Лідери шістдесятників. Зліва направо - Іван Драч, Микола Вінграновський, Григорій Сивокінь, Леоніда Світлична, Михайлина Коцюбинська, Іван Світличний.
Дисиденти
Наступ
консерваторів і цілковите припинення кампанії десталінізації з приходом до
влади Л. Брежнєва викликали протест у шістдесятників. Щоб заспокоїти тих, хто
насмілився протестувати, П. Шелест санкціонував заплановані КДБ арешти.
Арешти проводилися
у серпні й вересні 1965 року в Києві і в західних областях.
4 вересня 1965 року в новому київському
кінотеатрі «Україна мав відбутися прем’єрний показ фільму С. Параджанова «Тіні
забутих предків». Замість вступного слова про фільм І. Дзюба звернувся до авдиторії
з повідомленням про те, що в республіці здійснюються таємні арешти. Зі своїх
місць встали В. Стус і В. Чорновіл, які підтримали Дзюбу. Виникло заворушення,
припинене зусиллям перевдягнених співробітників КДБ. Подія дістала широкий
розголос за кордоном. Адже це був перший у СССР відкритий колективний протест
за весь післясталінський період.
П. Шелест не
побажав загострювати ситуацію, тому що це переконливо засвідчило б появу в
країні політичної опозиції. Виступ молоді було кваліфіковано як «політичне
хуліганство» або навіть ще ліберальніше: «антигромадський вчинок». Це дозволяло
обмежитися мінімумом санкцій. І. Дзюбу звільнили з роботи у видавництві
«Молодь», В. Чорновола позбавили можливості працювати в газеті «Молода
гвардія», В. Стуса відрахували з аспірантури в Інституті літератури АН УРСР і
викинули з гуртожитку.
Після цього на
захист заарештованих дисидентів стали відомі в Україні люди. У листопаді 1965
р. вони надіслали лист-петицію в ЦК КПРС і ЦК КПУ. Серед тих, хто її підписав,
були всесвітньо відомі представники української інтелігенції – авіаконструктор
О. Антонов, поети І. Драч і Л. Костенко, композитори Г. і П. Майбороди,
кінорежисер С. Параджанов.
Микола Вінграновський,
Іван Дзюба, Іван Драч, Іван Світличний, Ліна Костенко, Євген Сверстюк. 1962 рік.
Зброєю багатьох
дисидентів став самвидав – підпільно розмножувальні й поширювані твори.
Варіант
самвидавного журналу "Український вісник", № 4 за 1971 р.
Найбільш знаним
зразком самвидаву став памфлет І. Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?»
Сам П. Шелест,як
розповідали, використовував цей памфлет Дзюби у полеміці з іншими членами
політбюро ЦК КПРС з національного питання. У 1968 році українське видавництво
«Сучасність» у Мюнхені опублікувало твір окремою книгою. Потім книга була
перекладена на інші мови і видана в ряді країн Після появи її на Заході І.
Дзюбі запропонували заявити в пресі, що він засуджує публікацію, здійснену без
його згоди. Коли Дзюба відмовився, колеги по ремеслу почали поливати його
брудом. Однак цькували нерішуче, без натхнення, тому що з вершин влади не
надходили конкретні вказівки. На вершинах же відбувалась своя боротьба: за
вказівкою Брежнєва почалися атаки на П. Шелеста за «націоналістичні перегини».
Рятуючи себе, Шелест
ініціював новий наступ на інтелігенцію. З 1972 року розгорнулася чистка від
інакодумців в інститутах АН УРСР, вишах, видавництвах, творчих спілках. У
лютому того ж року політбюро ЦК КПУ прийняло спеціальну постанову щодо книги
«Інтернаціоналізм чи русифікація?». Автора звинуватили у намірах «розпалити
ворожнечу між українським і російським народами». Дзюбу критикували за спробу
порушити дружбу Росії та України.
Василь Стус.
Іван Дзюба,
заарештований у 1973 році. Архів СБУ.
Вячеслав
Чорновіл, заарештований у 1972 році.
Редактор самвидавного журналу "Український вісник" в слідчому
ізоляторі КГБ. Фото - архів СБУ
Дисидентський рух
мав такі характеристики:
1)мирний характер;
2)поширений у всіх
регіонах;
3)самвидав
(підпільне поширення творів);
4)не став масовим.
Так, дисидентський
рух не став масовим,однак він мав велике значення в розвиткові й поглибленні
системної кризи радянського ладу.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.