Опозиційний рух в Україні в середині 1950-х років
Дисидентський (опозиційний) рух виник в Україні в
середині 1950-х років як форма протесту проти дій партійно-державного апарату
та порушення ним радянських законів. Слово «дисидент» означає «незгодний» і
пояснюється як «людина протестна», яка відкрито протиставляє свої погляди
панівній ідеології та рішуче захищає свої переконання. Синонімом слова
«дисидент» стало «правозахисник» — людина, яка виборює громадянські, релігійні
та національні права. Дисидентство охопило всі регіони
України та найбільші міста, набуваючи національно-демократичного забарвлення.
Дисидентський рух в Україні заявив про себе ще навіть раніше, аніж у тогочасних
Ленінграді, Москві та інших містах Росії.
Основними причинами виникнення
дисидентського руху були політичні: відсутність справжньої політичної самостійності
республіки, однопартійна система, яка позбавляла суспільство демократичного
вибору шляхів політичного розвитку, забороняла діяльність опозиції, установила
цензуру, відкидала будь-які законні можливості для зміни влади, призвела до
небаченої бюрократизації системи управління. Не менш важливими були й національно-культурні причини. Серед них
насамперед вирізнялися політика зросійщення, позбавлення українського народу
самобутніх рис, можливостей для вільного національно - культурного розвитку. Соціально-економічні причини
полягали в низькому рівні життя, нав’язуванні Україні невідповідної її потребам
і можливостям моделі економічного розвитку, суперечностях економічної політики.
Дисидентський рух зумовлювали також релігійні причини, породжені державною
антирелігійною політикою й антидемократичними засобами, якими вона проводилася.
Загалом в українському дисидентському русі,
на думку його дослідника Ю.Зайцева, можна виділити чотири основні напрями:
самостійницький, національно-культурницький, правозахисний і релігійний.
Найрадикальнішим, а тому й найбільш переслідуваним був самостійницький напрям. Його прихильники виступали за державну незалежність
України, яку планували здобути мирними засобами, хоча окремі з них не відкидали
можливості збройного виступу. Наприкін. 1950-х років у західноукраїнських
областях виникло кілька нелегальних організацій: Об'єднана партія визволення
України, Українська робітничо-селянська спілка, Український національний
комітет та ін. Серед них виділялася Українська робітничо-селянська спілка
(УРСС), яка була створена у 1958 р. на Львівщині групою юристів. Проголосивши
себе спадкоємницею ідеї боротьби за самостійну Україну, УРСС виступала за
реалізацію статей республіканської і союзної конституцій, які передбачали вихід
України зі складу СРСР. Однак у січні 1961 р. організацію було викрито, її
членів — І.Кандибу, С.Віруна, В.Луцького, О.Лібовича, И.Боровицького, І.Кіпиша
— засуджено на різні терміни ув'язнення, а керівника, Левка Лук'яненка, — до
розстрілу, пізніше заміненого на 16-річне ув'язнення.
Національно-культурний напрям
зосереджувався на питаннях задоволення духовних і культурних потреб
українського народу шляхом відродження національної самобутності, традицій
мови, усебічного та правдивого висвітлення історії. Представники цього напряму
засуджували й чинили опір зросійщенню
Правозахисний напрям об’єднував
людей, що виступали проти незаконних арештів і закритих політичних судів,
порушення соціальних, економічних, культурних прав українців як людей і
громадян.
Окремий
різновид дисидентського руху являв собою релігійний напрям, що обстоював права
віруючих, легалізацію Української греко-католицької та Української
автокефальної православної церков, протестантських віросповідань та течій,
повернення відібраних державою храмів та відбудову зруйнованих тощо. Серед
чільних діячів цієї течії були священики В.Романюк, Й.Терля, пастор Г.Вінс та
ін.
Переслідування радянською владою
служителів церкви та віруючих покликали до життя рух за свободу совісті, який
теж був органічною складовою дисидентського руху. Напрями дисидентського руху
не були чітко розмежованими. У діях і заявах дисидентів завжди органічно
поєднувалися зусилля, які можна було розцінити як утілення кількох різних
напрямів. Українське дисидентство як форма національно-визвольного руху
характеризувалося комплексом ознак. Передусім це була мирна, ненасильницька
форма боротьби з владою за вплив на свідомість суспільства. Цей рух не мав
чітко визначених організаційних форм, а складався з різноманітних гуртків,
спілок, об’єднань, комітетів. Він мав загальноукраїнський характер і був
представлений своїми активними учасниками та прихильниками в усіх регіонах
України. Дисидентство охоплювало різні соціальні верстви. Насамперед це було
молоде покоління інтелігенції, яке готувалося взяти на себе відповідальність за
долю свого народу. Здебільшого це не були відверті противники комунізму.
Більшість із них щиро прагнула вдосконалити соціалістичний лад.
Перші організації опозиційного руху створили активісти ОУН і УПА, які в
середині 1950-х років після припинення збройної боротьби шукали нових методів і
засобів продовження боротьби з владою. Певний
час вони намагалися продовжити підпільну роботу. У 1958 р. в Станіславі
(Івано-Франківську) була виявлена Об’єднана партія визволення України. У 1961
р. у Львові заарештували Український національний комітет, що складався з
робітників львівських підприємств і поширював нелегальну літературу.
Наприкінці
1950-х років розпочався новий етап опозиційного руху. Він характеризувався
іншою тактикою. В умовах лібералізації суспільних процесів, зростання рівня
життя населення дисиденти не могли розраховувати на масовий опір владі. Тому
нове покоління опозиціонерів намагалося поєднувати підпільні та легальні методи
діяльності.
Отже, з другої половини 1950-х років в Україні зростала
досить помітна хвиля патріотично-просвітницького дисидентського руху. Її
насамперед представляла творча молодь, а також представники інших соціальних
верств суспільства, які сміливо демонстрували своє світобачення, чим формували
громадянську й національну свідомість багатьох людей в Україні.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.