Власник сторінки
політичний експерт, письменник
Інсталяція Петра Гончара в рамках проекту „Етнографічні небилиці” у Музеї Івана Гончара - доволі проста по виконанню, але мультиасоціативна в своєму характері.
Інсталяція
Петра Гончара в рамках проекту
„Етнографічні небилиці” у Музеї Івана
Гончара - доволі проста по виконанню,
але мультиасоціативна в своєму характері.
Складені насипом в центрі залу яскраві етнографічні речі –сорочки,
рушники, запаски обступлені по периметру безликими кухвайками. Найперша
асоціація – такими простими формами художник Петро Гончар наштовхує свого глядача на нинішній реванш
денаціоналізаторів в Україні, у всіх цих
яскравих речах в центрі залу збита в сумбурний гурт заради саморзахисту українська ідентичність перед наступом
недалекого „кухвайкового” уніфікованого, безликого авторитарного минулого.
Дивно, але чомусь в цій аналогії
здається , що після Майдану в центрі залу були б звалені саме кухвайки, а
етнографічні яскраві предмети ніби розсовували простір довкола минулого, з його
моральною поразкою . Нинішні ж „кухвайки” мають здатність стискати національний
простір, і хочеться вірити , що це стискання пружини перед перед її або зламом,
або відпруженням.
Сам Петро Гончар про цю
уніфікацію говорить наступне:" - Фуфайка - ще одна візуальна формула
української культури ХХ століття, ... - Це підміна української національної
культури фуфайкою. Підміна насильницькою більшовицькою темою класової нерівності.
Як кажуть "чим гірше тим краще".
Питання актуалізації авторитарного побуту як
антитези самовираженню, свободі
і творчості, залишатиметься актуальним в українському суспільстві доти,
доки ми не очистимо власну свідомість і власний життєустрій від рецидивів
радянської свідомості. А ці рецидиви переслідують нас всюди в нашому життєвому
просторі – від монументалістики і архітектури
до побутових звичок. І самою лише грошовою бідністю це не пояснюється.
Петро Гончар говорить про те. Чому саме кухвайки:
" - Я навіть думав, що
ця "хвороба суспільства" є тільки в центральних регіонах України, а
на заході цього немає. Але майже в останні дні перед відкриттям поїхав на
Гуцульщину. І навіз звідти купу фуфайок".
Але ж мова
про необхідність через деталі
бачити ціле, а ціле не позбавлене можливості реваншу минулого, якої б
моральної поразки це минуле не здобуло. „Етнографічні небилиці” – лише евфемізм
перед історичними загрозами, і там де уява митця і фантоми загроз висловлена інструментарієм
митця, і не обовязково про ці загрози і фантоми говорити в публіцистичній тональності , але національна рецепція
побудована таким чином, що будь яке явище , навіть творче, українська уява сприймає в першу чергу як
застереження. Колись, на завершення СРСР митці пробували розшивати узорами
кухвайки і навіть бурки – шиті валянки ручної роботи, що теж виглядало як
своєрідна евфемізація якщо не минулого, то неоковирного сьогодення. Заношені кухвайки з колекції Петра Гончара –
це не евфемізація, це – в першу чергу застереження. Застереження, котре
прочитується навіть непідготовленим візіонером. Але, це ще й стресовий фактор,
котрий не дає ослабнути чутливому розумові ув обороні власної ідентичності.
Адже кухвайкова денаціоналізація виглядає цілковитим дитячим лепетом перед
денаціоналізацією через глобальні інструменти , через ІТ-глобалізацію. Ця остання не несе загроз свободі особи. Вона
навпаки розширює поле цієї свободи,
свободи самовираження, але яким буде місце національного в цьому ІТ-
глобальному, в інформаційній епосі – ось справжній виклик для кожного
національноідентифікованого живого розуму. Застережень з минулого тут не доста.
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.