Це історія мужньої жінки, незламної та безстрашної. Це історія української Жанни Д'Арк. Це історія Олександри Соколовської, більш відомої як отаман Маруся.
Сила
жінки ХХІ століття у матеріальній та емоційній незалежності від чоловіка, сила
жінки ХХ століття - у зброї у руках. Олександра Соколовська - не просто учасниця
бойових дій, вона -жінка-полководець. Точніше, її і жінкою важко назвати,
скоріше - дівчиною. Саша - воїн з нескореним патріотичним духом, дівчина, якій
у спадок перейшло командування повстанським загоном.
Батько
Саші - чигиринець Тимофій Соколовський з дружиною Явдохою Квасніцькою жили у поліському Горбулеві, де й народили восьмеро
дітей. Чотири сини - Степан, Василь, Дмитро та Олексій, і чотири доньки -
старша Ганя, потім Віра, Устинка і наймолодша - Олександра - з'явилася на світ
1 грудня 1902 року.
Під
час Української революції бойовий запал спочатку виявив найменший з братів -
Олексій 1900 року народження. Наприкінці 1918 року він зібрав ватагу і пішов
виганяти гетьманську варту з Радомишля. А незабаром почав воювати проти
більшовиків. 5 січня 1919 року він загинув.
Боротьбу
продовжив Дмитро (народився 5 листопада 1894 року) - колишній прапорщик
царської армії, активіст Радомишльського осередку Української партії
соціалістів-революціонерів. 67-річний батько отаманів Тимофій очолив штаб
селянсько-козацької армії Соколовських.
8
серпня 1919 року Дмитра вбив зрадник-односелець у тій школі, яку родина
Соколовських перетворила в українську гімназію. Навіть у повітовому центрі
Радомишлі не було такого навчального закладу. Тобто Соколовські були не тільки
вояками, а людьми освіченими, культурними. І в цій гімназії вчителювала
наймолодша донька Тимофія – Олександра. Саме учителькою її називали в своїх
дослідженнях історики. І тільки згодом з’ясувалося, що вона була гімназисткою 4
класу, і хоча через війну не змогла закінчити повний курс навчання, викладала
дітям. Тому ніхто із дослідників не здогадувався, що ця вчителька така юна. До речі, в той же час Саша стає зв’язковою і головною сільською
пропагандисткою – агітує селян до повстань і залучає чоловіків у загони.
Після смерті Дмитра Коли отаманом став Василь
Соколовський, який зі своїм загонов вже за тиждень здобув Радомишль. Невдовзі
повстанська бригада імені Д. Соколовського на чолі з Василем рушила на Київ, де
прилучилася до І-го Українського корпусу
Армії УНР. Пішли здобувати столицю і дяк Тимофій та його донька Олександра. Повстанці
допомагають війську УНР взяти Житомир і Брусилів. Слава про Соколовських дійшла
і до Петлюри. В серпні 1919 року він зустрівся з Василем та командиром Першого
повстанського полку імені отамана Петлюри Тимошем Лободою.
Невдовзі життя отамана Василя обривається – як і старший
брат Дмитро, він гине від руки зрадника.
Тепер шабля мала б перейти до останнього брата у родині
Соколовських – Степана – та він був священиком, тому допомагав повстанцям лише
молитвами та благословеннями. Тисячний загін тоді очолює 16-річна Саша, яка
приймає лицарську присягу на вершині Дівич-гори та іменується відтоді отаманом
Марусею.
Склалося так, що у лавах повстанців був письменник Клим
Поліщук, який написав оповідання "Отаманша Соколовська", видане 7
вересня 1920 р. Там подано таку Марусину цитату: "Життя мене змусило стати отаманшею. Всі люди, що знаходяться
зараз біля мене, дісталися мені в спадщину після мого брата, якого замордували
червоні.
Якийсь час людьми керував мій
батько, але коли і його спіткала та сама доля, тоді вже я мусила взятися за
діло. Нічого було робити, коли всі в один голос кричали: "Немає
Соколовського, так хай Соколовська отаманствує! Інших отаманів не
хочемо!.."
... Ви думаєте, що мені
потрібна війна? Що мені у ній? Я жінка ще молода, я хочу жити, але що робити?
Все, що тільки було у нас, розбито і розграбовано. Спалили навіть ту школу, де
ви колись учителювали. ... Нині, як бачите, мене оберігати нікому, а навпаки...
Я оберігаю...
Майте на увазі, що починаючи
від цього села і аж до самого Радомишля, скрізь і всюди мої села і мої люди.
Вже не один раз нападали на них червоні, але нічого з того не вийшло. Тепер
вони готують напад на моє рідне село, будучи впевненими, що я там, а я тим
часом готую на них пастку тут.
Ось що говорив про Марусю Микола Фещенко-Чопівський –
чоловік, який у складі 27-го кінного Чортомлицького полку воював проти
більшовиків у Радомишльському повіті і був особисто знайомий із дівчиною: "Перед моїми очима й по сьогодні стоїть
постать стрункої, невеличкої зростом дівчини, що була одягнута по-мужеськи. Їздила
верхи, як найкращий козак. Добре володіла рушницею... Як і її брати, була
відважного десятка і серед повстанців користувалася авторитетом. Не дивно, що
після смерті своїх братів вона перейняла провід над повстанням... ".
Про бойовий шлях Марусі відомо не так багато. Відомо, що
в серпні 1919 року вона співпрацювала із частинами Української Галицької Армії,
що наступали на Київ, а 1920-го року вона зі своїм нареченим Оверком
Куравським, братом Степаном і вірним козацтвом рушила на південь, на Поділля.
То був час українсько-польської спілки. На початку листопада 1920 року її загін
перебував неподалік Козятина. Маруся намагалася пробитися через фронт на
з’єднання з армією УНР, але перевага червоних частин у прифронтовій смузі стала
цьому на заваді. Тож довелося її війську відійти на південь на певну відстань
від театру бойових дій. А вранці 10 листопада більшовики перейшли в наступ по
всій лінії фронту, і армія УНР почала відступати, віддаляючись від загону
Соколовських. Тому мусила Маруся самотужки мусила продовжувати боротьбу з
червоною армією.
14 листопада 1920 року в містечку Вахнівці (нинішня
Вінниччина) загін Марусі вщент розтрощив продзагін 24-ї залізної дивізії. Після
цього вони розігнали продзагін у селі Брицьке того ж повіту, забравши при цьому
загарбаний червоними фураж. Із цього ж села кілька чоловік зголосилося до загону
Марусі, а її брат, отець Степан, за сестрою далі не пішов, бо вирішив залишитися
у Вахнівцях і служити у місцевій церкві.
Після того отаман Маруся з’єдналася в Брацлавському повіті
з трьома повстанськими відділами і очолила об’єднаний загін разом з Артемом
Онищуком. Далі їхній шлях, напевне, пішов у бік кордону, адже достеменно
відомо, що Онищук наприкінці грудня 1920 року опинився в Румунії. А з ним,
ймовірно, і Маруся.
Проте доля Саші Соколовської все ж досі лишається достеменно
невідомою. Існує чимало непідтверджених версій нібито її смерті. Ось деякі з
них.
Версія №1. Генерал-поручник
Армії УНР Олександр Вишнівський у своїй книзі "Повстанський рух та
отаманія" стверджував, що Марусю "зрадили землячки", внаслідок
чого її було "зненацька захоплено карним відділом...і розстріляно".
Разом із нею нібито загинув і її наречений – Оверко Куравський, який очолював
1-й підрайон 8-го повстанського району Північної групи.
Версія №2. Микола
Фещенко-Чопівський писав, що якщо він не помиляється, то "Марусю вбив її ж
власний ад'ютант".
Версія №3. В "Енциклопедії
українознавства" подано інформацію, що загін Соколовської ще у вересні
1919 року розбив угорський полк 58-ї совєтської армії, а важко поранену
Соколовську "замучили до смерти".
До речі, вже згаданий письменник Клим Поліщук також
притримується думки про загибель отамана Марусі у 1919 році і у книзі "Червоне
марево. Нариси й оповідання з часів революції" він описує могилу дівчини,
на якій були такі слова: "Тут спить донька України Марійка Соколовська,
родом з села Горбулева, Радомиського повіту. Боролась за право. Загинула від
руки зрадника 6 листопада 1919-го року. Прохожий, схили голову перед її
завчасною могилою!". За легендою, їх видряпав на сосновому хресті
наступник Соколовської – отаман Шабатурка.
Якою ж справді була доля Саші ми, мабуть, ніколи не
дізнаємося. Це робить її постать ще більш загадковою та легендарною. Зараз вже
й неважливо як закінчилося її життя, адже герої не вмирають. Головне – що вона зробила. І нехай мети не
було досягнуто, нехай червоні на довгі десятиріччя все ж заволоділи українською
землею, Саша – ця "юна амазонка", як її часто називали – разом із
всією родиною Соколовських показали, як українці можуть чинити опір окупантам
та на які жертви ладні йти заради перемоги і незалежності.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.