Вразивши Європу вдалими походами, козаки усвідомили потребу створення власної символіки. А чи знаєте ви, що історія деяких зображень починається ще за кілька століть до появи козацтва?
Білий хрест та свята Покрова
Корогва
— найбільша святиня українського козацтва.
Втрата прапора для запорожця, як і для його предків, давніх русів, була рівнозначною
поразці, ганьбі. Перший відомий нам з історичних джерел козацький прапор — червоне полотнище, на якому білий хрест. І в майбутньому
ми будемо часто бачити поєднання саме цих кольорів на козацьких знаменах. На думку
професора Володимира Сергійчука, традиція ця
йде від родинного герба прославленого запорозького ватажка Дмитра
Байди-Вишневецького. Використання червоного кольору не є новим для
України. Він переважає на руських бойових стягах часів Київської
Русі, зображених на мініатюрах Кенігсберзького літопису. І в добу Богдана Хмельницького, за словами історика Івана Крип’якевича, у
знаменах чітко переважає червона барва. Однак вона не є однозначно національним
кольором. Поєднання жовтого та синього (блакитного) кольорів зустрічаються і в
розписі Софійського й Володимирського соборів, і в одязі та символіці козаків.
На козацьких прапорах XVI—XVIII століть
зображувалися сонце, місяць, зірки, коло, олені, зброя, святі — все, що було на
той час характерним для мотивів українського народного образотворчого й
декоративного мистецтва.
За свідченням зарубіжного
історика Михайла Антоновича, на корогвах, які супроводжували запорожців у походах
на Крим, Туреччину, в Західну Європу, було вишито образ святої Покрови. Прапори
з цим зображенням майоріли під час походів і боїв Косинського, Наливайка, Сагайдачного...
Козак із самопалом
«Вперше постать козака (без мушкета, з самою
тільки шаблею) зустрічається на печатці гетьмана Гната Васильовича (1596 р.)», стверджує
дослідник національної символіки львів’янин Андрій
Гречило. Є підстави твердити, що саме в такому вигляді козацький герб існував і
раніше. Наприклад, його згадує український літописець Григорій Грабянка,
описуючи клейноди 1578 року. Це зображення озброєного запорожця
зустрічатиметься на печатках і прапорах дніпровської вольниці аж до зруйнування
Катериною II Запорозької Січі в 1775 році. Воно буде основним символом козацької держави
Гетьманщини, що існувала з початку визвольної війни під проводом Богдана
Хмельницького до ліквідації гетьманської посади у 1764 році.
Козак із самопалом мав шанс стати
і гербом УНР. М. Грушевський називав його найближчий тогочасним українцям за часом
і традицією. Однак потім вибір було зупинено на тризубі. Але вже в 1918 році зображення
лицаря стало гербом Української Держави гетьмана Павла Скоропадського. Історія
козака з самопалом продовжується й нині. Згідно з Конституцією України 1996
року, він має бути складовою великого герба України.
Архангел Михаїл
Цей ангел відомий як покровитель
Києва, яким став ще у ХІІ столітті. Однак у пізніші часи він був ще й патроном
запорізького козацтва та мав загальнонаціональне значення. Його образ постійно
використовується на козацьких знаменах. Прапори із зображенням архистратига
Михаїла супроводжували походи війська Богдана Хмельницького. Згодом, коли з
тридцятих років ХVII століття українське козацтво починає заселяти
території Слобідської України, архангел з’являється
й на прапорах місцевих полків та сотень.
Велика
частина козацьких клейнодів була вивезена за кордон, у першу чергу – до Росії. У дореволюційний час у Преображенському соборі в Санкт-Петербурзі
було двадцять курінних запорозьких знамен, три бунчуки, срібна булава, вісім
козацьких панікадил — клейноди Задунайської
Січі. У тридцятих роках вони зникли, куди – не відомо. Велика збірка козацьких
клейнодів була також в Ермітажі. Перші десятиліття ХХ ст. відзначилися спробами
повернути пам’ятки до України. Однак були вони безуспішними.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.