Походження східних слов'ян
Проблема
походження слов’ян є предметом живих дискусій. Є кілька концепцій, з яких
найпоширеніша така: витоки слов’янської історії сягають щонайменше ІІ тис. до
н. е. У цей час праслов’янські племена виділилися з індоєвропейської спільноти
(тшинецька, комарівська, білогрудівська археологічні культури).
Протягом довгого
шляху становлення слов’ян пройшли кілька етапів, з яких переломним був період
ІІІ ст. до н. е. – ІІ ст. н. е., коли в правобережному лісостеповому Подніпров’ї
на базі культур скіфського часу виникла зарубенецька культура, спільна для
всього слов’янського рубежу нашої ери. У цей час слов’янство було осілим землеробським
населенням з розвиненими ремеслами, ювелірною справою та торгівлею. Основні
складові частини культури зарубенецьких племен були тим ґрунтом, на якому
відбувався подальший історичний розвиток східнослов’янських племен.
Перша згада про
слов’ян (під назвою венедів) – у творах
римських авторів І – ІІ ст.. Плінія Старшого, Тацита, Птолемея. Найповніші
відомості про ранньослов’янську історію містять візантійські твори: «Про
походження та діяння гетів» (551 р.) Йордана, «Історія війни» (550-554 рр.)
Прокопія Кесарійського тощо.
Загальнослов’янську
назву венедів дослідники вважають характерною добою ранньої доби слов’янської
спільноти , тобто до часу розмежування слов’ян на західних, південних і східних
(венедів, склавинів та антів), що відбулося у IV-VI ст.
У ІІ ст. н. е.
германські племена готів з південного побережжя Балтики рушили на південь.
Пройшовши через територію балтів (предків литовців, латвійців, прусів) і слов’ян,
готи осіли у Північному Причорномор’ї (ІІІ ст.). Цей похід германців остаточно
розділив слов’ян на східних та західних. Усі слов’яни досі називають германців «німцями»,
тобто «німими», такими, що говорять на незрозумілій мові. Напевно, тоді, у ІІІ ст..,
на противагу «німцям» і з’явилася сама назва «словени» - слов’яни, тобто люди,
що володіють словом, членороздільною мовою. Слов’яни багато перейняли у
войовничих германців. Перш за все зброю та її назви: меч, шолом, щит а також
термін князь та ін.
Основним заняттям
слов’ян було землеробство. Найдавнішим способом вирощування зернових культур у
лісовій зоні було підсічне землеробство.
У лісостеповій
зоні слов’яни мали постійні місця проживання. Селилися вони на берегах річок,
де були гарні луки і добрі ґрунти для обробітку.
Слов’яни
займалися також скотарством. Вони вирощували велику рогату худобу , коней,
свиней. Слов’яни полювали на хутрових звірів і займалися рибальством та
бортництвом.
У слов’ян було
розвинене ремесло. Найбільш було поширено ковальство, залізоробне ремесло,
гончарство, прядіння тощо.
Свої житла слов’яни
споруджували в основному з дерева, заглиблювали їх наполовину в землю. Такі
будинки були більш надійними й теплими.
Таож вони жили
первісною сусідською общиною. Існували великі патріархальні сім’ї, в яких жили
родичі декількох поколінь.
Давні слов’яни
мали релігійні вірування. Їхня релігія називається язичництво. Крім цього, у
давніх слов’ян існувала віра у різних духі.
Формування слов’янських племінних союзів та їхнє
розселення
Антський племінний союз (IV-VII ст.)
Анти – назва східнослов’янських племен, що згадується візантійськими авторами в IV-VII ст., які жили між Дністром і Дніпром. Слід
зауважити, що слов’яни себе не називали ні венетами, ні антами. І назви ці не
слов’янські. Анти – слово найімовірніше іранського (сарматського) походження.
Воно означає – «ті, що живуть на межі», тобто слов’яни, найближчі до степу.
Для антів було
характерне існування сильної військової організації.
На початку VII ст. – війна антів з аварами, яка призвела до розпаду антського політичного
об’єднання.
Поляни
Східнослов’янський
племінний союз племен (VI-IX ст.), територією якого була Центральна Наддніпрянщина. Центр полянської
землі був Київ. На чолі полянського союзу стояв князь Кий, а також його брати
Щек і Хорив, які заснували Київ. Згідно з археологічними відомостями, рівень
матеріальної культури полян був відносно високим.
Літопис
характеризує полян як найрозвинутіше в соціально-економічному відношенні східнослов’янське
плем’я.
Дуліби
Одне з великих
східнослов’янських племен, або об’єднань слов’ян, згадуваних у давньоруських
літописах та у творах арабського історика Масуді. Жили вони у верхів’ях Західного
Бугу й правих приток верхньої течії Прип’яті у великих лісах. За імператора
Візантї Іраклія (610-641) плем’я дулібів зазнало нищівної поразки від аварів,
але згодом авари-обри зникли без сліду, а витривалі дуліби залишилися у волинській стороні. У Х ст. дулібське
племінне об’єднання розпалося; припускається, що воно увійшло до складу
Київської Русі.
Сіверяни
Східнослов’янське
плем’я, щ жило в басейні річкиДесни та над верхніми течіями річок Сейму, Сули,
Псла й Ворскли, по лівому березі Дніпра в нинішній Чернігівщині й Полтавщині.
Найбільші міста: Чернігів, Новгород-Сіверський, Путивль, Курськ, Любеч; із
заходу межували з полянами й дреговичами, з півночі – з радимичами, кривичами й
в’ятичами.
Деревляни
Східнослов’янський
племінний союз, який у VI-X ст. жив в українському Поліссі; на півночі
його землі сягали річки Прип’яті, на півдні – річок Здвижу й Тетерева, на сході
– Дніпра, на заході – межиріччя Случі й Горині.
Тиверці
Східнослов’янське
плем’я, яке жило між Дністром, Прутом і Дунаєм, майже до Чорого моря. Брали
уасть у походах на Царгород князів Олега (907 р.) та Ігоря (944 р.). У середині
Х ст. увійшли до складу Київської держави. У ХІІ-ХІІІ ст. їхні землі входили до
складу Галицького князівства.
Уличі
Східнослов’янське
плем’я (чи племінний союз), що заселяло в VI-IX ст. пониззя Дніпра від р. Росі до Чорного моря в межах розселення антів,
нащадками яких вони (як і тиверці) були. Межували на сході з тюрками, на заході
– з тиверцями, на північному заході – з полянами.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.