За радянських часів біля кабінету директора школи висів стандартний комплект портретів Політбюро
Звісно, на
заводах чи в лікарнях так само. Але нас цікавить саме школа, а радше той
момент, коли портрети зняли і можна було пересвідчитись: радянська школа
скінчилась. Її більше нема.
А згодом стало
зрозуміло, що не все так просто. От про це і поговоримо.
Центричність як метричність
Нова українська
школа дитиноцентрична або дитиноорієнтована (ДО). А як подумати, навколо чого
центрувалась чи на що орієнтувалась радянська школа? Ні, це питання не
історичне чи риторичне – практичне, пов'язане з бажанням вимірювати пройдену
дистанцію. Як ми визначимо згадану базову категорію радянсько школи або це
явище чи властивість в алгебраїчній манері через Х, то тоді наша траєкторія
розвитку має виглядати так: ХО --- ДО. Треба демонтувати ХО і будувати ДО. Покроково
чи поелементно. От перший, символічний елемент ХО ми вже згадали: портрети. А
далі? Але давайте спочатку придивимось уважніше до ХО і ДО.
Центричність як змістовність
Зміст ХО відомий:
тоталітаризм. Це, так би мовити, в пафосній редакції. Є інша, практична:
виховання будівничого комунізму на підставі відповідного Морального кодексу.
Упс! Так це ж дитиноорієнтованість? Що знаходиться якось так всередині ХО. Як
складова. Але тоді в нас помилка в схемі, треба замість ДО використати щось
інше. Бо оце ДО вже було за радянських часів і справа не в тому, щоб воно було
як таке, а в тому, щоб воно було якесь зовсім не таке, як в ХО. Заскладно?
Спробуємо зайти з іншого боку
Я бачу так.
Змістовним центром тоталітаризму (і школи, що виховує дитину в такому ключі) є
однаковість, монолітність, слухняність, готовність до виконання наказу,
вірність комуністичним ідеалам. Як одним словом, то згуртованість. Тоді
альтернатива буде: індивідуальність, ініціатива, творчість, вільність у виборі
власних життєвих принципів. Як одним словом, то особистість. І, до речі, не
тільки дитини. А ще й педагогів і батьків.
Так є ж в Новій
школі і про особистість, скаже читач. Тим більше, про особистість вчителя, який
тепер звільнений від якогось там тоталітарного нагляду і має можливість творити
і будувати власну навчальну технологію. Ну так і чудово, йдеться ж не про те,
щоб додати до тої концепції щось нове. Йдеться про те, щоб віднайти в її надрах
практичні інструменти аналізу або вимірювання нашого поступу від радянської
школи до Нової. Давайте спробуємо на прикладі.
Лінійка 1 вересня
Ще один елемент
радянської школи. Багато про це говорили, мовляв, тоталітарна (чи й військова)
звичка. Треба позбутись. Комусь треба, а комусь не треба. Хтось просто звик.
Хтось вважає добре відпрацьованим механізмом, відмовлятись від якого не варто.
Давайте придивлятись і тут поелементно.
Шикування на
плацу. Ну звісно, військовий стиль. А чому не поставити на майданчику чи у
дворі школи, то вже які де умови, стенди (або вимпели) – тут 10 класи, а тут 11
– і зібратись так, як люди збираються на концерті чи футболі. Буде штовханина?
А чого? Може спробувати?
Застосовуємо
вимірювання: однаковість зменшена, бо не стоять діти у військовому строю, а
особистість піднесена, бо кожен спілкується з кожним. Хто кому цікавий.
Йдемо далі.
Промова директора, промова депутата, нагородження лауреатів олімпіад, концерт.
Так? Офіційна і неофіційна частини.
Що було в промові
радянського директора школи? Згадка про рішення чергового з'їзду партії. Його
мало хто слухав. Та він і сам не вірив в те, що казав, але такий був порядок. А
що сьогодні каже директор? Початок навчального року, це ж так важливо, це ж… Ну
як директор старого, радянського зразка, то згадає щось для владних кабінетів.
А як сучасний директор, що є лідером шкільного колективу? Ну тоді він має дуже
серйозно проаналізувати минулий рік, успіхи і невдачі, а вже на цій підставі
запропонувати бачення програми на новий? Програми розвитку школи. За ті п'ять
чи десять хвилин, що в нього є?
Ні, сучасний
директор, лідер Нової школи це робить інакше. Він подає текст на сайті школи.
Або в шкільній газеті, на Фейсбук-сторінці. Для обговорення. Бо він
особистість. І хоче бачити обличчя педагогів (і батьків, і учнів), що його
почули, подумали і відповіли. Не на лінійці, звісно. І що ж в результаті?
Згуртованість навкруг спільної програми дій. О, це зовсім не та згуртованість,
що була у радянській школі. Повторюється історія з ДО. В надрах радянської
школи було все те, що ми хочемо бачити в Новій. Але на іншій основі і відтак
іншої якості.
До речі, сайт,
газета, сторінка у Фейсбуці – щось з цього можна було б порівняти з портретами
Політбюро у якості характерного, символічного елементу Нової школи? Як на мене,
то це шкільна газета.
То що, лінійка
без офіційної частини? А чому б і ні? Вимірювання будемо застосовувати?
Резюме
І от,
підсумовуючи або, краще сказати, ущільнюючи, відкидаючи всі супутні моменти і
зосереджуючись на суті, можна поставити собі і людям два питання:
1. Що було
центром концентрації радянської школи?
2. Що є
символічним, характерним чи показовим елементом Нової школи?
Про своє бачення
я вже сказав, а тепер спитаю знайомих, що мають до школи безпосереднє
відношення, щодня долають оцю відстань від радянської до Нової. Поелементно і
поперсонально. Так, у Фейсбук-акаунті, як цікаво, що вони скажуть, то заходьте,
побачите.
А незнайомих
педагогів розпитаю по різних форумах відповідного спрямування. Як ви берете
участь в тих спільнотах, то побачите там запрошення до відповіді. Подумайте і
скажіть, будь ласка, як по-вашому? В руслі мого бачення це буде Вашим особистим
внеском в побудову цього нового суспільного інституту. А як промовчите, то нічого страшного, головне
подумати про все це і визначитись для себе.
---
Потім я дописав коментом: Макаренко і Сухомлинський були дитиноцентричні чи комуноцентричні? Як на мене, то вони були орієнтовані на відповідальну особистість. Я не наполягаю, звісно, але це вже третє питання.
А коменти потім зникли. Не знаю, чого.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.