3 1923 р. в Україні розпочалася політика коренізації, спрямована на підготовку, виховання й висування кадрів корінної національності, врахування національних чинників при формуванні державного апарату, організації мережі шкіл, закладів культури, видання газет, журналів та книг мовами корінних національностей.
Коренізація була
зумовлена прагненням більшовиків заручитися підтримкою місцевого (корінного)
населення для розширення та зміцнення своєї соціальної бази, намаганням спрямувати
національне відродження в соціалістичне русло. Нова національна політика мала на меті
продемонструвати переваги соціалізму українцям у Польщі та в інших країнах,
подати приклад вирішення національного питання колоніальним народам. Паралельно існував інший радянський фразеологізм «братство народів», який також
віддзеркалював концепцію марксистської теорії соціального
класу.
У другому томі своєї книги «Сталін» Лев Троцький пригадував, що з 140 мільйонів населення РСФСР
(виключаються Фінляндія, Естонія, Латвія, Литва, Польща) великороси складають
не більше 75 мільйонів, решта ж — 65 мільйонів — складають не великоросійські
національності. Щоб схилити представників «неросійських» національностей на
свій бік, радянська влада спробувала звернутися до них їхньою мовою.
Наприклад, в Україні тих часів більшість
більшовиків були представниками міського російськомовного населення. Етнічних
українців серед них було дуже мало, майже ніхто не вживав української. Водночас
більшість селян були україномовними. До радянської влади вони ставились без
особливих симпатій, а часто — ворожо. Опис цієї ситуації знаходимо як у
численних спогадах того періоду (зокрема, в того ж Троцького), так і у художній
літературі (на приклад, у повісті Бориса Антоненка-Давидовича«Смерть».
Звісно, за таких умов, логічним було
«приручити» непокірні народи: визнати їхню мову, культуру, залучити до
державної адміністрації. Крім того, такі міри мали послабити вплив
націоналістів — українських, білоруських, кавказьких, середньоазійських та
інших.
Коренізація в Україні
набула насамперед форми «українізації». Поняття «коренізація» на довгі роки зникло з радянської
політичної лексики, з'явившись лише в горбачовську«перебудову».
Хоча
доба «коренізації» та «українізації» була важливою і яскравою, її основним
завданням було «вкорінення» влади на окраїнах, врахування національних чинників
при формуванні партійно-державного апарату. Це потенційно несло в собі загрозу унітарній державній структурі,
оскільки здійснювалося під гаслом подоланнявеликодержавного шовінізму, а відтак мало призвести до формування
місцевих етноеліт. Вони мали з часом «забронювати» адміністративно-управлінські
посади і престижні соціальні ніші, а відтак неминуче повинна була змінитися
парадигма їхніх стосунків із центром. Змінитись у бік бодай формального
визнання свого статусу, вимог певної автономії і поваги з боку центральних
управлінських структур ієрархії локальних владних відносин.
Парадокс: з одного боку тривав процес
партійно-бюрократичної централізації, а з іншого — збільшувалася кількість
національно-територіальних утворень, підвищувався їхній формальний статус.
«Коренізація» на практиці означала
дерусифікацію, вивільнення різнопланових можливостей представників того чи
іншого народу. Організація мережі шкіл усіх ступенів, закладів культури, газет
і журналів, книговидавничої справи мовами корінних національностей — це лише
деякі ключові проблеми, що їх належало тепер розв'язувати за офіційної
державної підтримки на місцях. КП(б)У здійснювала цю політику в двох
напрямах, дотримуючись лінії на «українізацію» і на сприяння розвиткові
нацменшостей. Практично цю лінію реалізував насамперед наркомат освіти УССР. І ось хоч і каліченою, але українською
мовою заговорили представники партійно-державної еліти. Не зважаючи на те, що
«українізація» була специфічним явищем, її сприйняли представники української
інтелігенції: і прокомуністично налаштовані, і ті, які прагнули в рамках
тодішньої державності підтримувати національні традиції. Невипадково завдяки
зусиллям таких діячів, як академік Михайло Грушевський (він повернувся в Україну в березні 1924 року) та інших, історичний і
культурний процеси в Україні почали розглядатись як такі, що розвивалися поруч
з історією Росії,
а не як регіональний варіант останньої.
У середині 20-х років 80% населення
республіки становили українці, решту — представники інших національностей.
Політика коренізації передбачала одночасно активізацію урбанізаційних процесів
та створення необхідних політичних, соціальних, економічних умов для
культурного розвитку національних меншин. На той час із 3702 відповідальних
працівників губернського, окружного та районного масштабів українською мовою
володіли лише 797 осіб. Ще менше було українців серед відповідальних
працівників республіканського рівня. Практичними кроками щодо українізації стали
директиви ВУЦВК від 27 липня і 1 серпня 1923 p., які проголошували рівність мов
й у зв'язку з цим необхідність надання допомоги для розвитку української мови,
піднесення її до рівня російської.
Значна увага приділялась вивченню
української мови студентами. Одними з перших перейшли на викладання українською
мовою Київський медичний інститут, хімічний, механічний та
інженерно-будівельний факультети Київського політехнічного інституту.
Українізація вищої школи ускладнювалася нестачею підручників, нерозвиненістю
української наукової термінології, особливо з природничих дисциплін.
Найбільші зрушення відбулися у видавничій
справі. Якщо 1 лютого 1923 р. в Україні з 65 газет українською мовою виходило
13, то на 1 жовтня 1924 р. — 23; 70% загального тиражу книг були
україномовними. У 1924 р. 5 млн підручників українською мовою було видано 4
млн, що дало змогу перевести 12 тис. шкіл на навчання українською мовою. У 1927
р. україномовних шкіл було 78%, технікумів — 39%. Майже 75% місцевих державних
установ і організацій, в тому числі від ЗО до 60% республіканських наркоматів і
відомств, розпочали діловодство українською мовою. Однак українізація
партійного, профспілкового й комсомольського апаратів відбувалася повільно.
Для
практичного керівництва політикою українізації була створена спеціальна комісія
на чолі з В. Затонським, до якої ввійшли також Влас Чубар, Микола Скрипник,
Олександр Шумський та ін.
Українізація не означала примусової
денаціоналізації меншин. Для забезпечення потреб представників інших
національностей, які проживали компактно, під керівництвом Комісії у справах
меншостей ВУЦВК (1924— 1930) відбулося національне районування території
республіки. Було організовано 12 національних районів (німецьких, болгарських,
російських і польських), 167 російських, 153 німецьких, 115 польських, 86
єврейських,
27 грецьких, 24 болгарських національних
сільрад. У 1924 р. утворилась Молдавська Автономна СРР у складі УСРР. На той
час у республіці працювало 566 шкіл з німецькою мовою навчання, 342 — єврейською,
31 — татарською та ін. Усе це створювало умови для національно-культурного
відродження народів України.
Так, під тиском
«націонал-комуністів» Сталін і
його оточення пішли на проведення контрольованої «коренізації». Пішли, маючи на
меті згодом розпрощатись із цією політикою у звичний для себе, але трагічний
для адептів цієї політики, спосіб. Це станеться через 10 років,
наприкінці голодного 1932 року, коли офіційно буде засуджено
«українізацію» як «петлюрівську», а її прихильники почали «українізувати» Соловки та інші сталінські табори. І ось у декого з дослідників
з'явилася думка: а чи не були «коренізація» і «українізація» грандіозною
провокацією режиму з метою виявлення, а потім нищення «національно свідомих
елементів»? Про що і напише потім Пантелеймон Куліш у трагікомедії «Мина Мазайло», де
словами одного з героїв, діда Тараса, розкриє усю суть політики коренізації: «Їхня
українізація – це спосіб виявити всіх нас, українців, а тоді знищити разом, щоб
і духу не було...»
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.