«В центрі завжди повинна бути правда!»
Український поет, перекладач, літературний критик, громадсько-політичний діяч.
Нещодавно на семінарі з історії України до
нас прийшла визначна історична постать, що можна сказати змінювала історію
нашої країн, боролася за її незалежність, її мову, за правду, за історію, за
Україну – Дмитро Павличко. Прекрасна людина і автор надзвичайних віршів. Я дуже
рада і пишаюсь тим, що я побувала на конференції такої відомої і надзвичайно
цікавої людини.
Народився 28 вересня
1929 р. В с.Стопчатів на Івано-Франківщині.
Початкову освіту здобув у польській школі в с. Яблунів, до якої йшов не охоче «
Я хлопчик, батько веде меня в польську школу, а я питаю –Чому не в
українську?!». Патріотизм до України почав зароджуватись саме там. Наприклад на
уроці під час віршику « я є поляк» , він вже тоді будучи зовсім дитиною
відповідав «- Я не поляк, я Українець» і гордився цим! Але вчили зовсім інакше «Ти не українець, ти
русин» , бо в 1923 році польський уряд заборонив вживання українського слова і
україни.
Формування свідомості Дмитра Павличка відбувалося за нових часів.
Маленький Павличко кожного року 9 березня брав участь у вечорах на честь
Тараса Шевченка, читав свої вірші.
В ті роки поляки вели себе як москалі, забороняли співати «Ще не вмерла
Україна..». Але Дмитро все ж таки не боявся виступати, а в свідомості
зароджувалось бажання писати. Все почалось з 2 - 4 класу: написанні любовних творів в зошитах дівчат. Але все ж
таки настав час коли в творчості Дмитра Васильовича почала з’являтись його
провідна тема – мова.
Від
осені 1945p. до літа 1946р. був ув'язнений за сфабрикованим сталінськими
каральними органами звинуваченням у належності до УПА.
1953р. закінчив філологічний
факультет Львівського університету. Завідував відділом поезії редакції журналу
«Жовтень» (нині — «Дзвін»).
В 1958 році виходить у Львові збірка
поезій Дмитра Павличка «Правда кличе!» На перший погляд, у ній все було гаразд.
Червона обкладинка, відкривалася книжка циклом «Ленін іде», були вірші проти
націоналістів... Прийшлось писати про Леніна, це було наче «прикриття, щит», за це Дмитро
не був виключеним з університету.
У збірці «Правда кличе!», як, до речі,
й багатьох інших книгах Павличка, є чимало віршів, написаних у ключі тих
радощів, надій і сподівань, що були викликані вереснем тридцять дев'ятого. Та писав її вже зрілий поет, який усвідомив, що не все
так робиться, як говориться. Знав уже він про криваві проскрипції, депортації,
табори... І в час, коли багато хто боявся повороту до старого й обережно
промовчував, Павличко у вірші «Коли умер кривавий Торквемада» відтворює дух
страху, непевності, нерішучості, який панував у країні. В образі Іспанії часів
середньовічної інквізиції поет змальовує «великий, могучий Союз».
Але все ж
таки мовна політика залишалась провідною темою. Для Павличка мова — то
найцінніший скарб і він її бажає зберігати, а тих хто зраджує її починає
висміювати, адже саме мова – наша святиня. Це можна спостерігати в вірші « Ти
зрікся мови рідної » :
Ти зрікся мови рідної. Нема
Тепер у тебе роду, ні народу.
Чужинця шани ждатимеш дарма —
В твій слід він кине сміх-погорду!
Ти зрікся мови рідної...
Ставлення до рідної мови для Павличка — то найвищий критерій моральності,
взагалі вартості людини. З рівною пошаною ставиться він до кожної мови, бо
знає, що вона — «Як дерево, з якого буде Колиска чи труна — залежно, хто що
подарувати хоче Своєму братові». Дмитро
Васильович людина сучасних поглядів і тому каже, що «Ми також Європа, треба
пам’ятати це!», але також не можна забувати рідної мови, її традицій,
милозвучності і краси. У вірші « Мова » він дивується тим, що все менше людей
говорить українською мовою :
Я по Києву ходив,
Рідну мову чув аж двічі...
То було в годину див
у двадцятому сторіччі.
Двадцять перший вік. Юрма.
Слів чужих ловлю окруху.
Є держава, та нема
Батьківщини мого духу.
Скільки ще помре епох,
Доки дух цю темінь зборе,
Доки України Бог
Вийде із Дніпра на гори?!
В 1963 роцці Дмитром Васильовичем був написан кіносценарій про Тараса
Шевченка. Попросив у влади квартиру в Києві і отримав вже ввечері ( на
Бессарабці) за розповідь Шелесту про ідеологію Шевченка : « Індивідуальної
свободи немає, тільки свобода народу може дати йому індивідуальну свободу ».
Хоч квартира і була маленька, але провів у цій квартирі свої найкращі роки,
адже є якийсь містичний зв'язок з тим місцем де ми живемо, наче поклик серця.
В цей час Павличко був редактором «Всесвіту».
Улітку 1988 року у Львові
відбулась установча конференція Товариства рідної мови ім. Тараса Шевченка, в
роботі якої взяли участь 115 осіб. Головою було обрано письменника Романа
Іваничука. А наступного року відбулась установча конференція першого легального
форуму незалежної громадської організації в Києві. Її відкрив вступним словом
Олесь Гончар. Було обрано назву — Товариство української мови ім. Т. Шевченка,
яке очолив Дмитро Павличко. І того ж року вийшов у світ перший в Україні його
друкований орган — газета «Слово «Просвіти». Товариство на захист української
мови. Коли Горбачов приїхав до Києва ( після Чорнобильської аварії їзди по всій
Україні) , то товариство вже було. На пленумі ЦК в спілці письменників ( було 9
письменників) Дмитро Павличко питає Хрущова чи бачив він хоч одну назву на
українській мові. За що Щербицький назвав Павличка – націоналістом і каже про
«В нас буде партія, що буде не русифікована, а українізована».
Через хоробрість Дмитра Павличка до висловлення власної думки був знайомий
особисто з головними людьми країни.
Також виявилось, що Брежнев знає українську мову.
Йому було запропоновано написати вітання Хрущову від України на честь його
70-річчя, але Дмитро відмовився: «Я нічого писати не буду, ці часи пройшли».
Дмитро Васильович Павличко Дійсно визначна постать України і шляху до її
незалежності, бо саме він написав перше речення нашої Конституції «Исходя из смертельной опасности, нависшей над Украиной
в связи с государственным переворотом в СССР 19 августа 1991 года, …»
Поваги заслуговує Дмитро Васильович за моральні установки « В центрі завжди
повинна бути правда! »
Відчуття правди одне і теж за всіх часів ( з античності і досі ).
Неправда – несвідомість, недосвідченість, треба бути свідомим, а отже
чесним.
Свідомим, знати свою історію і будувати світле майбутнє, і робити трохи
тяжке «зараз» трохи кращим.
Особливо мене зворушив один із останніх віршів Дмитра Павличка про наше
«зараз» і про скрутні події 2014 року :
У
Софійськім храмі молиться Оранта,
Кров у зорях видно — йде страшна доба.
Знов російську мову в мову окупанта
Обертає служба владного раба.
Знов
закон готують куплені нардепи,
Царськими дяками писаний стокрот,
Щоб завмерли дзвони Хмеля і Мазепи,
Щоб язик розрізав сам собі народ.
Здобули
ми волю й віддали хахлові.
А де наша мова, знята із хреста?
Йде на хрест під свисти й насміхи совкові,
Пута шовком шиті, на скабі — уста.
Молиться
Оранта, ставши на коліна,
Будем повторяти, стоячи навкруг:
Мова — то свобода, мова — то Вкраїна,
Мова — то держава, то безсмертя дух!
Сподіваємося наступний вірш буде про нашу перемогу і світле майбутнє,
відродження наших традицій, мови і нашої найкращої держави - України!
Слава Україні!
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.