історія сімейної кризи як модель загального не-благополуччя світу; людського страждання; виховання молодого покоління.
Як письменник-реаліст, у книзі Ч.
Діккенс розкрив життя своєї країни і дав можливість заглянути у її майбутнє,
виклавши читачам історію життя однієї англійської сім'ї. Секрет творчості
романіста полягав у тому, що він гостро відчував зміни у житті Англії, був
виразником сподівань і прагнень тисяч людей. Ч.Діккенс бачив, що сімейні
стосунки у буржуазному світі його країни XIX ст. зазнавали кризи. Це і стало провідною темою
роману - історія сімейної кризи як модель загального не-благополуччя
світу; людського страждання; виховання молодого покоління.
Повна назва твору "Торговельний дім "Домбі і Син". Торгівля
оптом, уроздріб і на експорт", тому книга мала подвійне значення, бо
йшлося і про родину Домбі, і про їхній сімейний бізнес. З Торговельним домом
пов'язана доля усіх героїв твору, він визначив лінію поведінки Домбі, вплинув
на долю Флоренс і Поля. Діккенс уперше в реалістичному романі зробив головним
героєм Установу, зав'язавши на цьому образі всі конфлікти твору.
Фірма "Домбі і син" була замкненою самодостатньою системою, в якій
навіть стосунки між людьми розглядалися як торговельні операції. Іронія звучала
у твердженні, що Господь створив землю, щоб Домбі міг торгувати, а сонце,
місяць і зорі - щоб осявали його шлях. У центрі світу для Домбі стояла його
фірма, і для людей там уже місця не було.
Містер Домбі - багатий англійський комерсант, суворий і
жорстокий, для якого існувала лише одна свята річ - процвітання його фірми. Він
дивився на людей як на засіб її розвитку. З цих причин він нехтував своєю
дочкою Флоренс, бо мріяв мати си-на-спадкоємця, який би продовжував його
справу. У романі автор своєрідно вирішував і тему спадку. Хлопчик Поль
народився, але виявився надто слабким для умов жорстокого виховання, які
панували у тих школах, куди віддав його батько. Син містера Домбі помер і той
залишився без спадкоємця. Ця смерть тяжко вразила містера Домбі. Він ще більше
відштовхнув Флоренс, ніби звинувативши її в тому, що вона була жива, а його син
і спадкоємець лежав у могилі. Це сприймалося як кара герою за його зневажливе
ставлення до своїх дітей, до співробітників, за його вперту пиху. Надмірна
чванливість, пиха - головні риси характеру містера Домбі. Це та пиха
бізнесмена, що змусила його знехтувати іншими людьми. З погляду романіста, це
своєрідна хвороба. І симптом - байдужість героя, як наслідок омертвілості його
особистості.
Домбі - типовий фінансовий ділок, який мав справу із шкірами, але не мав
справи з серцями. Його воля - непорушний закон, і відступів від нього він не
дозволяв нікому. Він - чесна людина, але це честь торгаша, якою захоплювалися,
але над якою іронізували, говорячи, що "вади - це чесноти, тільки
побільшені багатократно". Усі боялися його і схилялися перед ним доки він
був багатий, але при нагоді прагнули ошукати, вчинити дрібну підлість.
Взаємини, породжені культом золота і влади, розтлівали людей, калічили їхні
душі, викорчовують паростки добра.
У будинку містера Домбі панувала холодна похмура атмосфера, чохли на меблях
нагадували савани. Кожен живий відчував себе самотнім у долі бізнесмена,
крижаний відчай морозить усіх. Крах торговельного дому лише завершив процес
деградації Домбі та розвал сім'ї.
Предмет роману складала не лише історія сім'ї, а й історія багатьох доль,
об'єднаних розвитком однієї торговельної фірми "Домбі і син".
Невдачею закінчився другий шлюб містера Домбі. Він був переконаний, що на гроші
можна придбати все: кохання, відданість, щастя, але його нова дружина -
збідніла аристократка Едіт - втікла з Каркером, управляючим його фірми.
Проблеми, які підняв автор у романі:
o кризи родини і честолюбних надій;
o виховання в буржуазній школі;
o пагубного впливу грошей на свідомість і долю людини; сімейних взаємин,
класового розшарування.
Систему образів у романі склали дві категорії: ті, хто "не мав
серця" (Домбі, Каркер) та ті, хто йшов за покликом серця, не лякався
труднощів, відгукувався на допомогу та негаразди оточуючих (Поль, Флоренс,
Волтер Гей). Таким чином, герої у романі поділені на дві групи - негативні і
позитивні, між ними протистояння, яке і створило основні сюжетні лінії та
допомогло розкрити головні проблеми та конфлікти у романі. Так соціальні і
духовні конфлікти перенесені у морально-етичну площину. Через долі героїв
Діккенс кинув докір світові, де поціновувалося золото гаманця, а не золото душі
й щирих людських стосунків.
У кінці роману містер Домбі - це вже не той суворий хазяїн фірми, якого ми
бачили на початку. Це бідна, покинута людина у стані розумового і фізичного
занепаду. До того ж, його фінансові справи дуже кепські. Залишившись без
відповідного стану в суспільстві, без улюбленої справи, покинутий усіма, він
закривався один у пустому домі і лише тоді згадав, що всі ці роки поряд з ним
була його донька Флоренс, яку він відштовхнув. Містер Домбі розкаявся. У ту
хвилину, коли він збирався покінчити життя самогубством, перед ним з'явилася
Флоренс.
Старість містера Домбі була зігріта любов'ю дочки та
її сім'ї. У їхньому дружньому сімейному колі під тягарем років і страждань
Домбі переродився, і його серце відкрилося назустріч любові Флоренс.
Вилікувавшись від честолюбних мрій, він віднайшов щастя у тому, щоб віддати
свою любов онукам - Полю і маленькій Флоренс
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.