Термін "чування" означає активність, пробудження.
РІЗДВЯНІ
СПОГАДИ Й ДУШІ ЧУВАННЯ
Менше
двох тисяч років тому, Христос викрив
і засудив практику показово-нещирої
побожності претендуючих
на ексклюзив у Божій Благодаті фарисеїв.
На жаль, “старі міхи” юдаїзму перекочували
до християнства. Тверезий аналіз
нинішнього буття українців зокрема, й
більшості європейців вцілому засвідчив,
що декларування приналежності до
християнського світу, для багатьох є і
залишається лише декларуванням. З сумом
і болем доводиться констатувати, що
сакральна символіка перетворилась в
беззмістовний символізм. Людство так
і не позбулося схильності до спрощення
й спримітизування, деструктивні
ліберальні закони багатьох країн
унеможливлюють постання суспільства
яке б складалося з духовно і морально
здорових та гармонійно розвинених
особистостей, а провідники цілих спільнот
чомусь забули, що ігрища з господарем
пекла завжди приречені на поразку.
Гріховність не обмежується свідомим
вибором зла. Неспроможність зробити
правильний вибір є станом духовного
рабства. Підпорядкованість пристрастям
робить людину пасивною, не самостійною,
не вільною, підконтрольною. Вінчання,
панахиди, освячення помешкань, предметів
і пасок насправді є нерідко незрозумілими
для самих учасників дійства церемоніалами
й обрядами. Останні звичайно ж дисциплінують
і нагадують про відповідальність, проте
факт формального дотримання й неосмисленого
виконання не є метедом і формою рятунку
полоненої гріхом душі.
Сприйняття
Божої Науки для кожної людини є справою
індивідуальною. В одних це відбувається
внаслідок родинного виховання, коли
батьки належним чином доносять до відома
нащадків відвічно-довічну правду. Інші,
долучались до числа врятованих внаслідок
аналізу власного вже пройденого життєвого
шляху, добутого досвіду й спілкування
з віруючими. Проте, чимало вихідців з
родин невіруючих сприймали Боже Слово
внаслідок стресових ситуацій. Таким
чином Господь зупиняв грішника, провокував
до роздумів, й давав можливість зрозуміти
причину буття людини в цьому світі.
В
часі Різдва 1992-го року, повернувшись з
щорічного міжнародного новорічного
з'їзду католицької молоді (того року
він відбувся в Будапешті), спільно з
кількома київськими учасниками того
дійства (більшість в подальшому стали
вірними УГКЦ церкви Святого Миколая на
Аскольдовій Могилі), я зорганізував
ватагу колядників. Співали в вагонах
метро, колядували знайомим в їх
помешканнях. Колядки вивчали з
молитовників. Запам'яталась реакція
слухачів
нашого
гуртового співу. Здається саме тоді я
пізнав, що дарувати радість іншим,
віддавати власний час, талант, молитви,
завзяття, любов до Церкви й народу є
великим щастям.
Пригадую
колядування й в наступних роках. Кістяк
й основний склад вже нової ватаги
становили активісти київського осередку
Спілки Української Молоді. Якось, на
пропозицію однієї з учасниць ми завітали
до родини яка залишалась вірною церкві
й в часи її підпілля. Власників помешкання
зворушили до сліз.
-А
нас колись за це переслідували, - зізнався
господар.
Почуте
нагадало мені розповіді мами, про її
колядування в повоєнні і голодні 50-ті.
Село Дарівка, це на Черкащині, звідкіля
вона родом, не мало власної середньої
школи, тож їй, братам і сестрам доводилось
долати шлях за наукою довжиною в вісім
кілометрів. Вчителі-комуністи, знаючи
що мама з багатодітної родини, не
соромились забороняти прославляти
Господа. З метою перевірки чи виконуватиме
вона їхні злочинні вказівки, лишали
родинні клопоти й не лінуючись подолати
кількакілометровий шлях до Дарівки,
очікували коли діти підуть вітати
односельчан та рідних з Різдвом Христовим,
й погрозами заганяли їх назад в хату.
Природний
підсвідомий потяг до Божих Правд з часом
зобов'язує до усвідомленого самообмеження.
Не кожна душа має силу самостійно встояти
перед звабами лукавого. З прикрістю і
соромом пригадую, як колядування ватаги
СУМівців закінчувались пиятикою і
бешкетом. Дякую Творцеві, що з часом
дарував переживання й розуміння грішності
тієї поведінки.
В
2001-му році, Різдво Христове я зустрічав
в Черкаській Виправній Колонії № 62.
Туди, за протидію антинародному режимові,
звинувативши в криміналі, мене запроторили
цербери постколоніальної, посткомуністичної,
постсов'єцької, а головне — геть не
української за духом і змістом системи.
Станом справ на той час, в “зоні” діяли
лише церкви УПЦ МП та Євангельських
Християн Баптистів. Попри моє знання
літургії й спроможність пояснити причини
віри в Господа, православний клирик
відмовив мені в участі в літургії, оскіли
вважжв “невоцерковленим”. Дискутувати
з бородатим москвином я не мав жодного
бажання, тому тричі на тиждень відвідував
Будинок Молитви, який коштом
віруючих-баптистів з Англії й працею
віруючих-засуджених постав на місці
колишнього табірного стадіону. В часі
різдвяного служіння я разом з хором
співав вже відомі мені колядки. По
закінченню, коли засуджені вже вийшли
надвір й почали шикуватись в колону для
повернення в гуртожитки (“на бараки”),
віруючі вийшли на двір й заспівали “Нова
радість стала”. Спів на вулиці, рівно
як і перегук є “порушенням внутрішнього
порядку виправної установи”. Реакція
засуджених й наглядачів (прапорщиків
й молодшого офіцерського складу) вразила
неабияк. Перші не поспішали виконувати
наказ рухатись, й стоячи на морозі
слухали спів, а другі не наполягали на
його негайному виконанні, не обурювались
співом на вулиці, й також слухали. Радісна
на перший погляд випадковість, насправді
була часткою в ланцюзі Божих Закономірностей.
Донині
не знахожу слів та епітетів аби передати
й означити процеси які відбувались в
моїй душі в ті хвилини й впродовж
наступних кількох годин. В залі гуртожитку
(“бараку”) де водночас проживали близько
160-ти осіб, того вечора я не відчував
смороду немитих тіл й непопраних
шкарпеток, тютюнового диму й викликаного
недоїданням голоду. Нині журюсь, що
стримував себе аби вголос не заспівати
вже давно знайомі колядки й псалми які
лунали того вечора на служінні. Розумію,
що в ті хвилини не соромно було б стати
диваком або уподібнитись до блаженного.
Можливо в чиїйсь душі прокинувся б
спогад, й орда нечестивого зазнала б
кількісної втрати.
Христос
Народився!
Олесь
Вахній
Рубрика "Блоги читачів" є майданчиком вільної журналістики та не модерується редакцією. Користувачі самостійно завантажують свої матеріали на сайт. Редакція не поділяє позицію блогерів та не відповідає за достовірність викладених ними фактів.