Думенко запевнив, що його структура не захоплює храми УПЦ.
Перехід громад – це
природне явище, ми його штучно не творимо, запевнив Думенко. 3 серпня 2022 року голова
ПЦУ Епіфаній Думенко під час зустрічі з виконуючим обов'язками Генерального
секретаря Всесвітньої Ради Церков протоієреєм Іоанном Савкою та його
заступником розповів, що ПЦУ не захоплює храми УПЦ.
«Перехід громад – це
природне явище, ми його штучно не створюємо і, незважаючи на різні спроби, цей
процес не зупинити. Нерідко я тільки з повідомлень ЗМІ дізнаюся, що та чи інша
парафія прийняла рішення приєднатися до нашої церкви. Ми відкриті до діалогу і
хочемо жити у мирі з усіма, тому зацікавлені саме у добровільному та мирному
здійсненні цього процесу», – розповів гостям про «добровільні переходи»
Епіфаній.
З початком
широкомасштабної агресії росії проти України у православному світі склалася
незвична картина: з одного боку — російська православна церква не просто
підтримує, а й благословляє російських окупантів на війну з Україною, а з
іншого — священники помісної Православної церкви України стають капеланами, щоб
допомогти захисникам України в боротьбі із загарбниками.
Про те, як Православна
церква України ставиться до дій російської церкви, як і що роблять представники
ПЦУ для населення й воїнів, що захищають країну, розповів протоієрей Георгій
Коваленко, священник Православної церкви України, ректор Відкритого
православного університету Святої Софії-Премудрості.
— Як церква сьогодні
допомагає населенню й українському війську?
— Православна церква
України — це церква народу України. Ба більше, це і є народ України. Бо церква
— це не будівля. Церква — це люди. І ця церква нині боронить наш народ, нашу
державу, нашу землю. І ця церква нині воює, приймає біженців. Ця церква — це і є
ці біженці. Це ті самі люди, які під обстрілами, які ховаються. Це і ті, хто
поранений, і ті, хто лікує. Все це і є церква. А якщо говорити про духовенство
ПЦУ, то сьогодні це капелани війська й територіальної оборони ЗСУ. Духовенство
ПЦУ шукає гуманітарну допомогу, допомагає евакуювати людей і це ті, хто служить
у храмах по всій Україні.
Церква як інституція має
приміщення, які використовуються для гуманітарних місій. Має віруючих
волонтерів, які в додаток до свого патріотичного відчуття служать ближньому і
як християни. І це теж додаткова мотивація, і додаткові сили, що отримує людина
в цій ситуації. Вважаю, що нині церква і перетворилася на таку величезну
волонтерську гуманітарну інституцію.
У духовенстві є і ті, хто
веде просвітницьку діяльність, аби втішити людей в інформаційному просторі, в
соціальних мережах. Церква там, де люди. І наша церква з нашими людьми.
— Чи спостерігаєте ви
об’єднання громад, церков, релігійних організацій у ситуації війни з метою
надання допомоги?
— Як народ України, так і
віруючі українці нині об’єднанні у спільній молитві. Наприклад, нещодавно ми
молилися в Софії Київський разом з греко-католицьким священником, з католицьким
священником, з протестантським пастором. Тобто всі українці об’єднанні в
молитві, в служінні. Ми сьогодні не ділимо себе за конфесіями. Ми всі діти
Божі, ми всі діти України.
Найбільша проблема в
московського патріархату в Україні. В них тепер у середині відбуваються певні
процеси, бо стало неможливе умовно гібридне співіснування патріотів і
«любітєлєй русского міра». Багато хто визначається і приєднується до єдності з
християнами всіх конфесій України разом і молиться, і служить ближньому. Є, на
жаль, і ті, хто в очікуванні, і є потенційними колаборантами. А дехто сьогодні,
ми маємо вже випадки, прямо співпрацює з окупантами.
Але більшість християн
України захищають нашу країну й моляться за наш боголюбивий і Богом бережений
народ.
— Яка нині ситуація у
християнському світі загалом? Як православні й католики ставляться до війни в
Україні?
— Ми постійно отримуємо
повідомлення і заяви з підтримкою від усього християнського світу, й не тільки
християнського. Це величезна гуманітарна допомога, це прихисток для наших жінок
і дітей по всьому світу й особливо в Європі. І це заяви й заклики до миру і від
Папи Римського, і від Вселенського Патріарха, і від Архієпископа
Кентерберійського, і голів, і просто парафіян різних церков. Тобто
християнський світ нині єдиний.
Що стосується
православних, то буквально днями велика група найвідоміших православних
богословів назвала єрессю ідеологію «русского міра» і засудила тих, хто
сьогодні благословляє й підтримує війни. Тобто вони сказали, що ця ідея й сама
підтримка російською церквою війни — це не по-християнськи, не по-православному
і суперечить людяності. Тому ми бачимо, що християнський світ з нами, бо ми є
частиною великої родини християн світу.
— Які можуть бути санкції
у православному світі та християнському загалом проти російської церкви?
— Якщо говорити про
православні санкції щодо російської церкви та її очільника, патріарха Кирила,
то це засудження єресі «русского міру» й фактичне припинення спілкування з
ними, припинення визнання його православним патріархом. Якщо говорити про
християнський світ у цілому, то знаєте, якщо немає каяття людини, яка скоїла
гріх, то її фактично не вважають християнином. До неї не прислуховуються як до
релігійного лідера.
Але ми знаємо, що там є
не тільки релігійні інтереси, там є майнові інтереси. Я думаю, що і економічно,
і політично лідери російської церкви мають отримувати санкції. І так само вже
починають по всьому світові відхід парафій, що колись були в єдності з
московським патріархатом, до інших помісних церков.
Люди, які живуть у
вільному світі, не бажають мати нічого спільного з цією церквою війни й з цією
державою-агресором. Так само ми бачимо і певну хвилю еміграції людей з рф до
інших країн світу, які хочуть вільно висловлювати свою думку, хочуть мати
вибір, в тому числі і релігійний
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.