Рух, учасники якого виступали за демократизацію суспільства, дотримання прав і свобод людини, за вільний розвиток української мови та культури, реалізацію прав українського народу
У
60—70-х роках у Радянському Союзі виникло примітне явище, коли політику
уряду стала відкрито критикувати невелика, але дедалі більша кількість
людей, яких звичайно називали дисидентами й які вимагали ширших
громадянських, релігійних і національних прав. Як після десятиліть
терору, в атмосфері жорсткого контролю й при всіх наявних засобах
ідеологічної обробки міг зародитися цей гідний подиву виклик режимові?
Дисидентство великою мірою виросло з десталінізації, з послаблення
«паралічу страху», що їх розпочав Хрущов. Його обмежені викриття страхітливих злочинів сталінської доби викликали
розчарування та скептицизм відносно й інших сторін режиму. Тому спроба
Брежнєва обмежити лібералізацію викликала протести й опозицію,
особливо серед інтелігенції.
Помітний вплив на формування інакодумства справляли
зовнішні фактори.Передусім це стосується антикомуністичних виступів у
країнах "соціалістичного табору", зокрема 1956р. в
Угорщині, потім Польщі,Східній Німеччині, розгортання світового правозахисного
руху,стимульованого прийнятою у 1948 та розповсюдженою в
Україні з 1963 року "Загальною декларацією прав людини". Дисидентський рух плинув у СРСР трьома потоками, що часто
зливалися.
Завдяки легшому доступу до західних журналістів найбільш
відомим був московський правозахисний, або демократичний, рух, що
переважно складався з представників російської інтелігенції, серед
провідників якої були такі світочі, як письменник Олександр
Солженіцин та фізик-ядерник Андрій Сахаров. Іншою формою
«антигромадської поведінки» був релігійний активізм. На Україні, як і в інших
неросійських республіках, дисидентство викристалізовувалося у
змаганнях за національні й громадянські права, а також за релігійну
свободу.Серед західних аналітиків українського дисидентського
руху існує розбіжність щодо умов, котрі спонукали людей до
відкритого протесту. Олександр Мотиль доводить, що до зародження дисидентства
на Україні, як і в Радянському Союзі взагалі, спричинився насамперед
політичний курс радянського керівництва, особливо хрущовська «відлига» й
намагання Брежнєва покласти їй край. Відверто проукраїнська лінія
Шелеста, поза всяким сумнівом, давала українській інтелігенції
додаткову спонуку висловлювати невдоволення Москвою. Всеволод Ісаєв та
Богдан Кравченко підкреслюють, що дисидентство було тісно пов’язане
насамперед із соціально-економічною напруженістю. З огляду на
організований Москвою величезний наплив на Україну росіян вони вважають, що
конкуренція за вигідну роботу між привілейованими російськими
прибульцями та амбіціозними українцями часто схиляла останніх до
підтримки вимог дисидентів надати Україні більшої самостійності. Так чи
інакше, в даному контексті дисидентство було найновішим проявом вікового
протистояння між українською інтелігенцією та бюрократією російської
імперії.
На початку 1980-х рр. в Україні інтелігентський
дисидентський рух було практично розгромлено. Незважаючи на всю відвагу,
натхненність та ідеалізм дисидентів і на одіозну поведінку їхніх гонителів, цей
рух не став масовим в Україні. Однією з причин цього стало те, що, крім
засудження режиму й вимог дотримуватися законів, дисиденти не сформулювали
виразної політичної програми. Питання, які вони порушували, не були проблемами
щоденного життя, що хвилюють більшість населення.Але вирішальною причиною невдачі дисидентського руху була
природа системи, що протистояла йому. На дисидентів ополчилися всі потужні сили
радянської системи й особливо всемогутній КДБ. Володіючи монополією на засоби
комунікації, режим всіляко перешкоджав поширенню інформації про дисидентів
серед громадськості. Коли ж якась інформація все ж з'являлася, то вона звичайно
була спотвореною й змальовувала дисидентів у негативному світлі.Але на відміну
від сталінських часів таємна поліція вже не виявляла такого фанатизму й не
знищувала дійсних і потенційних супротивників. Тепер вона намагалася ізолювати
дисидентів від суспільства й, застосовуючи до них методи дедалі більшого тиску,
змусити їх покаятися або замовкнути. Тим, хто критикував режим, відмовляли в
робочих місцях, у можливості здобуття освіти їхнім дітям й навіть у даху над
головою. Найупертіших засуджували до тривалих термінів ув'язнення або
запроторювали до психіатричних лікарень, де їм давали препарати, що руйнують
людську особистість. Знищуючи кількох, КДБ успішно вдавалося залякати багатьох.
У своїй
діяльності в Україні таємна поліція була не такою обмеженою, як у Москві.
Ізольовані від столичних західних журналістів, українські дисиденти не мали
захисту так званої «парасолі гласності», як їхні видатні російські та єврейські
колеги. Та й проблема національних прав українців не викликала на Заході
великого інтересу. Тим часом, побоюючись українського націоналізму, режим
проводив в Україні особливо жорстокі репресії. Ось чому київський КДБ мав
репутацію найбрутальнішого в СРСР, ось звідки непропорційно велике число саме
українських репресованих.
Отже, дисидентський рух зародився у 60-х рр.
у Радянському Союзі як форма виступу проти існуючого державного ладу та
політичного режиму в країні. Його поява була певною мірою викликана
десталіназацією та новою політикою Хрущова. Розвивалось дисидентство трьома
напрямами: правозахисне, релігійне та національно орієнтоване, але
характерною рисою усіх трьох напрямів була боротьба за національні
інтереси українського народу.
Рух опору в Україні здобув широкий розголос у СРСР та за
кордоном. Важливіші його публікації дісталися за кордон і були перекладені на
чужі мови. Гуманні політичні позиції руху здобули йому прихильне наставлення
поступових кіл світу. В обороні ув'язнених учасників українського руху опору
виступили серед іншого в СРСР — академік А. Сахаров, П. Літвінов, О.
Єсенін-Вольпін, В. Некрасов; у західному світі — діячі культури, науки, видатні
письменники, між ними також деякі особи, відзначені Нобелівськими преміями
(Гайнріх Бель, Сальвадор Лурія, Ґунар Мірдал, Ґюнтер Ґрас, Норман Мейлер, Еріх
Фром, Ернест Мандель, Наум Чомський, Ленард Бернстін, Артур Шлесінджер та ін.). Дисиденти зайняли помітне місце у світогляді населення.
Завдяки їх самовідданій боротьбі у громадській свідомості поступово
стверджувалася думка, що український народ є не просто придатком до «великого
брата», що можливе створення незалежної держави. З середовища дисидентів вийшло
багато видатних політиків часу перебудови, серед яких учасник Народного Руху
України В'ячеслав Чорновіл. Досяг успіху рух за визнання УГКЦ, розпочатий в середині
1980-х років митрополитом Стернюком та підпільною ієрархією. Переломними
подіями були багатотисячний молитовний похід у Львові до Собору Святого Юра 17
вересня 1989 року з вимогою легалізації УГКЦ в Радянському Союзі і зустріч Папи
Івана Павла II з Михайлом
Горбачовим в грудні того ж року. Вони дали
початок легалізації УГКЦ.
З початком та розгортанням перебудови Михайла Горбачова
поліцейский тиск з боку держави на суспільно-культурну сторону життя громадян
СРСР було поступово знято.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.