30 січня у репертуарі театру ім. Саксаганського з’явилася нова вистава за п’єсою Ярослава Стельмаха „Так закінчилося літо”, яка викликала неабиякий інтерес театралів
Я не люблю порівнювати різні види мистецтва і надавати
преференції котромусь із них, та цього разу відступлю від свого правила.
Проходячи повз афіші кінотеатру піймав себе на думці, що зараз кіно нагадує
мені заклад фастфуду – ситно, нібито смачно, але якось невиразно і
неоригінально. Йдучи до театру, я ніби заходжу у ресторан, де мене почастують
стравою, яку я не зможу відтворити на своїй кухні. Нехай цей ресторан, у нашому
випадку театр ім.. Саксаганського, і не має „мишленівських зірок”, та відчуття
новизни і спогади про спожиті „наїдки” не покидають довго.
30 січня у меню (перепрошую, репертуарі) театру з’явилася
нова позиція – вистава за п’єсою Ярослава Стельмаха „Так закінчилося літо”, яка
викликала неабиякий інтерес театралів, що зайняли усі місця в залі, і сиділи на
додатково поставлених стільцях. Перші хвилини вистави білоцерківці спостерігали
трохи легковажно, навіть іноді зриваючись на сміх, потім… Потім стало тихо. В
антракті люди уже обговорювали події, а під час другої частини обличчя стали
дуже серйозними і на них відбивалася велика гамма почуттів. Чому?
Уявіть собі: літо, Америка. Америка – донедавна велика і
могутня, а тепер просто велика. Чверть населення жебракує, чверть, перебуваючи у
трудових таборах, будує за миску юшки хайвеї і залізниці, ще чверть живе у
розкоші, а решта розвиває бізнес або грабує банки. Це крах. Крах Америки
консервативної, де кожен іммігрант міг приїхати з доларом у кишені і стати
мільйонером, де руйнуються вікові сімейні уклади мешканців Нової Англії. Так
закінчується літо Сполучених Штатів… Такого літа, монументальний у своєму
прямому і напрасованому двобортному костюмі, Олівер Краун (колишній
романтик-бізнесмен, а тепер просто бізнесмен), наймає молодика, щоб той був
компаньйоном його тендітному сину. Він покидає сім’ю в компанії студента на березі, не
забуваючи при цьому „потиранити” перед від’їздом дружину, а потім вправляти їй
мізки по телефону.
Ще молода і приваблива жінка, яка втомилася від всього на
світі, а найбільше від колишньої себе, піддається настирним домаганням юного Джефа.
В результаті сім’ї настає крах, бо син сповіщає батька про мамин адюльтер і
починає її ненавидіти. Закінчилося їхнє літо… В’ячеслав Стасенко говорить, що
ситуації краху винні всі персонажі п’єси, але по тому як грають актори я для
себе зробив дещо інші висновки.
Олівер Краун, у виконанні Олексія Ткачука, довго вмовляє
Люсі повернутися, бо без неї він не може прожити, торгуючи при цьому інтересами
сина. Монументальний піджак у ці моменти теліпається на ньому, як на вішаку і
загалом Олівер стає схожим на відвідувача специфічного клубу, де затягнуті у
шкіру дівчата шмагають клієнтів по сідницях. Американський дуб виявився добряче
підточений жуками-короїдами.
Олена Тетерук (Люсі), здається, витягувала на своїх
тендітних плечах і неабиякому таланту всю першу частину вистави. Вона не дуже
опирається, доволі субтильному у почуттях та тілом, Джефу і посилає під три
чорти істеричного сина. У другій частині вона, солідна дама, намагається
примиритися зі свої уже дорослим сином.
Тоні Краун, якого грає Максим Цедзинський, видається
найбільш постраждалим у цій історії. Спочатку це дещо екзальтований, морально
виснажений підліток, потім в’їдливий і цинічний чоловік. А спробуйте бути
кимось іншим, коли тебе по черзі зраджують: друг, мати, батько. Крім того, у
виставі саме Тоні повинен вирішити, замість дорослих, долю сім’ї. Чи здатен на мудрість тринадцятилітній
хлопець? Напевно ні, хоча мужності у нього було набагато більше, ніж у батька.
Загалом зіграти роль Тоні важко, адже такий надійний світ зламано, а свята мама
перетворилася на зрадницю. Нерв у актора є, а самотності бракує.
Загалом, повертаючись до кулінарних термінів, видається, що
акторам, як благородному вину треба пройти період бродіння і тоді вони будуть
п’янити своєю грою (художній керівник, ніби досвідчений винороб такі речі
розуміє), а сама вистава нагадує гостро-специфічний смак оливок та імбирю – ти
не можеш при першій дегустації відчути його привабливість, але потім увесь час
шукаєш нагоди їх покуштувати.
Стасенко подарував героям надію, на відміну від Ірвіна Шоу,
де фінал неоднозначний, (та й взагалі письменник полюбляв вбивати своїх персонажів).
Тінь батька примирює сина і матір, Тоні пише на перехресті доріг слово
„Миротворець”, а у романі Тоні пише однозначно – „торговець”. Тоні не повернув
матір, але повернув собі сина, сім’ю
і майбутнє, він не став торгувати своїми почуттями.
Як безсумнівну режисерську знахідку треба відзначити
персонаж бармена. Колоритний Роман Вдовика своїм мудрим голосом і всерозуміючим
обличчям майстерно підкреслив драматизм і невисловлені почуття героїв.
Треба подякувати В’ячеславу Стасенку ось ще за що.
Пам’ятаєте хіт гурту „БІ-2”
про полковника, якому ніхто не пише. Текст пісні – маячня, але українці кинулися
у книгарні, щоб перечитати Габріеля Гарсіа Маркеса. Тож думаю, що більшість глядачів
підуть у бібліотеку і візьмуть до рук роман „Люсі Краун”.
Вистава торкається таємних струн людських душ. Її треба
дивитися поодинці, у парі, сімейно і краще переглянути неодноразово. Можливо,
ця вистава не навчить, як уникнути помилок, але обов’язково підкаже, коли треба
підійти до коханої людини і просто сказати просте потрібне слово.
Чому я пишу цю рецензію. Скоро березень а там і літо
недалеко. Життя повне як непорозумінь так і спокус. Чи не варто усім нам
прислухатись до рідних і близьких, щоб помилки літа не зруйнували життя. Літо
таке скороминуще.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.