Опозиційний рух, що існував в УРСР (СРСР) впродовж 1965-1985 років прийнято називати дисидентським.
Дисидентство – рух незгодних, рух інакомислячих. Проявом дисидентського руху стали
протест проти антинародних дій партійно-державного режиму, недотримання ним
конституційних положень та очевидних порушень соціальної справедливості. Його
представники в Україні спочатку виступили проти недоліків існуючої системи,
ігнорування законів, прав людини, свободи слова, совісті (віросповідання),
друку, за вільний розвиток української мови і культури, за правду історії.
Ідеологія
дисидентства, зароджена як сумнів у доцільності окремих ланок існуючої системи,
поступово викристалізувалась у тверде переконання необхідності докорінних змін
у суспільстві, повалення комуністичного тоталітарного режиму. Саме тому
правозахисний рух і став однією з основних форм (або течій) дисидентства.
«Шістдесятники» - молоде покоління талановитих літераторів і митців, які здобули собі
визнання не тільки творчою, а й громадською діяльністю.
Шістдесятництво
стало можливим через політичні процеси, які відбувалися у Радянському Союзі. Період "відлиги" після смерті
Сталіна та розвінчання його культу створили передумови для появи нового
покоління талановитих літераторів та митців. Вони виступали за оновлення
тодішнього суспільства, протестували своєю творчістю проти панівної задушливої
атмосфери, боролися за справжні культурні цінності, національну свободу,
людську гідність.
Першим
шістдесятником був Борис Маріан - молдавський
публіцист, поет, перекладач, громадський діяч. Серед провідних постатей нової
плеяди також були поети Василь Симоненко, Іван Драч, Микола Вінграновський,
Ліна Костенко, літературні критики Іван Дзюба, Євген Сверстюк, Іван Світличний,
історик Валентин Мороз, художники Опанас Заливаха, Алла Горська,
кінематографісти Юрій Іллєнко, Леонід Осика, журналіст В'ячеслав Чорновіл та
інші.
Своєрідним
організаційним осередком руху шістдесятників став київський клуб творчої молоді"Сучасник", що виник у 1959
році під егідою міського комсомолу. Його очолив Лесь Танюк, а найактивнішими учасниками були Алла Горська,
Михайлина Коцюбинська, Микола Вінграновський, Іван Драч та інші. Серед основних
форм їхньої багатогранної діяльності були: відродження різдвяних вертепів;
організація різноманітних мистецьких гуртків; пошук місць масових поховань
сталінських жертв; вечори пам'яті відомих діячів: Т.Шевченка, І.Франка,
Л.Українки, М.Куліша, Л.Курбаса; виступи у пресі тощо.
Під впливом
київського осередку було створено клуб
творчої молоді "Пролісок" у Львові, керівником якого став Михайло Косів, а діяльними членами —
брати Михайло і Богдан Горині, подружжя Калинців, Михайло Осадчий та інші.
Діяльність львівського гуртка вирізнялася більшим радикалізмом, зокрема його
учасники пропонували скористатися досвідом оунівського підпілля.
Вбачаючи у пошуках
творчої молоді зародки опозиційності, відступ від основних канонів, можновладці
перейшли у наступ на шістдесятників. Сигнал надійшов з Москви, де Микита Хрущов
піддав брутальному цькуванню представників творчої інтелігенції. Побувавши
наприкінці 1962 року на виставці молодих художників, він не зрозумів і різко
розкритикував модерністське мистецтво. Вердикт був однозначним:
"Заборонити! Все заборонити! Припинити неподобство!". У 1963 році за
перевиховання молодого покоління взявся ідеологічний партійний бос А.Скаба. Він
піддав нищівній критиці твори Є.Сверстюка, І.Світличного, І.Дзюби.
Розгорнулася
кампанія проти тих, хто приділяв "надмірну увагу" негативним явищам
сталінської доби. До непокірних почали застосовувати адміністративні заходи: їм
не дозволяли друкуватися у журналах та газетах; розганяли літературно-мистецькі
вечори; закривали клуби творчої молоді. У середині грудня 1963 року сталася
загадкова смерть 28-річного Василя Симоненка, який в останні роки зазнавав
переслідувань від влади. Гоніння на шістдесятників привели до того, що частина з них"переорієнтувалася",
ставши покірною режимові, інші відійшли від громадської діяльності й зайнялися
суто фаховими справами, але були й такі, хто не відмовився від своєї позиції і
пішов на загострення стосунків із владою. Передусім останні вдалися до
розповсюдження "самвидаву"
- офіційно не визнаної або забороненої літератури.
На зміну
шістдесятництву, як правило, культурницькому, йшов дисидентський рух, що включав
не лише пропагування культурних ідей, але і правозахисну діяльність. Часто їх
теж відносять до шістдесятників.
Наразі
шістдесятники широко відомі, твори поетів та письменників цієї плеяди входять
до шкільної програми. Ті, хто живий із шістдесятників, по праву користується
повагою та любов'ю багатьох читачів. В Україні також проводилися виставки
"самвидаву", робіт художників того часу, видаються твори
письменників.
Національно-демократичний
рух 1960-х років заклав собою основу для подальшого розгортання дисидентського руху, у якому зрештою
виділились три основні напрямки: 1) національно-визвольний (боротьба за
вільний розвиток української мови й культури, за відновлення самостійної
України); 2) правозахисний (вимоги
дотримання в СРСР основних прав і свобод людини, викриття злочинів тоталітарної
системи); 3) релігійний дух (за
відновлення в Україні заборонених релігійних конфесій, за свободу
віросповідання).
Серед перших дисидентських
організацій і груп в Україні були:
- Українська робітничо-селянська спілка,
що утворилася в 1958 році, на чолі якої був юрист Л. Лук’яненко. Завданням
спілки було: несиловими методами домогтися виходу України зі складу СРСР, стати
незалежною державою;
- Об’єднана партія
визволення України;
- Український національний фронт (видавав
журнал «Воля й Батьківщина»);
- Український національний комітет.
Регулярні судові
процеси над представниками політичної опозиції відбувалися у Києві, Донецьку,
Запоріжжі, Рівному, Тернополі, Чернівцях, Луганську. При цьому радянське
керівництво заявляло про відсутність переслідувань з політичних мотивів. Після
зміщення М. Хрущова репресії проти дисидентів значно посилилися. Своєрідним підсумком діяльності дисидентів
періоду «відлиги» стала робота І. Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?».
У русі Опору активну участь брали також робітники й службовці. Їх активна
протидія існуючому ладові виявлялася в різних формах: страйках, організаційному
опорі, бунтах. Проте виступи робітників були некоординованими і не мали зв’язку
з дисидентським рухом.
Отже, значення
боротьби дисидентів полягало в тому, що відбувалося організаційне та ідейне
оформлення національно-демократичного руху, викривалася тоталітарна суть й
антиукраїнський характер радянського режиму, подальшого розвитку набули
національна самосвідомість і національна культура, одночасно з тим
підтримувалася віра в можливість опору репресивній державі.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.