Суспільство та соціальні мережі
У
1954р. А. Барнес увів в обіг термін «соціальна мережа». Він під нею розумів
соціальну структуру, утворену індивідами та організаціями. Визначено було й
оптимальну кількість осіб для соціальної мережі – 120 осіб. З ними був пов’язано
і термін «соціальний капітал», який стає невід’ємним атрибутом при самоорганізації
суспільства, а отже й при дресеруванні влади
Утім, є серйозні підозри, що сучасне суспільство на
просторах східніших від Карпат залишається «національним по формі і радянським
за змістом». Характерним для СРСР було продукування того, що історик Моше Левін
назвав «общество зыбучих песков», коли всі позадержавні соціальні зв’язки були
зруйновані, існування недержавної спільноти заборонено: не важливо чи це релігійна
громада баптистів, чи незалежна есерівська профспілка залізничників.
Всесильна бюрократія управляла всім від блюстителя
патріаршого престолу до таджицької контрабанди. Тепер, звісно, бюрократія змушена
поділитися троном з олігархами, які урізнобарвили нашу соціальну структуру
після 1990-х років. До багатого на робітників і селян соціуму – нині схованого
під словом менеджер – додались ще й буржуа,
що додало кінематографу нових сюжетів для фільмів категорії В, а численим
переможницям конкурсу «міс України» - підходящих чоловіків та коханців.
Деякий час в середовищі публіки задовбаної М.Фрідманом
та Ф.Хаєком була надія на те, що «бізнес має антибюрократичний характер». Однак
наш напівдержавний капіталізм розвивається в контексті інших трендів. Як сказав
би англійський письменник Дж. Толкін: хобіти швидко знайшли спільну мову з хитрими
орками, коли ділили Гондор. Промисловість приватизована, Помаранчева революція
відгуділа, бутафорні профспілки процвітають, мітинги комерційні (я зовсім не
проти цього всього), а у нас немає жодної громадської організації, яка здатна
попсувати нерви демократично обраним особам. Це при тому, що кількість цих ГО
скоро перевищить сукупне населення України. На рядового даішника ще сили знаходяться,
а на губернатора чи обласного прокурора – ні (тут, мабуть, дається в знаки різниця
між вартістю посади даішника та губернатора). Ми живе за Бальзаком: послух –
скучний; бунт – неможливий, боротьба – сумнівна.
Це значить, що радянська людина продовжує жити на всіх
шаблях нашої соціальної структури. З її головним елементом – постійна соціальна
пасивність на фоні гіпертрофованої політичною стурбованості вдало каналізованої
на кухні (у нашому випадку в Інтернеті). Мабуть, виключення складають олігархи
та бомжі, що запозичені із соціальних сюжетів Б.Шоу та Е.Золя, а тому не
вкладаються в поняття «советский народ», сконструйованого на сурогаті Короткого
курсу історії ВКП (б) та «Молодой гвардии».
Колись
російський історик Л.Гумілєв визначив, що для будь-якої великої справи
необхідні люди з надлишком енергії - пасіонарії. Це не обов’язково ті люди, які
ведуть за собою маси, але обов’язково ті люди, які «штовхають» маси. Вони
знаходяться в народі, на перший погляд непомітні. Однак саме вони – «сіль» і перчина
всього. Махно потребував польових командирів, Р.Парк – чиказької школи соціології, Ісус – апостолів.
Кожен рух зупинився б не почавшись без цієї «критичної маси».
Дуже добре, що у нашому суспільстві, окрім сходок
промислового панства та закритого клубу бюрократичного інтернаціоналу, можна ще
знайти й реабілітаційні центри для наркоманів та «відкинувшихся», організаторів
автономних університетів, волонтерів соціальних служб допомоги хворими на рак
дітям, ентузіастів низових профспілок, картелі дрібних підприємців та аматорів
стихійного демонтажу.
Якщо в України є майбутнє, то воно народжується саме
серед цих людей, а зовсім не на сайтах facebook та twitter, як і не на вулицях
Банкова чи Грушевського. Хай пробачать мені власники брендів та «нєбожитєлі»
цих двох сумнівних вулиць.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.