Козацтво залишило нам у спадок грандіозну історію вільних людей України, та чи знаємо ми все про символіку, яка супроводжувала їх у найважливіших походах?
Важливим складником корпоративної
ідеології козаків завжди була символіка. Як верства,
що орієнтувалася на здобуття лицарського статусу, козаки мусили виробити певну
систему відповідних зовнішніх ознак, створити, або ж запозичити символи своєї
козацької держави. Такими складовими, на манеру лицарської символіи Західної
Європи були герби й родоводи, зброя, одяг, зачіски, житло, церемоніал, коні та
їх упряж, їжа - словом усе, з чим пов’язувалося життя лицаря і що вирізняло
його з-поміж загалу.
Відзнаки державної і військової
влади звалися клейноди. До них належали: гетьманська булава, бунчук,
печать, корогви, бубни й труби. Ставлення до них було дуже шанобливим.
Кожна
з клейнод мала своє призначення, була унікальною, символізувала
певну гілку влади.
Символом суддівської
влади була військова печатка. Неюзатверджувалися
всі офіційні документи Війська Запорізького, видані кошем універсали,
маніфести, привілеї, дипломатичне листування. Символом влади військового писаря
був срібний каламар, відзнакою довбуша- литаври. Існувало правило, що без
ударів довбиша в литаври Січову раду
скликати не можна.
Гербом
козацької держави був козак у кунтуші, підперезаний поясом, із шаблею при
лівому боці, у шапці; ліва рука підтримує рушницю, оперту на рам"я, права
спирається о бік. Цей герб знаходився також на козацьких корогвах і на печатях.
Вони займали важливе місце в системі козацької
символіки. Серед них виділяються герби Війська Запорізького, а також особисті
герби гетьманів і козацької старшини, а також міські герби.
Козаки мали власні прапори, які урочисто піднімали під час
морських та сухопутних походів
Прапор
Війська Запорізького – стяг малинового кольору, традиційно
вважається Козацьким Прапором. Малиновий колір в геральдиці є кольором шляхетності, рицарства,
перемоги та відваги.
Запорожці відносили шаблю до справжньої,
"чесної", благородної зброї. Навіть поява вогнепальної зброї, не
похитнула ідеологічного значення меча.
Навпаки, він підносився вище рушниці чи пістолета, оголошених, як напише
Аріосто, "машинами проклятими й підлими". Не вважалися запорожською
зброєю й дешеві, а через це доступні нижчим станам списи, ножі, келепи й сокири
(хоч останні були страшною зброєю, нерідко набагато ефективнішою за меч). Як
відомо, козацтво сповна віддало шану мечеві, чи точніше його аналогу - шаблі.
З-поміж інших видів холодної зброї виняток козаки зробили лише для келепа та булави: булава стала відзнакою влади, замінивши скипетр або жезл, а
келеп належав до улюблених об"єктів козацької симпатії: говорили, що він
лише "торкає" ребра ворога.
Усі козацькі клейноди
зберігались в січовій Покровській церкві,
й носилися тільки за наказом кошового отамана.
Історія
козацької символіки є надзвичайно цікавою і просто
необхідною у розбудові молодої Української держави. Розвиток козацтва мав
грандіозний вплив на українське
прапорництво й емблематику.
Сьогодні, риси, подібні козацькій
символіці можна знайти і в атрибутиці українців.
Ми, українці, пройняті
духом козацтва, він тече по нишим жилам. Українська
символіка є відображенням української національної ідеї, культури, історії, усього, що робить нас українцями.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.