Про мистецтво, різьблення....
Відродження української
образотворчості, започатковане Т. Шевченком і К. Устияновичем, досягло вже
сьогодні свого апогею. Українська архітектура, різьба й малярство, які спочатку
не виходили поза межі аматорства у творців і люксу су у консументів, стали вже
сьогодні органічною складовою частиною нашого національного життя. Українські
митці вже не з’являються й не гаснуть, мов самітні метеори, але виступають на
нашому небосхилі, як цілі сузір’я. Постають раз у раз се нові мистецькі групи й
гурти, об’єднані не тільки ідеологічними, але й професійними інтересами. Це
знак, що образотворчість стала в нас одним із соціальних чинників.
Правда, в підсовітській Україні
немає сьогодні об’єктивних умов для вільного розвитку української образотворчості.
Митці там «зрегламентовані», а мистецтво вдягнене в шорти поневільної служби
«казьонним» ідеалам. Не маємо також змоги слідкувати за тим, чи й наскільки
боротьба мистецтва з казьонщиною режиму видає які успіхи. Сам відгомін
розстрілів і ув’язнень за «національно-буржуазні»
ухили в образотворчості свідчить про те, що приборкування творчого духу не
проходить там гладко, без протесту. Зате можемо слідкувати за розвитком
мистецтва по цей бік Збручу, на західних землях та в емігрантській діаспорі.
У Львові, що знову став столицею
українського національного руху, працює АНУМ як найповажніша й найбільше
репрезентативна мистецька установа. Та крім неї існує тут і Товариство
прихильників українського мистецтва, яке, зложене з представників громадянства,
дає моральну й матеріальну підтримку молодим талантам. Талановитий різьбяр
Павлось, маляр Ласовський, Гординський, Гаврилюк, Чорній, Смольський та
знаменитий карикатурист Едуард Козак (Еко) – це той авангард молодих, котрий
нині-завтра перейме керму й репрезентацію нашої образотворчості.
У Кракові, в Мистецькій академії
якого здобувало освіту стільки наших митців, гуртується наша мистецька молодь у
товаристві «Зарево». У Варшаві митець Мегик зорганізував ще в 1927 році гурток
«Спокій», у виставках якого брали участь такі митці, як різьбяр Побулавець і
малярі Хасевич та виїмково талановитий і культурний митець, син Петра Івановича
Холодного – Петро Петрович Холодний.
У Празі від 1923 року існує
Українська студія пластичного мистецтва, що в складі своїх учителів, крім
згаданого вже Лісовського, має такі сили, як різьбяр Стаховський, маляр Кулець
та історик мистецтва Дмитро Антонович.
Про Париж з його мистецьким
авангардом уже була мова. Поменшу гуртки й угрупування існують у Берліні,
Липську й Відні. Спроквола піднімається наше мистецьке життя на Закарпатті.
Нуртує воно й поза океаном, де крім Архипенка довший час працювала з успіхом
наша емалістка Марія Дольницька.
У цілому сучасна українська
образотворчість росте й розвивається органічно й немає вже сили, що могла б
повернути той розвій в річище примітивізму й аматорства, з якого воно вже
давним-давно вибилося.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.