Сакральні роздуми
Близько двох тисяч років
тому, Христос викрив і засудив практику показово-нещирої побожності претендуючих
на ексклюзив у Божій Благодаті фарисеїв. На жаль, “старі міхи” юдаїзму
перекочували до християнства. Тверезий аналіз нинішнього буття українців
зокрема, й більшості європейців вцілому засвідчив, що декларування
приналежності до християнського світу, для багатьох є і
залишається лише пустопорожнім дзвоном. З сумом і болем
доводиться констатувати, що сакральна символіка перетворилась в беззмістовний
символізм. Людство так і не позбулося схильності до спрощення й
спримітизування, деструктивні ліберальні закони багатьох країн унеможливлюють
постання суспільства яке б складалося з духовно і морально здорових та
гармонійно розвинених особистостей, а провідники цілих спільнот чомусь забули,
що ігрища з господарем пекла завжди приречені на поразку. Гріховність не
обмежується свідомим вибором зла. Неспроможність зробити правильний вибір є
станом духовного рабства. Підпорядкованість пристрастям робить людину пасивною,
не самостійною, не вільною, підконтрольною. Вінчання, панахиди, освячення
помешкань, предметів і пасок насправді є нерідко незрозумілими для самих
учасників дійства церемоніалами й обрядами. Останні звичайно ж дисциплінують і
нагадують про відповідальність, проте факт формального дотримання й
неосмисленого виконання не є методом і формою рятунку полоненої гріхом душі.
Сприйняття Божої Науки для кожної людини є
справою індивідуальною. В одних це відбувається внаслідок родинного виховання,
коли батьки належним чином доносять до відома нащадків відвічно-довічну правду.
Інші, долучались до числа врятованих внаслідок аналізу власного вже пройденого
життєвого шляху, добутого досвіду й спілкування з віруючими. Проте, чимало
вихідців з родин невіруючих сприймали Боже Слово внаслідок стресових ситуацій.
Таким чином Господь зупиняв грішника, провокував до роздумів, й давав
можливість зрозуміти причину буття людини в цьому світі.
В часі Різдва 1992-го року, повернувшись з
щорічного міжнародного новорічного з'їзду католицької молоді (того року він
відбувся в Будапешті), спільно з кількома київськими учасниками того дійства (вірними
УГКЦ з храму Святого Миколая на Аскольдовій Могилі), я зорганізував ватагу
колядників. Співали в вагонах метро, колядували знайомим в їх помешканнях.
Колядки вивчали з молитовників. Пам`ять
навіки закарбувала реакцію тих хто чув наш гуртовий спів.
Здається саме тоді я пізнав, що дарувати радість іншим, віддавати власний час,
талант, молитви, завзяття, любов до Церкви й народу є великим щастям.
Пригадую колядування й в наступних роках.
Кістяк й основний склад вже нової ватаги становили активісти київського
осередку Спілки Української Молоді. Якось, на пропозицію однієї з учасниць ми
завітали до родини яка залишалась вірною церкві й в часи її підпілля. Власників
помешкання зворушили до сліз.
-А нас колись за це переслідували, -
зізнався господар.
Здається саме тоді я пригадав й розповіді
мами, про її колядування в повоєнні і голодні 50-ті
роки вже минулого століття. Село Дарівка, це на Черкащині, звідкіля
вона родом, не мало власної середньої школи, тож їй, братам і сестрам
доводилось долати шлях за наукою довжиною в вісім кілометрів.
Вчителі-комуністи, знаючи що мама з багатодітної родини, не соромились забороняти
прославляти Господа. З метою перевірки чи виконуватиме вона їхні злочинні
вказівки, лишали родинні клопоти й не лінуючись подолати кількакілометровий
шлях до Дарівки, очікували коли діти підуть вітати односельчан та рідних з
Різдвом Христовим, й погрозами заганяли їх назад в хату.
Природний підсвідомий потяг до Божих Правд
з часом зобов'язує до усвідомленого самообмеження. Не кожна душа має силу
самостійно встояти перед звабами лукавого. З прикрістю і соромом пригадую, як
колядування ватаги СУМівців закінчувались пиятикою і бешкетом. Дякую Творцеві,
що з часом дарував переживання й розуміння грішності тієї поведінки.
В 2001-му році, Різдво Христове я зустрічав
в Черкаській Виправній Колонії № 62. Туди, за протидію антинародному режимові,
звинувативши в криміналі, мене запроторили цербери постколоніальної,
посткомуністичної, постсов'єцької, а головне — геть не української за духом і
змістом системи. Станом справ на той час, в “зоні” діяли лише церкви УПЦ МП та
Євангельських Християн Баптистів. Попри моє знання літургії й спроможність
пояснити причини віри в Господа, православний клирик відмовив мені в участі в
літургії, оскіли вважжв “невоцерковленим”. Дискутувати з москвином я не мав
жодного бажання, тому тричі на тиждень відвідував Будинок Молитви, який коштом
віруючих-баптистів з Англії й працею
віруючих-засуджених постав на місці колишнього табірного стадіону. В
часі різдвяного служіння, разом з хором
співав вже відомі мені колядки. По закінченню, коли засуджені вже вийшли надвір
й почали шикуватись в колону для повернення в гуртожитки (“на бараки”), віруючі
вийшли на двір й заспівали “Нова радість стала”. Спів на вулиці, рівно як і
перегук є “порушенням внутрішнього порядку виправної установи”. Реакція
засуджених й наглядачів (прапорщиків й молодшого офіцерського складу) вразила
неабияк. Перші не поспішали виконувати наказ рухатись, й стоячи на морозі
слухали спів, а другі не наполягали на його негайному виконанні, не обурювались
співом на вулиці, й також слухали. Радісна на перший погляд випадковість, насправді
була часткою в ланцюзі Божих Закономірностей.
Донині не знахожу слів та епітетів аби
передати й означити процеси які відбувались в моїй душі в ті хвилини й впродовж
наступних кількох годин. В залі гуртожитку (“бараку”) де водночас проживали
близько 160-ти осіб, того вечора я не відчував смороду немитих тіл й непопраних
шкарпеток, тютюнового диму й викликаного недоїданням голоду. Нині журюсь, що
стримував себе аби вголос не заспівати вже давно знайомі колядки й псалми які
лунали того вечора на служінні. Розумію, що в ті хвилини не соромно було б
стати диваком або уподібнитись до блаженного. Можливо в чиїйсь душі прокинувся
б спогад, й орда нечестивого зазнала б кількісної втрати.
Христос Народився!
Олесь
Вахній
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.