Вплив Михайла Драгоманова (1841-1895) на розвиток теорії історичної та політичної наук в Україні, Російській Імперії та всій Східній Європі просто величезний.
Вплив Михайла Драгоманова (1841-1895)
на розвиток теорії історичної та політичної наук в Україні, Російській Імперії
та всій Східній Європі просто величезний. Варто відзначити перш за все, широту
його дослідницьких поглядів (історія, політика, соціально-економічні процеси,
історія, фольклор, етнографія, літературознавство), що безумовно сприяло
виробленню у Михайла Драгоманова поняття про історико-антропологічну
інтегративність науково-гумантіарної сфери. Разом із Костомаровим і Максимовичем
він став одним із засновників «нового погляду» на український історичний
процес, що передбачав відмову від ідеалізації і частково романтизації історії і
впровадженню нових соціологічних, статистичних, етнографічних і економічних
методів у її дослідницьку сферу. Проте, на відміну від М. Костомарова, М.
Максимовича, П. Куліша він у своєму антропо-соціологічному світогляді пішов
набагато далі.
Як відомо, М. Драгоманов, який працював доцентом Київського
університету, був одним з організаторів київської «Старої Громади», куди
входили В. Антонович, Х. Вовк, а також етнограф, фольклорист і антрополог П.
Чубинський (1839-1884), мовознавець і лексикограф П. Житецький (1837-1911),
письменник і архівіст В. Страшкевич (1875-1962) та багато інших діячів української
науки і культури. «Стара Громада», що проіснувала з 1859 до 1876 рр.,
незважаючи на заборону української мови, культурного життя українців і т. ін.
«Емським указом» 1876 р., дала поштовх не лише для подальшого політичного
розвитку свідомих українців, але і для поступу всієї історико-етнографічної
науки. Методи етнографії, фольклористики та фізичної антропології, як основні
для обгрунтування історичної окремішності української нації, були вироблені
саме у середовищі «Старої Громади». Завдяки таким громадівським друкованим
органам, як «Основа» (1861-1862), «Черниговский листок» (1861-1863) і «Київський
телеграф» (1874-1875) був можливий розвиток новітніх теоретичних тенденцій в українській
історіографії. (На основі концепції «Старої Громади» (хоч і в більш
«культурницькому» вигляді) протягом 1880-1890-х рр. у Києві, Одесі, Харкові,
Чернігові, Полтаві, Вінниці, Житомирі, Кам’янці, Катеринославі, Лубнах,
Севастополі, Умані та навіть Петербурзі був відновлений громадівський рух, який
стараннями таких відомих меценатів і громадських діячів, як В. Симиренко
(1835-1915) і Є. Чикаленко (1861-1929) у подальшому переріс у перші українські
політичні партії). Драгоманов став першим теоретиком українського радикального
політичного руху і фактично першим координатором українофілів. Після указу 1876
р., він, як відомо, перебуваючи у Відні, покинув думки про повернення до
України і був змушений емігрувати до Женеви, де заснував перший український
еміграційний друкований орган «Громада» (1878-1879; 1882), на сторінках якого і
сформулював основні тези своїх історіософських, філософських і соціо-культурних
поглядів.
Історичною діяльністю він почав займатись ще працюючи у Київському
університеті, де розробляв теоретичні проблеми стародавньої історії. В
історіософському сенсі важливими для історичних антропологів є його праці
«Питання про історичне значення Римської імперії і Тацит», «Імператор Тиберій»
та інші, присвячені проблематиці історії Римської імперії і Давньої Греції.
Починаючи з середини 1860-х рр. (час роботи у «Старій Громаді») його
філософські та історичні нариси все більше піддаються впливу тогочасної
новітньої науки соціології. За допомогою соціології він виводить головну ідею
своїх історичних напрацювань у русло політичного самостійництва України на
конфедеративній основі і вперше обгрунтовує ідею «українського самостійницького
соціалізму», який перегукувався з програмою народовольців і майбутньою
платформою Української Радикальної Партії.
Відносно суті драгомановської історіософської теорії, то вона полягала у
теоретичному обгрунтуванні фольклору, як історичного джерела, визнанні
еволюційності історичного процесу та його соціо-позитивістської циклічності, що
у середині ХХ ст. буде визнано одним із теоретичних підходів історичної
антропології. Як зазначає О. П. Реєнт: «Він стояв на позиціях еволюційності
історичного розвитку, розумів суспільний процес як поступовий розвиток
політичних і моральних ідей, підпорядкований внутрішньому законові прогресу;
водночас учений різко виступав проти будь-яких проявів клерикалізму в науковій
чи суспільно-політичній діяльності». Цікавим для історичної антропології з
методологічної точки зору є і те, що саме М. Драгоманов вперше розпочав
розробку української наукової історико-філософської термінології, враховуючи
те, що більшість досліджень з української історії до того часу видавались
переважно російською або польською мовами.
Студіюючи основи економічного соціалізму, Драгоманов, вважав, що
«людство є сукупністю націй» і висловлював критику в бік марксистів, вважаючи,
що якщо людина забуде свою націю та відкине у своїй свідомості поділ
суспільства на певні національності, то вона забуде «живих і страждальних
людей, перетворить людство в «порожній ідеал»». Тобто нація за Драгомановим –
це головний аспект самоусвідомлення та «самовизначення» будь-якої людини, про
що зазначає Л. Депенчук. Оцінюючи таку позицію М. Драгоманова, можна зробити
висновок про те, що людина, яка забула свою націю й інтернаціоналізувалась у
своєму культурно-розумовому просторі, перестає бути творцем соціо-історичних
процесів у своєму суспільстві і перетворюється у несвідомого співучасника цих
процесів. До цього висновку можна подати і думку П. Куліша про те, що історію
творить певна «вища верства», якщо замінити це висловлювання на «інтелектуальну
верству». Це твердження Куліша знаходить своє підтвердження і в теоретичних
засадах концепції свідомості й ментальності І. Канта і в принципах
психологічно-когнітивного напрямку соціокультурної антропології (когнітивна
антропологія). При цьому не відкидається той факт, що маса є творцем історії.
Безумовно, що вона творить історичний процес, як соціокультурний феномен, але
роль цієї маси визначається і скеровується її більш інтелектуально спроможною
частиною. У випадку ж відкидання масою інтелектуальної верхівки від
керівництва, держава припиняє своє існування і практично, і юридично. Революцію
ж у такому концептуальному визначенні слід сприймати як боротьбу одного
інтелектуального напрямку з іншим за контроль над масовою свідомістю, а отже і
за історичним процесом. Однак, слід розмежовувати поняття революції всередині
однієї держави та революції, як національно-визвольної боротьби певного народу
з іншим. В останньому випадку, революцію слід розуміти, як боротьбу
інтелектуальної еліти цього народу за можливість формувати його соціокультурну
свідомість в умовах державно-юридичної незалежності.
Повертаючись до М. Драгоманова можна навести узагальнення його теорії
подане Л. Депенчуком: «національне питання неможливо вирішити ані
етнографічними й філологічними дослідженнями, ані політичними засобами: чи є
народ окремим національним утворенням поряд з іншими – можуть вирішити лише
умови його життя та його власна воля, «вся сукупність народного і політичного
життя»». Таким чином, Драгоманов цілком обгрунтовано вважав, що теоретично
зумовлені відмінності у побуті та мові є абсолютно недостатніми навіть для
літературної самостійності етносу, не кажучи вже про політичну. На його думку,
історико-політична самостійність народу або нації залежить від аспектів
«історичних, релігійних, економічних, культурних, а головним чином від волі
самого народу, яка походить від свідомості, що тому корисно, потрібно, приємно
чи як там не є, бути в єдності, політичній чи літературній, з іншим народом чи
окремо».
Розвиваючи тезу практичної, а не теоретичної зумовленості державницьких
процесів у різних народів, М. Драгоманов також розкритикував і школу
«історичного романтизму», що призвело до її повного видалення з української
історіографії. Він називав цю літературно-історичну течію початку-середини ХІХ
ст. «утопією», яка своїм ідеалістичним підходом відкидає можливості критичного
аналізу нашого минулого і призводить до викривлення теоретичних перспектив нашого
майбутнього.
Драгоманов уже в перших випусках женевської «Громади» (1878), висловлює
думку про те, що українці зможуть повноцінно розвиватись лише у взаємодії з
європейцями. Це зумовлено тим, що українська культура своїм корінням сягає
початків європейської культури та історії загалом. Лише у науковому, культурному,
літературному і психоментальному комплексі з німцями, французами, італійцями та
іншими «культурними націями» Європи, українці будуть відчувати свою соціокультурну
органічність.
На думку Л. П. Депенчука: «Негативне ставлення Драгоманова до
романтичного народництва та до консервативної ідеї «історичної нації», яка
начебто зберігає у своїй природі «державне начало», змушує його шукати
відповідну альтернативу, яку він знаходить у понятті загальнолюдського». Тобто
М. Драгоманов у своїй історіософії впритул наближається до філософського
антропологізму (на початку ХХ ст. перетворився у філософську антропологію) і
теоретичних засад загальної антропології. Під «загальнолюдським» він розуміє
«все те краще, що виробили різні нації», тобто культуру, як
загальноусвідомлений історико-інтелектуальний комплекс, а не як цивілізаційну
основу певного народу. Також ідеї драгоманівської «історичної антропології»
передбачали «рівність націй у використанні здобутків людства».
У історіософських висновках Драгоманова простежується і досить широкий
вплив соціалістичного інтернаціоналізму. На відміну від інтернаціоналізму
політичного (марксистської ідеї), Драгоманов обгрунтував щось на зразок
інтернаціоналізму «культурного», який не суперечив необхідності самостійного
розвитку усіх історично сформованих націй. Тобто, у М. Драгоманова, за
визначенням Б. Кістяківського «широкий інтернаціоналізм, опертий на визнанні
цивілізації плодом вселюдської творчості, переплітався з гарячою любов’ю до
рідного народу».
Таким чином, М. Драгоманов сформував розуміння історичного процесу, як
нескінченного у просторі й часі, циклічного за формою та всесвітнього за
масштабами розвитку свідомості, інтелекту і загальної культури людини, протягом
якого розвиваються культурні спроможності усіх народів і націй, що власне і
створює умови для появи загальнолюдської спадщини.
Такі принципи у основі своїй і містять ті підвалини, які через
півстоліття призвели до створення школи «Анналів» у Франції і обгрунтування
історичної антропології. Якщо Костомарова і Максимовича слід вважати
фундаторами філософських принципів антропології в українській історичній науці,
то М. Драгоманова можна вважати одним із тих європейських істориків-філософів,
завдяки яким і були створені можливості для появи історичної антропології у
якості субдисципліни соціокультурної антропології та методологічного розуміння
«загальної історії». Антропоцентричність історико-культурної концепції
Драгоманова і стала ідеологічною базою його матеріалістично-соціалістичних
переконань, які переродились у розуміння соціалізму, як «братства розвинених
індивідів». На такий антропо-історичний та соціологічний підходи М. Драгоманова
до історичної науки вплинули, зокрема, і передові ідеї О. Конта та
матеріалістичного «філософа-антрополога» Л. Фейєрбаха. Використовував він також
ідеї французьких філософа-історика А. Сен-Сімона (1760-1825), теоретика
анархізму П. Ж. Прудона (1809-1865) і англійського економіста Д. С. Мілля
(1806-1873). Працював М. Драгоманов і над основами марксизму, але з часом
прийшов до широкої критики політекономічної «метафізики» К. Маркса і
апріоризму, «фантастичної персоналізації» Ф. Енгельса. Зокрема, він висловлював
твердження про виключну економічність соціалізму і вважав, що насправді
«пролетаріат» не здатен творити соціалістичне суспільство, адже є всього лише
космополітичною масою, тоді як державу творять представники національно-культурної
та інтелектуальної спільноти. І. Лисяк-Рудницький у своїх відомих «Історичних
ессе» писав, що драгоманівський соціалізм «мав етичну основу: протест проти
соціальної несправедливості», виступаючи за зрівняння усіх соціальних структур
в економічних і політичних правах за умови здійснення таких змін представниками
інтелектуалів. Вони ж мали піднімати народні маси до рівня розуміння таких
реформ і глибинної суті економічного соціалізму.
Враховуючи інтернаціональність таких компонентів антропологічної
свідомості, як релігія, політичний лад і т. ін., Драгоманов виділяє «єдиний
стійкий» елемент соціуму, який визначає націю: расово-біологічний, що
«знаходиться за межами історії». У такому підході слід шукати вже вплив
соціал-дарвінізму і дарвіністського антропологічного еволюціонізму. М.
Драгоманов усвідомив глибинну суть загальної, фізичної антропології,
«філософського антропологізму» та підвалин соціокультурної антропології,
закладених видатними європейськими філософами у питанні осмислення історичного
процесу усіх народів, що зумовило новий поворот української історіографії в
сторону позитивізму, а східноєвропейської історіософії у бік соціології та
соціалізму.
Вся вищеозначена драгоманівська концепція «громадівського соціалізму»
віднайшла сотні прихильників в Україні, серед яких слід назвати таких діячів як
етнограф та економіст Є. Борисів (1853-1900), економіст М. Зібер (1841-1888),
історик-соціолог М. Ковалевський (1841-1897), письменник В. Мальований
(1848-1893), лікар і економіст С. Подолинський (1850-1891) та багато інших. Цю
історичну школу, що стала найважливішим центром історико-антропологічної та
історико-соціологічної думки у всій Східній Європі, можна умовно назвати школою
«перехресної» історії, яку на основі вищеокреслених засад, М. Драгоманов
розумів як «історію взаємовпливів».
Саме завдяки «перехресній» історії Драгоманова і його ж громадівській
концепції суспільного розвитку українців можна стверджувати про те, що
українська історіософія зробила суттєвий внесок у розвиток теоретичних підвалин
філософських аспектів історичної антропології.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.