Власник сторінки
студентка інституту журналістики КНУ ім. Шевченка
XIXст.
Сьогодні національно свідома молодь не є дивним явищем в
Україні. Освічені молоді люди, патріоти своєї країни, відстоюють права власної
держави, її мови, традицій та звичаїв. І важко уявити, що ще на початку XIXст.
в Україні, як і в більшості країн світу, національна свідомість була лише
туманним поняттям, яке повільно набирало обрисів. В цей час почала
зароджуватися ідея національної ідентичності, формувалася нова група людей –
інтелігенція, яка з ідеологічних переконань присвятила себе покращенню
культурного, соціального і політичного становища мас.
Говорячи про інтелігенцію Західної України, ми маємо на
увазі саме духовенство. Це була єдина соціальна група, що могла користуватися
перевагами вищої освіти в Австрійській імперії. Взагалі, відкриття українських
шкіл розвіяло почуття безвиході, яке огорнуло українців в XVIIIст.,
розбудило надію на краще. Перші ознаки зацікавлення національною проблемою
з’явилися на початку XIXст. у Перемишлі. Десятиліттями це старовинне місто відігравало
у розвитку національної свідомості австрійських українців таку ж роль, як
Харків для російських українців. Найвидатнішим серед перемишльської групи був
Іван Могильницький, який у 1816р. організував «Клерикальне товариство», що
ставило за мету поширювати серед селянства релігійні тексти українською
мовою. Це була перша спроба українців
зорганізуватися й привернути увагу до мовного питання.
В 1830-х роках центром пробудження національної свідомості
став Львів. Тут на арену виходять молоді, ідеалістично налаштовані,
семінаристи. Їхнім лідером став Маркіян Шашкевич, який разом з Іваном Вагилевичем
та Яковом Головацьким, cтворив гурток «Руська трійця». Для здійснення своїх
задумів «Руська трійця» почала друкувати альманах «Русалка Дністрова», який
одразу ж заборонили видавати у Львові вважаючи його «негідним, непристойним і,
можливо, підривним». Тож молоді семінаристи змушені були видавати його в
Будапешті. Студенти, натхненні національним питанням, на
чолі з «Руською трійцею» виступили за користування народною мовою й, попри
перешкоди з боку старшого покоління, яке й досі зосереджувалось на Росії, стали
на захист розмовної мови в 1860-х роках. Молодому поколінню було важко вступати
в бій з русофілами. Проте, захоплена Шевченком, молодь спиралась на визнання
того факту, що українці – це окрема нація, котра проживає на просторах від
Кавказу до Карпат, і найкращим засобом самовираження якої є народна говірка.
Відтак цих західних українців звичайно називали народовцями. Майже всі існуючі українські заклади, включно
з пресою, контролювалися русофілами, народовці ж не мали до них широкого
доступу. Вони заснували кілька таємних гуртків. Основним завданням гуртків було
видання часописів. Іншим різновидом їхньої діяльності став український театр.
Заснований у Львові в 1868р., він став ефективним засобом поглиблення
національної свідомості. В 1868р. група з майже 60 студентів на чолі з Анатолем
Вахнянином створили товариство «Просвіта»,що займалося «вивченням та освітою
народу».
Іншою течією національного молодіжного руху в Галичині
стали радикали. Драгоманов рядом послань, опублікованих у галицькому
студентському часописі «Друг», закликав молодь відкинути погляди старшого покоління й
розширити свої інтелектуальні обрії, і присвятити себе служінню гнобленим масам
не лише словом, а й ділом. Його ідеї почали підтримувати група русофілів
«Академічний кружок» та українофілів «Дружній лихвар». Найважливішими
послідовниками Драгоманова стали
І.Франко та М.Павлик. Вони починають редагувати русофільське студентське
видання «Друг»: відкидають язичіє й
переходять на українську народну говірку, і розпочинають наступ на русофілів.
Згодом вони висміюють і народовців.
Хоч більшість селян все ще залишалися неписемними, а їх
національна свідомість була низькою, все-таки молодіжний рух в Галичині став
поштовхом для подальшого відстоювання національного питання українців. Молодіжний
рух в Галичині може слугувати прикладом того, як організована, натхненна
високими ідеями, молодь здатна змінити ставлення народу до мови та нації.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.