і Соня, і Жанно так само виходять, щоб обговорити
свої стосунки під пильним поглядом Чоли-Нікі… Починають з вибігання Фоми.
Дублер має вибігти, по дорозі вдягтися і… все. Просто. Ніби. Знімають дубль, ще
один, і ще. Отар Шаматава підходить до мене і каже: «Ось в чому проблема між
дублером і актором – я навіть бачу, як Бенюк вибіг би, так, як зіграв на
Джуринському водоспаді, коли він мовчки, в епізоді на 5-10 секунд, заплакав,
або як в Києві на Довженка – обняв могилу Чоли, - у нас тоді аж серце
защеміло».
Тим не менше,
сцену підозріло вправно знімають, в тому сенсі, що кожна фраза другого
режисера, кожний стук «хлопушки», кожне включання звуку і роботи камеромена і
освітлювачів, не кажучи про оператора – вражаюче точні. Це зауважує монтажер:
«Ти дивись, - каже він, - вперше зробили просто ідеально. Це напевно тому, що
продюсер сьогодні має приїхати».
Справді, ще з
вечора я знав про те, що «до нас їде ревізор», але вже зранку про це, невідомо
звідки, довідалися всі. Що змінилося? Як із помахом чарівної палички, крики і
сварки закінчилися, з’явилась якась обов’язковість – щось на кшталт дисципліни.
Питаю у Отара, чи не пояснюється «ідеальність» зйомки вже першого кадру –
страхом перед приїздом продюсера. «Н-і-і-і, - впевнено відповідає він. – Я
знімаю вже п’ятий повнометражний фільм, і давно помітив, що процес зйомок
нагадує гірки – підйоми і спускання, підйоми і спускання. У нас був дуже важкий
вчорашній день – ми зняли більше 5 хвилин, а потім ще мали довгий і вимотуючий
переїзд. І я прийняв рішення відмінити заплановані нічні зйомки, і дати людям
поспати. І бачиш, що вийшло?»
На круглий
майданчик, з одної сторони обмежений річкою Сукіль, а з іншого гримеркою і
фургоном з Чолою, виходить ведмідь Тіма. Місцеві із захватом за цим спостерігають
– навіть встигли з ним зазнімкуватися, коли той вийшов зі свого трейлера і сів
на попу на сходах ресторану. Тепер у нього складніша задача – Отар говорить
Павлу Вякіну, що Тімі потрібно зіграти ревність. Вякін аж засміявся і нічого не
зміг відповісти. «Такого в його репертуарі не має, - каже він мені. – Радість,
гнів, страх – є, а ревність… Не знаю, як це зробити. Щось на ходу придумаю».
Сцена титанічна –
її знімали десь 15-ма кадрами аж до 1:30 ночі, бо розмова Жанно із Сонею
емоційно важлива – Жанно каже, що, здається, ведмідь Чола ревнує його до Соні, І
Соня після цих слів задумується, бо ж в шкурі Чоли, за сюжетом, сидить Ніка.
Через це знімають розмову героїв спочатку з одного боку, потім з іншого, потім
беруть крупно обох, потім зі сторони ведмедя. Практично весь цей час Тіма
сидить у вагончику, висуваючи морду і лапи у віконце. Вякін його підгодовує
щохвилинно, якщо не частіше. Одного разу Отар, знаючи, що не можна при запису
дубля говорити бодай слово, в захваті від гри Тіми досить чутно простогнав: «Як
грає, як грає…». Врешті Тіма почав
видавати шалено кумедні звуки, які й словами не опишеш – щось схоже на
плювання, булькання і чхання одночасно. Звукорежисер Андрій Герасименко,
сміючись, каже, що в навушниках у нього після кожного такого різкого і
вибухового звуку вилазять очі – бо мікрофони стоять і в ошийнику Тіми, і у
фургончику. «Отар не чує, - каже звукорежисер, - але в цій сцені з цими звуками
Тіми міняється акцент, бо Жанно говорить про любов, а Тіма пшикає, і це дуже
смішно, хоча, ніби таке не має бути за сценарієм… Тіма робить своє кіно».
Можливо, Тіма справді вніс щось принципово нове? Питаю у Вякіна, що це за звуки
видає ведмідь? Каже, що навчив його робить поцілунки, щоб він не облизував
бажаючих, а цілував. А згодом сам ведмідь почав це використовувати як спосіб
привабити свого хазяїна, - просити у нього їсти.
Пауза в зйомках.
Жозефіні поправляють грим і зачіску. А це цілий окремий шмат роботи. До неї
приставлено 3 грмера і 2 костюмера. На грим і зачіску іде близько 1,5 години
щоденно, плюс щохвилинне - після кожного дубля – поправляння деталей. Фактично,
гримери створюють нову людину, відмінну від реальності. Чи так жінки роблять
весь час? В такому разі, кіно є видумкою лише для чоловіків.
До вагончика,
крізь знімальний майданчик, підходить якийсь чоловік, кажучи: «А можна його
пагладіть?» Його наганяють. Потім за 10 хвилин другий режисер дуже просить
місцевих жителів – а вони майже оточили знімальний майданчик з усіх боків – не
говорити і навіть не шепотіти під час роботи акторки, бо Жозефіну це
відволікає. Народ справді замокає, а потім йде по домах – і справді, нащо стояти
на зйомках, якщо й поговорити не дають…
На майданчик
приходить Заур Шафієв, азербайджанський актор, який був задіяний на початку
зйомок в Києві, і тепер продовжить роботу в Скелях Довбуша. Його герой, Талат,
має виникнути з тим самим паскудним пакетом наркотиків, через які у Фоми і Нікі
з’являться страшні проблеми. Фактично Талат стає сюжетостворюючим елементом –
бо саме через наркотики закручується млин долі і перемелює всіх і вся.
Смішно, але
навіть мене кликали в кадр – статистів не вистачало, а пізніше в кадр забрали
фотографа Олену Івашкіну. На творців блогу «Урсус, або Ати-бати, йшли знімати»
вже почали звертати увагу не як на порожнє місце: Шафієв, наприклад, похвалив
блог, а Небенгауз примусив міняти матеріал через критику його гри. Шаматава теж
відмітився: стоячи поруч з Робертом Фельдманом, молодим актором з Дніпропетровська, якого взяли
зіграти кілька епізодів, він так дуже серйозно, без найменшого натяку на гумор,
каже: «Завтра в тебе сцена, коли ти втрачаєш свідомість і падаєш». Роберт трохи
збентежено дивується – мовляв, такого не було заплановано, і хто ж таке
придумав? Отар відповідає: «Підгора-Гвяздовський: тобто Підгора придумав, а
Гвяздовський затвердив». Посміялись. А Роберт потім питає: «Ти справді таке придумав?»...
Кіно - це гра, просто часом вона впливає на наші почуття, емоції та на наші
життя. І треба бути самокритичним і адекватним, аби цю гру сприйняти без крику -
«я потрапив в історію!».
Ярослав
Підгора-Гвяздовський
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.