Чи можливо взагалі на основі наявних українських цінностей та якої вже не є демократії побудувати сучасне високорозвинене суспільство?
Необхідність радикальних змін в Україні обговорюють нині на
всіх інтелектуальних зібраннях. Починають – з цінностей.
Логіка великими мазками: щоб не помилитися,- давайте спершу вивчимо цінності нашого народу.
Дуже правильна постановка питання. Бо хіба можна «шити», не знаючи матерії?
Тільки тут одразу виникають питання.
* * * * *
Вивчаємо цінності чиї: народу чи еліти, звичайних людей чи команди
реформаторів? Вивчаємо ті, які є, чи ті, якими вони мали б бути? Якщо йдеться
про цінності народу, то для чого їх треба знати: щоб врахувати чи щоб змінити?
Враховувати теж можна по-різному. Міносвіти, наприклад, врахувало звичку
українців вирішувати питання шляхом найменшого опору - за допомогою хабарів. І
тепер захист дисертацій платний – «від» і «до». Правда, нема інформації про те,
чи припинилося хабарництво мимо офіційної каси до кишенів міністерських
очільників, чи припинилися могоричі, "поляни" тощо. Хоча рецепти прості,
як прийоми полювання на мамонта: найкращий спосіб «убити» корупцію - забезпечити невідворотність покарання.
Якщо поцікавитися у народу про
цінності, то швидко з’ясується, що люди хочуть «щоб усе в них було і щоб нічого
їм за це не було», Про свої потреби знатимуть, а про обов’язки – залежно від вигоди. Ми
ж бо люди, правда?
При усьому новітньому інтересі до
теми, питання цінностей вивчається давно і досить ґрунтовно. З 1994 року Фонд «Демократичні
ініціативи» ім. Ілька Кучеріва з партнерами проводить щорічні моніторинги. Якщо
додати якісні дослідження у фокус-групах, які проводяться як при виведенні на
ринок нових сортів йогурту, так і перед виборами, то матимемо вичерпну
характеристику українського суспільства.
То що ж ми хочемо довести наголосом
на цінностях? Чи, часом, не ставимо себе у глухий кут? Адже відстоювання теми
тривалих у часі цінностей є нічим іншим, як наголошенням на
"ментальності" народу. Але, парадоксально, "ментальність"
для ліберальної англосаксонської політології – річ неприйнятна й навіть
неіснуюча. Адже ця ментальність не кам'яна і не дерев’яна – вона здатна
змінюватися.
Якщо не визнавати здатність до змін у
звичках суспільства, то можна закрити тему реформування, навіть не відкриваючи.
І навпаки: йти на зміни можна лише з вірою, що в кожній людині і у кожному
суспільстві є світла і темна сторони, і що ці пропорції з часом змінюються. І
можуть змінитися на краще.
Звісно, змінюються не швидко й не
кардинально. Бо інакше можна прийти до висновку про можливість "прогресу",
у що особисто я вірю мало. Справжній прогрес – це прогрес того, що робить
людину людиною, прогрес у етиці. А він мінімальний - людська природа тисячі
років залишається майже незмінною.
І, найцікавіше: що робити, коли
цінності суспільства виявляться засадничо непридатними для реформ?! Це питання
не з розряду софістики, адже є достатньо підстав вважати, що цінності українців
доволі консервативні. Вони немобільні для економічних реформ, не державницькі, анархічні
для суспільного будівництва.
* * *
* *
Давайте ж познайомимося.
З року в рік лише третина населення України
є прихильниками вільного ринку. Водночас, третина
населення впевнена, що економіку треба повернути до стану, який був до
Перебудови. І не шукайте тут регіональних відмінностей. А ще скажіть - як це
зробити: відбудувати УРСР чи відразу подати заявку на приєднання до Північної
Кореї?!
Переконаними прихильниками демократії
також є від чверті до третини українців. Цілком або повністю довіряє співвітчизникам
третина населення, а половина – сором’язливо мовчить на це запитання (здогадайтеся,
яку можна очікувати відповідь). П’ятдесят відсотків опитаних уважають, що
кілька сильних лідерів можуть зробити більше, ніж усі закони і дискусії.
Багатопартійна система також не потрібна майже половині (!) українців, ще
третина - не визначилися. Здрасьтє,
найдемократичніший народе! І далі пишаймося авторством першої у світі
Конституції Пилипа Орлика!
Більше чверті населення при
аналогічному 1991 року референдумі щодо незалежності не підтримали б
проголошення Україною незалежності. П’ята частина співвітчизників досі вважає
себе населенням СРСР…
Перед виборами чесність кандидата для
виборців є якимсь п’ятим пріоритетом після низки інфантильних та інших патерналістських
очікувань. Лише кожен п’ятий з виборців вважає, що національний парламент потрібен для вирішення
питань загальнонаціонального характеру й ухвалення законів, а не для вирішення проблем
їхнього двору.
Політична та громадська активність як
для європейської країни мізерна, а серед політичних уподобань ліберальна
ідеологія порівняно з націонал-демократичною чи соціалістичною користується
підтримкою у рази вужчого кола.
Індекс толерування корупції доходить
в Україні до 80 відсотків.
Ну й, нарешті, мій улюблений хіт:
зізнання в опитуванні для Унівської групи 95 відсотків львів’ян у тому, що вони
не готові платити за комунальні послуги, (навіть) якби вони були належної
якості! Комунізм, рок-н-рол, і - вітання економічному мислителю Геннадію Балашову:
держава без податків – ну, Львів то вже точно!
То що тепер робити? Повістити
табличку для всіх, хто вміє читати: Drang Nach Boryspil – рятуйся, хто може?!
Щоб зрозуміти, які наші шанси у зміні
цінностей на краще, зважаймо, що за останні 15 років частка читання у структурі
вільного часу населення зменшилася вдвічі.
* * *
* *
Звісно, запитань багато. Їх стало ще
більше після того, як громадяни Грузії не підтримали команду реформаторів на
виборах восени минулого року. М.Саакашвілі
вів грузинів, вів, але так до твердого грунту й не довів. (Правда, таки довго
вів – не відомо, скільки б українці з їхніми цінностями витримали грузинського восьмирічного
строку «катування» прозорістю, антикорупційними заходами, вказівками від
молодих). Або вони не захотіли йти далі. Чому? Звичка до крутійства-злодійства
сильніша за бажання жити за прозорими, але вимогливими правилами? Конфлікт
поколінь? Втомилися? Набридло?
Усе це – не такі вже абстрактні
запитання. Небайдужим йдеться про те, ЯК здійснювати проривні реформи. Що ж має
бути спочатку, зміна цінностей у масах? Чи команда реформаторів на чолі з
лідером повинна показати приклад життя відповідно до інших цінностей? Що робити з доведеним фактом, що радикальні ліберальні
реформи у різних країнах запроваджувалися твердою рукою й за допомогою
консолідованого держапарату? І що робити з тим, що радикальне реформування завжди
було відповіддю на кризи, а як ви збираєтеся розрулювати кризу методом вічового
голосування?
І нарешті, залишається основне
питання: чи можливо взагалі на основі наявних українських цінностей та якої вже не є
демократії побудувати сучасне високорозвинене суспільство?
* * *
* *
Не факт, що на ці питання «вже, й
сьогодні» знайдуться вичерпні відповіді. Можливо, ніколи не знайдуться.
Правда – потужна сила, але вона не
завжди гріє. Людська психіка залюбки витісняє її на маргінес. Тому треба бути
готовим до того, що правдиві і рятівні для нації цінності будуть забанені
масовою свідомістю.
Тих 20 відсотків населення, які
вважають себе громадянами СРСР, ніхто і ніщо не змінить. То що: ухвалювати
рішення про еміграцію -реальну чи внутрішню? То що, кінець світа настав?
Я й сам, грішний, обдумую ці речі і передумую.
І все більше схиляюся до думки, що корінь, все-таки, у суспільстві. Є якась
відповідальність еліти. Еліта на вістрі пошуку, вона мотивує і спрямовує. Але й
еліта не з неба падає, а є породженням родини, двору, громади, суспільства: все
йде знизу! До речі, а що робити, якщо на місці еліти невідомо що невідомої
конфігурації?
Тут важливо не загрузнути у питанні:
що перше – курка чи яйце? Розуміння перетворень і їх підтримка людьми вкрай необхідні
– особливо, коли йдеться про гарантування невідворотності змін і сталий
розвиток. Але чекати, доки в Україні помре останній «мешканець Союзу» чи коли
прихильників свободи стане абсолютна більшість, не варто. Разом з прихильниками
Союзу відходять і антикомуністи з досвідом партизанки чи таборів. А цінності
мають властивість дивовижним чином успадковуватися – і на одному полюсі
суспільної думки, і на другому.
Говорімо з людьми про цінності. Не у
Фейсбуку, а з реальними людьми у реальному житті. Найпряміший спосіб вплинути
на цінності – особистий приклад.
І – жар рибу, Жора, жар!
Володимир Кухар, Українська
альтернатива
Оригінал тексту: Україна ліберальна
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.