Спільна спадщина/історія як ресурс для розвою вітчизняного туризму
2012
року києвознавець Михайло Кальницький на сайті «Історична правда» (цитую за тогорічним
часописом «Форум націй», №5), розповідаючи про одне з засідань комісії з питань
найменувань та пам’ятних знаків столичної міськдержадміністрації, завважив, що
комісія відмовила клопотанню, відповідно, польської та грецької сторін щодо
пошанування тих, хто на це, безумовно (це й моя думка – І.В.), заслуговує. Мова
йде про видатного письменника і педагога Януша Корчака (його поляки пропонували
пошанувати виготовленою ВЛАСНИМ КОШТОМ
меморіальною дошкою) та губернатора й знаного мецената Івана Фундуклея.
Чимало громадських організацій (у тому й
Інститут досліджень діаспори – http://uk.wikipedia.org/wiki/Інститут_досліджень_діаспори)
також неоднораз звертались до столичних очільників із пропозиціями пошанувати
не лише іноземців, які Україні прислужились,
а й наших славетних закордонних співвітчизників (хто не чув про
генерал-губернатора Канади Романа Гнатишина та його внесок у розвій
канадсько-українських взаємин?). Реакція? Правильно: нульова (відписки, на
кшталт «розглянуто… про рішення буде поінформовано…» під увагу не беру).
Цей
«ряд» продовжу відмовою (2009 року) Полтавської міської влади шведам, які
хотіли в дар столиці галушок власноруч виготовлений пам’ятник Карлу XII
передати.
До
чого тут ці «видатні»? «Скринька» просто відкривається: увічнені в назвах вулиць
і площ, проспектів і провулків, меморіальних дошках та пам’ятниках, вони стають
новими «об’єктами показу» для туристів та
екскурсантів. Принагідно завважу, що Євро-2012 також могло б суттєво «виграти»,
якби його гостям організатори запропонували екскурсії по місцях, що мають
стосунок до їхніх видатних співвітчизників, які волею долі опинилися на українській
землі або ж завдячують їй своєю появою в цьому не кращому з світів. Натомість й
до сьогодні іноземцям доводиться пояснювати, чому чи не на всіх охоронних дошках
(не згадую про містечка, а раджу попроменадничати центром Києва) й до сьогодні присутнє
«Українська Радянська Соціалістична Республіка».
Щодо
провідних вітчизняних телеканалів, то ні Шустер, ні Кисельов, ні президентський
(5-й) та інші телеканали, яким запропонував питання для обговорення («Яким
чином влада обраховувала кількість туристів, що мали відвідати Україну під час
Євро-2012», «Що знає пересічний українець про туристсько-рекреаційний потенціал
своєї країни (у тому й унікальний)?», «Чому в вітчизняному туризмі відсутній
креатив?» тощо) не відреагували бодай відповіддю на кшталт: «Дякуємо. Цікаво.
Чекайте на відповідь». Складається враження, що на «підступах» до ведучих цих
шоу та редакторів (не лише випускаючих) програм сидять такі ж «хлопчики» та «дівчата»,
як і на депутатських форпостах. Те ж, що доводиться спостерігати/слухати (зокрема, обговорення «туристської
тематики» на 5-му каналі або ж телеканалі «Рада» – за участи Голови відповідного парламентського підкомітету),
інакше, ніж «дитячим лепетанням», назвати не можна… А, мо’, й не потрібна їм присутність
у телестудіях фахівців (науковців і практиків) з багаторічним стажем, які говоритимуть
арґументовано й цікаво, а тому переконливо? Аби не лише правдивою інформацією збагачуватись,
а й думку будити…
Вже
завважував (у кількох дописах, проте, оскільки приклад вже став «хрестоматійним»,
не можу не нагадати), що львівська міська влада кілька років тому «віднайшла» 5
млн. гривень на реконструкцію – в історичному центрі міста – будівель, які мають
стосунок до підпольської доби в його історії. Кошти для реалізації спільного
польсько-українського проєкту надав Европейський Союз.
Інший
приклад. Улітку минулого року віце-консул Республіки Польща К.Васілєвскій купно
з двома польськими ж реставраторами відвідали село Годів у Зборівському районі
Тернопільщини. Мета – оглядини решток пам’ятника Яну Загоровському (який, як керівник оборонців
села від татар, загинув 1694 року) задля визначення
обсягу робіт з його відновлення.
Про
те, що чи не кожен куточок нашої держави може тішити такими «подарунками»
(коштами, які мають іноземне походження й призначені на українсько-«іноземні»
проєкти), не відомо хіба що невігласам. Найбільше ж місць, що мають стосунок до
не аборигенів – у Криму та на Правобережжі, головно в Галичині й Закарпатті (див.,
зокрема: www.facebook.com/pages/Тернопільщина-туристська/1597362713812700).
Отже, «сам Бог велів» культивувати етноекзоґенний (грец. етнос – народ, група, плем’я; англ. екзогенетик – зумовлений зовнішніми
причинами) туризм, який передбачає «відвідання місць в певній країні (реґіоні),
у той чи інший спосіб пов’язаних з нетитульними (алохтонними) етносами.
Об’єктами показу в етноекзоґенному туризмі є і населені пункти, засновані (або
заселені згодом) представниками цих етносів, і в яких й по сьогодні вони проживають,
і споруди культового (синагоги, костьоли, кірхи, мечеті тощо), громадського
(дитсадки, школи, богадільні, музеї, адміністративні будинки тощо), промислового
(фабрики, заводи тощо) та сільськогосподарського (елеватори, стайні та ін.)
призначення діаспор, і будівлі, авторами проєктів, власниками або ж ініціаторами
зведення яких були іноземці, інші об’єкти (заповідники, парки, пам’ятники та
ін.), засновані і створені ними ж, і місця (у тому житлові будинки, театри,
спортивні споруди), в яких народились, мешкали, працювали, виступали,
короткотерміново перебували, померли (загинули) та поховані (перепоховані)
визначні іноземці – державні, політичні та громадські діячі, науковці, мистці,
підприємці, військовики, меценати тощо, і пам’ятники (монументи, меморіяльні та
пам’ятні дошки) видатним іноземцям, і некрополі (цивільні та військові) та
поодинокі поховання, на яких упокоїлись
представники нетитульних етносів, “cучасні” представництва іноземних фірм,
фондів, дипломатичних установ, спільні підприємства, а також інституції (у тому
підприємницькі структури, створені за участю іноземного капіталу) та різноманітні
заходи (наукові, мистецькі, благодійні, спортивні та ін.), учасниками яких були
іноземці, національно-культурні товариства (громади) тощо».
Даруйте,
читачу, за розлоге визначення, проте воно потрібне передовсім для допитливих та…
чиновників. Саме так – адже соціальні мережі уможливлюють нагле поінформування як
широкого загалу, так і відповідних владних осіб, в компетенції яких – опікування
(за функціональними обов’язками) туризмом.
Що
ж до «пророків не у своїй вітчизні», то прошу ласкаво зважити на думку чеського історика, виконавчого директора Вишеградського фонду
Петера Вагнера, який називає Україну скарбницею історії: «Величезна кількість історично-культурних
та архітектурних пам’яток мала би зробити Україну місцем паломництва нащадків
тих, хто їх будував: поляків, євреїв, греків, румунів, чехів… Наш знаменитий Ярослав
Гашек свого не менш знаменитого солдата Швейка вигадав у Києві! Натомість, у
Києві не залишилося місць, з якими пов’язані імена великих людей, таких як
Шолом-Алейхем, Малевич, Сікорський… Це погано, адже такі місця – той капітал,
без якого неможлива перспектива існування української державності, розширення
українського простору по світу» (www.forumn.kiev.ua/2011-106-03/106-13.html).
Уродженець
Підгайців (Тернопільщина), світлої пам’яти професор Осип Мороз завважив: «Народ,
позбавлений державницького мислення, приречений вирощувати буряки та розводити
найбільших у світі бджіл». Чи не тому (див.
назву допису) «бідні матеріально, бо не багаті духовно?».
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.