«Привет всем выкидышам, недоноскам и переноскам… Всем уроненным, зашыбленным и недолетевшим! Привет вам, «дети стеблей!»
Найперше, що
варто сказати для ти, хто лише збирається прочитати «Дом в котором» це : «Не
читайте, якщо у вас слабка психіка, якщо ви в депресії, якщо ви вразливі, якщо
неготові відійти від реальності й перейти в сон, якщо не готові дочитати книгу
до кінця».
Читається важко,
після 15 сторінки хочеться плюнути на
все і взяти щось простіше, а після 100 – ти вже не в силах покласти книжку.
Книга – як водоворот.
Спочатку багато описів, розмов ні про що, моторошних розповідей, незрозумілих
персонажів. Ти не розумієш– говорять вони про реальність чи це вигадка, варто
шукати шифр чи це всього лиш безглузда розповідь.
У книзі майже не
згадуються імена. У всіх жителів – клички, в усіх місць – назви, у кожного в
домі своя роль і маска. У кожного – своя хвороба, свій характер, свій хрест. Для
всіх – одні традиції, один закон. Однак, для людини, яка лише недавно в Домі,
життя – мешканців здається незвичним, аморальним: «Я видел, как Слепой убил
Помпея. Я видел Рыжего, той ночью, когда его пытались зарезать. И как все
спокойно это восприняли и в одном и в другом случае. Я знал, что никто в Доме
не называет Слепого убийцей даже про себя, потому что никто его убийцей не
считает. Кроме меня… Для них было нормально многое, что для меня – за гранью», - розповідає Курильщик.
У певних моментах
життя Дому схоже на якийсь дикий світ:
кімнати розділені по назвам – «крысы», «псы», «фазаны», «птицы», мешканці кожної групи недаремно
називають себе «стаей», а всередині кожної всю книгу йде протистояння
вожаків.
Автор реалістично
описує події з різних сторін і найчастіше від імені іншого героя, знімаючи
таким чином з себе всю відповідальність за розвиток подій. Майже кожен розділ
ведеться від іншого героя чи з його погляду на розвиток подій. У кожного своя
історія, переживання, страхи, таємниці. Не зважаючи на сірість фарб, які переважають в Домі, Маріам Петросян змальовує
героїв як людей, які не зважаючи ні нащо хочуть жити, любити. Кожен персонаж і любить Дім, і в той же час намагається втекти з нього і від нього.
«Время в
Доме течет не так, как в Наружности. Об этом не говорят, но кое-кто
успевает прожить две жизни и состариться, пока для другого проходит
какой-нибудь жалкий месяц. Чем чаще ты проваливался во вневременные дыры, тем
дольше жил, а делают это только те, кто здесь давно».
Книга – кількох вимірна реальність. Реальність в реальності, реальність поза межами реальності,
реальність минула і реальність теперішня, реальність яка існувала для когось і
реальність, якої не було. Читач постійно переміщується з теперішнього часу
(випускного року героїв) до інших вимірів – минулого Дому, спогадів дитинства
деяких героїв. Окрім реальності в Домі, є іще інше життя, поза його межами. Хтось
вірить у це, а хтось - ні. Але є такі, які наче можуть вийти Назовні. Тих, хто
вміють ходити в реальний світ і
повертатися називають Ходаками, а ти, хто кого закидає в реальність, але
повертаються в Дім вони лише після того, як тижні пролежали в комі. Про життя
поза межами говорять рідко. Лише в Ніч казок, яку раніше називали «Ніч, коли
можна говорити». Важко зрозуміти - де казка, а де реальність, що було, а що лише вигадка. Однак жителі Дому давно навчилися читати між рядків..
Не зважаючи на
те, що головні герої діти. Книга – не казка. Дім – не будинок для дітей з
вадами, це їхній особливий світ, з окремими правилами, традиціями, законами,
сповнений таємниць і загадок.
«Мира, куда их выбрасывают,
когда им исполняется восемнадцать, для них не существует. Уходя, они уничтожают
его и для других».
Книга – загадка. Діти
виросли. Змінилися. Відповідно отримали нові імена. Ти постійно намагаєшся
здогадатися: хто ким був. Ким став Кузнечек, Спортсмен, Сиамцы, Вонючка,
Волк, Смерть. У кожній розповіді,
шукаєш підтекст, намагаєшся зрозуміти, що відбувалось насправді, до чого таки
ведуть герої.
Хоча книга швидше
має песимістичне забарвлення, вона має і гумор, іронію, сатиру . Чого лише
варта фраза «Любовь съела тебя. Первое, что она пожирает – это мозги,
учти. Кстати, о любви… ты уверен, что став немножко другим, полюбишь того же
человека, которого любишь сейчас?/ - Конечно/ Он улыбается. Как маньяк. Или
влюбленный. Что, в общем-то, одно и то же. Влюбленным и маньякам море по
колено, все они одинаковы и со всеми бессмысленно спорить.»
На завершення можу лише додати цитату з монологу Сфінкса, який після кількох років
повертається до руїн Дому, уже старший, мудріший. У нього пройшов «стадний»
інстинкт, коли за все відповідали разом.
«Прости. Ты
казался мне чудовищем, сожравшим всех моих друзей. Мне казалось, что ты не отпустишь
меня. Что я тебе зачем-то нужен. Что мне никогда не стать свободным, пока я не
уйду от тебя, хотя я лгал Курильщику, что свобода в человеке, где бы он не находился… Я ставил
тебе в вину и Лося, и Волка, и всех остальных, хотя Лося убили случайно, а
Волка убил Македонский. Но легче было думать, что это твоя вина, чем что во
всем виноват сам Волк… Легче сказать что ты убил тридцать с лишним человек, чем
признать, что они были трусливыми идиотами или заблудившимися детьми.»
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.